AFEER militează pentru corectarea noii legi a energiei

J.P.
Comunicate de presă / 3 august 2020

AFEER militează pentru corectarea noii legi a energiei

Asociatia Furnizorilor de Energie Electrica din Romania consideră necesară eliminarea limitelor impuse faţă de Reguleamnetul (UE) 2019/943 şi revizuirea prevederilor referitoare la contravenţii stabilite în noua lege a energiei electrice şi a gazelor neturale nr 155/2020, conform unui comunicat trimis redacţiei.

O nouă lege care modifică şi completează substanţial Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, precum şi alte acte normative, este în vigoare, după ce a fost publicată în Monitorul Oficial în data de 27 iulie.

Ion Lungu, Preşedinte AFEER afirmă: "Am apreciat demersul legislativ iniţiat şi susţinut de Comisia de Industrii şi Servicii din Camera Deputaţilor, în noua lege fiind prevederi importante pentru toţi actorii pieţei de energie. Aveam nevoie de clarificari în legislaţia primară, care pe lângă unele modificări şi completări la legea existentă, să pună în concordanţă această lege şi cu prevederile Regulamentului (UE) 2019/943 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 iunie 2019 privind piaţa internă de energie electrică, regulament ce se aplică direct fiecărui stat membru al UE de la 1 ianuarie 2020 şi are forţă juridică superioară faţă de orice prevedere contrară din legislaţia naţională. Menţionăm că, în Constituţia României, art. 148 alin. (2), se statuează principiul supremaţiei dreptului european, în conformitate cu care prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum şi celelalte reglementări comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate faţă de dispoziţiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare. Din păcate au aparut unele aspecte legale, care pot produce controverse şi crea disfuncţionalităţi pe piaţa energiei, şi de aceea noi considerăm că este necesar să se reanalizeze şi corecteze".

Legislaţia naţională menţine limitări privind libertatea de tranzacţionare a energiei electrice prin acordarea dreptului de a încheia contracte bilaterale negociate direct numai anumitor categorii de participanţi la piaţa de energie electrică, deşi Regulamentul (UE) 2019/943 subliniază că "preţurile se formează în funcţie de cerere şi ofertă", iar "normele pieţei încurajează formarea liberă a preţurilor şi evită acţiunile care împiedică formarea preţurilor în funcţie de cerere şi ofertă", mai arată sursa citată.

Legislaţia internă este, în continuare, în neconcordanţă cu prevederile Regulamentului (UE) 2019/943, precizează domnul Lungu. Potrivit alin 13 şi 14, introduse la articolul 23 din noua lege, participanţii la piaţă care combină energia electrică produsă de mai multe surse de energie sau care combină sarcinile mai multor clienţi pot încheia contracte bilaterale cu deţinătorii acestor surse, respectiv cu clienţii şi cu furnizorii lor.

De altfel, şi OUG nr. 74/2020, neaprobată/respinsă în Parlament introduce o altă derogare de la prevederile alin. (1), prin care "pe piaţa concurenţială, angro sau cu amănuntul, producătorii pot încheia contracte bilaterale în afara pieţei centralizate, la preţuri negociate, cu respectarea regulilor de concurenţă, pentru energia electrică provenită de la noi capacităţi energetice de producţie, puse în funcţiune după data de 1 iunie 2020."

AFEER constată că, spre deosebire de ceilalţi participanţi la piaţa de energie electrică din UE, care, conform Regulamentului (UE) 2019/943, au dreptul să tranzacţioneze contractele de furnizare pe termen lung pe pieţele extrabursiere, prin noua Lege nr. 155/2020 si OUG nr. 74/2020 doar anumiţi participanţi au derogare de la regula stabilită la art. 23, alin. 1, de a tranzacţiona numai pe platformele bursiere operate de OPCOM.

Opinia asociaţiei este că astfel de prevederi pot majora preţurile pe piaţa internă a energiei, cu efecte negative atât asupra competitivităţii economiei româneşti, prin majorarea costurilor de producţie, cât şi asupra indicatorilor macroeconomici, prin creşterea importurilor de energie, Un fapt demonstrat este că România a devenit, în ultimii doi ani, importator net, după ce, timp de 30 de ani a fost exportator net de energie electrică.

O altă neclaritate sesizată de membrii AFEER face referire la regimul contravenţiilor. Potrivit noii legi, "furnizorul este obligat ca în relaţia cu clientul final să nu utilizeze practici comerciale incorecte sau înşelătoare", o cerinţă inutil de a fi menţionată în Legea energiei, astfel de practici fiind sub incidenţa legislaţiei privind protecţia consumatorilor. Mai mult decat atât, "practici comerciale incorecte sau înşelătoare" nu este definit în textul legii, şi de aceea apreciem că interpretarea poate fi ambiguă.

Sistemul de penalizare instituit de noua lege (sancţiuni determinate procentual prin raportare la cifra de afaceri, respectiv între 1%-5%, putând ajunge pentru anumite contravenţii la 10% din cifra de afaceri) este unul excesiv, ce afectează negativ activitatea desfăşurată de participanţii la piaţă. În mod discreţionar, furnizorii de energie electrică şi de gaze naturale, spre deosebire de toţi ceilalţi operatori comerciali, indiferent de piaţa pe care activează, vor putea fi sancţionaţi de ANRE, dar şi de ANPC, pentru aceeaşi faptă, cu aplicarea de amenzi stabilite după alte criterii (cifra de afaceri), în alt cuantum. AFEER îşi exprimă temerea că există riscul apariţiei unor penalizări abuzive excesive pe piaţa de energie electrică şi cea a gazelor naturale având in vedere că practicile excesive sunt propuse a fi sancţionate cu procente majore din cifra de afaceri (5 -10%).

Aplicarea a două regimuri contravenţionale pentru aceeaşi faptă nu ar conduce decât la crearea unui dublu regim sancţionar, aplicat de către autorităţi diferite, în mod diferit, cu sancţiuni diferite, sesizează domnul Ion Lungu. Valoarea amenzilor trebuie să crească gradual, pentru a da posibilitatea participantului să se corecteze în cazul unor greşeli, completează domnia sa.

În opinia Asociaţiei citate, nu există o justificare pentru a modifica Legea nr. 123/2012 în acest sens, pentru că există deja un cadru legal oferit de Legea nr. 363/2007, adică un act normativ cu putere egală. Această lege defineşte practicile incorecte şi înşelătoare, le exemplifică, stabileşte sancţiuni, fiind aplicabilă tuturor operatorilor dintr-o piaţă, indiferent care ar fi aceasta, constituind dreptul comun în materie.

AFEER solicită reanalizarea prevederilor menţionate anterior şi, o dată în plus, cere ca Legea energiei electrice şi gazelor naturale să fie echitabilă, să asigure o competiţie corectă, să reintroducă posibilitatea tuturor participanţilor la piaţă, nu doar a unor producători, de a încheia contracte bilaterale negociate direct, să fie compatibilă cu reglementările din majoritatea statelor europene. De asemenea, Asociaţia insistă asupra necesităţii adoptării unor reglementări secundare complete şi clarificatoare, care să acopere în mod justificat şi echitabil aspectele semnalate. În plus, AFEER îşi menţine opinia ca, atunci când se elaborează legislaţia primară sau secundară, să fie consultaţi şi actorii din piaţă, de stat şi privaţi.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
raobooks.com
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
chocoland.ro
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

20 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7908
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3538
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9910
Gram de aur (XAU)Gram de aur401.4137

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb