Asociaţia Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER) atrage atenţia asupra capcanelor din contractele pentru furnizarea energiei electrice şi apreciază că marea provocare pe piaţa de energie va fi reprezentată de consumatorul casnic.
"Marea provocare pe piaţa de energie electrică va fi, în viitorul apropiat, consumatorul casnic. Au început să apară tot felul de oferte de energie electrică, ce cuprind tot felul de artificii, care par să scadă factura, dar care sunt de fapt incorecte", a declarat Ion Lungu, preşedintele AFEER, referindu-se la ofertele care nu cuprind taxa radio-tv sau certificatele verzi.
Aceste componente sunt evidenţiate distinct în facturile furnizorilor "clasici" de electricitate.
Cristina Micu, membru în Comitetul Director al AFEER, a precizat, într-o conferinţă de presă: "Consumatorul trebuie să stabilească o relaţie cu furnizorul, relaţia nu este numai într-un singur sens. Consumatorul însuşi trebuie să îşi deschidă strategia de achiziţie, luând în considerare ce-i convine mai mult. De asemenea, consumatorul poate să îşi găsească o metodă de a-şi reduce valoarea facturii. Un exemplu uşor este cazul unui compresor, foarte multe industrii folosesc un compresor care merge în weekend. Un furnizor orientat către client îi va spune clientului său cum ar putea să reducă factura".
Reprezentanţii AFEER au clasificat capcanele furnizorilor în tehnice şi contractuale.
La rândul său, Laurenţiu Urluescu, membru în Comitetul Director al AFEER, spune că o altă capcană este confuzia care se face între furnizor şi distribuitor: "Din ce mai apare prin piaţă, noi am identificat următoarele capcane: în primul rând trebuie explicat la toată lumea că furnizorul nu este şi distribuitorul de energie, chiar dacă de multe ori numele seamănă. Sunt foarte mulţi clienţi cărora li se induce ideea că dacă îşi schimbă furnizorul s-ar putea să aibă probleme de distribuţie. Nu este cazul, nu are nicio legătură. Pentru consumatorii mari alimentaţi de mult timp de furnizorii concurenţiali nu au fost asemenea probleme. Distribuitorul e compania care tehnic dă curent, iar furnizorul e cel cu care ai o relaţie comercială, respectiv de unde îţi vine factura. Ei sunt însă diferiţi".
De asemenea, tot ca şi capcane tehnice, de multe ori apar în piaţă situaţii în care furnizorul declară că poate să influenţeze numărul duratei de întrerupere cu energie, ceea ce este fals.
"La fel, că poate să influenţeze calitatea energiei electrice. Este fals. Trebuie să aveţi în vedere că prin contractul de furnizare nu se poate modifica niciun parametru tehnic din avizul tehnic de racordare", a spus oficialul AFEER, citat de Mediafax.
Asociaţia Furnizorilor de Energie Electrică din România va organiza o campanie pentru informarea corectă şi eficientă a consumatorilor de energie electrică. AFEER este alcătuită din 46 de furnizori de energie, cu o cotă totală de piaţă de peste 90%.