ALEXANDRU STÂNEAN, CEO TERAPLAST: "Suntem deschişi să investim în oricare dintre pieţele din regiune"

Emilia Olescu
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 19 februarie 2020

Alexandru Stânean, CEO TeraPlast

Alexandru Stânean, CEO TeraPlast


CEO TeraPlast: "Avem o poziţie financiară foarte relaxată, beneficiile investiţiilor de 98 de milioane de lei realizate anul trecut vor fi vizibile începând din acest an"

Grupul intenţionează să depăşească cifra de afaceri de 1,25 miliarde lei, la o EBITDA de 145 milioane lei

Grupul TeraPlast este deschis să investească în oricare dintre pieţele din regiune, a afirmat, ieri, Alexandru Stânean, CEO TeraPlast, în cadrul unei conferinţe de presă în care au fost prezentate rezultatele financiare ale corporaţiei.

"Am trecut de tracul de a investi în străinătate. Dacă ar trebui să investim în UE am avea curajul să investim oriunde. Suntem deschişi să investim în oricare dintre pieţele din regiune", a afirmat domnia sa, răspunzând unei întrebări.

Printre altele, domnul Stânean a menţionat că, deşi nu anticipează o criză pe termen scurt sau mediu, grupul are prevăzut un plan de acţiune în cazul izbucnirii unei eventuale crize financiare: "Investiţiile noastre sunt făcute ca un plan secundar care să permită o protecţie împotriva crizei, întrucât produsele noastre se folosesc la orice se construieşte sau reconstruieşte, precum şi în situaţiile de amenajare şi reamenajare".

Alexandru Stânean a precizat că TeraPlast are o poziţie financiară foarte relaxată, beneficiile investiţiilor de 98 de milioane de lei realizate anul trecut vor fi vizibile începând din acest an.

O parte din investiţiile grupului sunt finanţate din ajutorul de stat, altele din credite bancare şi alte surse. Pentru anul în curs, Grupul TeraPlast intenţionează să depăşeas­că cifra de afaceri de 1,25 miliarde lei, la o EBITDA de 145 milioane lei.

Numerarul din exploatare generat în 2019 (76 milioane lei) a fost folosit în mare pentru a finanţa investiţiile făcute pe parcursul anului, au anunţat reprezentanţii grupului, adăugând că aproape 70 de milioane de lei înseamnă proiecte de investiţii cofinanţate prin schema de ajutor de stat pentru TeraPlast, Wetterbest, TeraGlass, din care circa 30 milioane de lei din ajutor de stat. Restul proiectelor de investiţii a însemnat aproximativ 30 milioane lei.

"Din 2017, ne-am dublat cifra de afaceri prin achiziţia Weterbest şi prin creşterile din 2019, care au fost organice. Anul trecut faţă de 2018, ne-am crescut profitul net cu 85%, profitabilitatea cu 41% şi numărul de angajaţi cu 20%. Rentabilitatea grupului a crescut de la 9,3% la 15%", a anunţat CEO-ul TeraPlast.

Conducerea companiei a subliniat că Fabrica din Serbia a început să îşi arate rezultatele începând de anul trecut şi că 2018 a fost un an de consolidare a profitabilităţii, când creşterea a fost de peste două ori faţă de 2017.

În acest an, grupul va reduce datoria pe termen scurt, trecând sumele datorate în categoria datoriilor pe termen lung, a anunţat Ioana Birta, CFO TeraPlast, menţionând: "Am finalizat contractul cu BERD şi am încasat 20 milioane lei săptămâna trecută, astfel încât am trecut de la datorii pe termen scurt la datorii pe termen lung. În martie aşteptăm să încasăm şi restul din ajutorul de stat, bani care vor avea aceeaşi destinaţie".

Cifra de afaceri a Grupului TeraPlast, cel mai mare producător de materiale de construcţii cu capital românesc, a crescut cu 21% în 2019, comparativ cu anul precedent, până la 972,6 milioane de lei. În aceeaşi perioadă, EBITDA consolidată a Grupului a crescut cu 41%, ajungând la 91,2 milioane de lei, iar profitul net a a avut o creştere de la 22,6 milioane lei în 2018 la 41,8 milioane lei.

Rezultatele vin pe fondul unui context favorabil al pieţei construcţiilor, precum şi prin capitalizarea investiţiilor anterioare realizate de companiile din grup, au arătat reprezentanţii corporaţiei.

Cea mai bună performanţă în 2019 a fost realizată de TeraPlast, cu un avans al afacerilor de 25%, până la 365 milioane de lei, în timp ce EBITDA a înregistrat o creştere de 80% faţă de perioada similară a anului trecut, până la 37 milioane de lei. În 2019, compania a produs şi vândut peste 16 milioane de metri liniari de ţeavă, peste 8 milioane de bucăţi de fitinguri şi produse rotoformate, 7 milioane de metri liniari de profile şi peste 14.000 de tone de granule.

