Îngrijirea personală generează la nivel european economii de 36,72 miliarde de euro anual. În contextul autogestionării afecţiunilor minore cu medicamente eliberate fără prescripţie medicală, este tot mai evidentă nevoia de aliniere legislativă la noile realităţi digitale.
Potrivit unui comunicat primit la redacţie, RASCI a organizat o conferinţă pentru a dezbate teme esenţiale, împreună cu lideri din industria de îngrijire personală, experţi internaţionali şi reprezentanţi ai autorităţilor.
Dezbaterile au avut ca subiect adaptarea cadrului legislativ actual pentru a permite publicitatea online pentru medicamentele OTC, clarificarea legislaţiei privind expunerea la raft în farmacii a acestora, dar şi comercializarea online a acestei categorii de produse.
"Agenţia Naţională a Medicamentului şi a Dispozitivelor Medicale din România susţine necesitatea unei reglementări moderne şi clare, care să răspundă realităţilor actuale din domeniul sănătăţii şi să asigure siguranţa şi protecţia pacienţilor şi a publicului larg. Colaborarea cu partenerii din industrie este esenţială pentru a ne asigura că reglementările ţin pasul cu evoluţiile tehnologice şi nevoile crescânde ale consumatorilor, contribuind astfel la educarea şi informarea corectă a acestora," a transmis Răzvan Prisada, Preşedintele ANMDMR într-un mesaj în cadrul conferinţei.
"Publicitatea digitală responsabilă pentru medicamentele OTC nu este doar o oportunitate, ci o necesitate într-o piaţă în continuă evoluţie. Publicul caută din ce în ce mai mult informaţii în mediul online şi trebuie să fim acolo pentru a le oferi acces la datele corecte şi verificate," a declarat Costin Vasilescu, Preşedintele RASCI. "Este nevoie de actualizarea legislaţiei pentru a răspunde adecvat noilor realităţi ale publicităţii digitale, dar şi pentru a proteja interesele publicului într-un mediu online tot mai dinamic. Vom continua să lucrăm îndeaproape cu autorităţile pentru a ne asigura că reglementările reflectă aceste noi realităţi," a adăugat acesta.
În contextul creşterii consumului de informaţii prin reţelele sociale, s-a subliniat nevoia unei reglementări clare care să permită publicitatea responsabilă şi să asigure accesul la informaţii relevante despre medicamentele OTC.
"Mediul digital ne oferă o platformă puternică pentru a transmite informaţii, dar este nevoie de o legislaţie clară şi solidă pentru a garanta că aceste informaţii sunt corecte şi responsabile, alături de respectarea codurilor de bune practici emise de asociaţiile din industrie. Colaborarea cu Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) în scopul actualizării Codului Audiovizualului va fi esenţială pentru a co-reglementa corect acest mediu şi pentru a proteja integritatea informaţiilor transmise către public," a
declarat Oana Cociaşu, Preşedintele Consiliului Român al Publicităţii (RAC) şi Managing Partner Medic One.
De asemenea, expunerea la raft şi comercializarea online a medicamentelor OTC necesită reglementări clare.
În ţară, reglementările nu sunt suficient de clare, ceea ce creează provocări pentru companii şi limitări pentru consumatori.
"Un cadru legislativ clar pentru expunerea medicamentelor OTC în spaţiul din faţa oficinei este important atât pentru protecţia publicului, cât şi pentru asigurarea unei concurenţe loiale. Raportul Consiliului Concurenţei privind piaţa medicamentelor OTC şi a suplimentelor alimentare subliniază necesitatea acestor reglementări şi transpunerea recomandărilor în legislaţie ca un pas binevenit pentru a alinia România la bunele practici europene. Accesul facil la informaţii despre produsele OTC, însoţit de consilierea farmacistului, reprezintă un element crucial pentru siguranţa pacienţilor şi a consumatorilor," a declarat Dan-Virgil Pascu, Vicepreşedintele Consiliului Concurenţei.
"Totodată, este nevoie de reguli clare şi pentru comercializarea online a medicamentelor OTC, pentru a asigura o armonizare între vânzarea fizică şi cea digitală a acestei categorii de produse," a adăugat acesta.
Conferinţa a abordat şi importanţa educaţiei publicului şi a sustenabilităţii în industria de self-care.
"Adoptarea unor practici sustenabile nu trebuie să afecteze calitatea sau accesibilitatea produselor. Încurajăm toţi jucătorii din industrie ca, ȋmpreună, să ne angajăm să contribuim activ la un viitor mai sustenabil pentru acest sector în România, prin eforturi constante de reducere a amprentei ecologice," a declarat Simona Cocoş, General Manager Zentiva România & Moldova.
Conferinţa "Lărgirea orizonturilor în îngrijirea personală: conformitate, inovaţie şi responsabilizare" a reunit peste 100 de experţi, autorităţi şi reprezentanţi ai companiilor din industrie.