TeraSteel România şi Serbia au înregistrat cea mai bună marjă de profitabilitate dintre companiile Grupului, potrivit surselor citate. Acestea arată că îmbunătăţirea marjei segmentului de panouri termoizolante se datorează economiilor la achiziţiile de materii prime, precum şi creşterii gradului de utilizare a capacităţii de producţie din Serbia. Piaţa din Serbia continuă să fie o piaţă cu mare potenţial de dezvoltare pentru TeraSteel. Compania a înregistrat, anul trecut, o majorare a afacerilor cu 18%, de la an la an, până la 308,8 milioane de lei. În ceea ce priveşte EBITDA TeraSteel, aceasta a înregistrat o creştere de 42% faţă de 2018, până la 37,6 milioane de lei. Vânzările cantitative au crescut cu peste 30% anul trecut, TeraSteel depăşind 3,8 milioane de metri pătraţi de panouri sandwich vândute şi 7.000 de tone de structuri zincate.

Cifra de afaceri a Wetterbest, al doilea jucător pe piaţa ţiglei metalice din Româ­nia, a crescut cu 22% în 2019, la 269,9 milioane de lei, iar EBITDA realizată a fost de 15,1 milioane de lei, în 2019. Din punct de vedere cantitativ, vânzările de ţiglă metalică au ajuns la 5 milioane de metri pătraţi, cele de tablă cutată au depăşit 2 milioane de metri pătraţi, iar cele pentru drenaj şi accesorii au depăşit 4 milioane de bucăţi. Finalizarea, în prima parte a anului 2020, a investiţiei în valoare de 44,5 milioane lei, demarată în 2019, va susţine atât creşterea cotei de piaţă, cât şi a profitabilităţii.

TeraGlass a beneficiat de o investiţie de 16,1 milioane lei în 2019, iar în urma acestui proces, fluxul de lucru va fi complet automatizat pentru producţia ferestrelor şi uşilor. În 2019, TeraGlass a vândut peste 118.000 de unităţi, preponderent pe pieţele internaţionale.

Investiţiile substanţiale aferente anului 2019, în Wetterbest şi TeraGlass, sunt platformele principale de creştere în 2020, alături de TeraPlast.

"Provocarea majoră pentru acest an o reprezintă aducerea în parametri a investiţiilor realizate în TeraPlast, Wetterbest şi TeraGlass", arată datele companiei, acestea subliniind că principalele creşteri de profitabilitate urmează să vină din partea Wetterbest şi TeraGlass. "Anticipăm o evoluţie pozitivă a gradului de accesare a fondurilor europene, ceea ce va menţine puternică cererea de produse de infrastructură", menţionează sursele citate, conchizând că fabricile TeraSteel (România şi Serbia) vor înregistra creşteri moderate, în limita capacităţilor de producţie.

Preţurile materiilor prime vor avea un trend ascendent, atât pe partea de oţel, cât şi pe produsele petrochimice (PVC, Poliuretan, PE, PP), ceea ce înseamnă majorări de preţuri şi în rândul produselor TeraPlast, care au o componentă de 70-80% costuri cu materia primă.

Cotaţia acţiunii TeraPlast a avut o evoluţie foarte bună anul trecut, creşterea fiind de 44,4%, faţă de creşterea BET-XT, care a fost de 34,4%, a anunţat Tăzvan Raţ, director general adjunct în cadrulş BRK Financial Group. Acesta a subliniat că TeraPlast a înţeles exact cum să utilizeze elementele pieţei de capital.

Cu o tradiţie de peste 120 de ani, Grupul TeraPlast este compus din companiile TeraPlast, TeraSteel România şi Serbia, Wetterbest, TeraGlass, TeraPlast Ungaria. Din aprilie 2019, activitatea de reciclare a Grupului se desfăşoară în compania independentă TeraPlast Recycling.

Începând cu 2 iulie 2008, cea mai mare companie din Grup - TeraPlast SA - este listată la Bursa de Valori Bucureşti sub simbolul TRP. Acţiunile TeraPlast sunt incluse în indicii BET-BK, BET-XT, BET-XT-TR şi BET-Plus.

Opinia Cititorului ( 2 )

  1. Uite ca se poate ca o firma suta la suta romaneasca sa se dezvolte sanatos! Bravo lor!

    Pun pariu ca valoarea actiunilor Teraplast va creste cu cel putin 50% in acest an! 

    1. Perfect de acord cu tine! Dar in opinia mea ar trebui ca societatea să fie mai atractivă si printr o politica de acordare de dividende constanta, ca astfel sa fie mai interesantă pentru investitori si pentru a creste astfel lichiditatea si implicit si valoarea actiunilor si a valorii de piata a afacerii! Sa speram ca acest neajuns va fi corectat anul acesta si lichiditatea si valoarea actiunilor vor creste si cu ajutorul Market Makerului! E foarte bine ca se investește masiv, e ideal ca se dezvolta afacerea dar sa nu uitam si de acționari! Pentru ca toata lumea sa fie pe deplin satisfăcută!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb