Ministerul Economiei din Germania a acordat Alstom distincţia "Innovation Prize for Regulatory Sandboxes"• pentru un proiect de testare planificat în vederea implementării Operării automate a trenurilor (Automatic Train Operation - ATO) în operarea zilnică a trenurilor regionale de pasageri. Proiectul va începe în 2021, în colaborare cu Asociaţia Regională Braunschweig, Centrul Aerospaţial German (DLR) şi Universitatea Tehnică din Berlin (TU Berlin).
După evaluarea liniilor selectate şi a echipamentelor necesare pentru operarea automată, testele vor fi efectuate împreună cu Metronom Eisenbahngesellschaft, operator feroviar din Saxonia Inferioară, cu două trenuri regionale Coradia proprietatea Regionalbahnfahrzeuge Großraum Braunschweig GmbH. Alstom este de multă vreme lider mondial în soluţii ATO pentru sisteme de metrou, dar aceste teste vor reprezenta o premieră mondială pentru trenurile regionale de pasageri.
"În viitor, trenurile automatizate vor optimiza operaţiunile feroviare regionale, vor reduce consumul de energie şi vor oferi mai mult confort călătorilor. Astfel, conducerea extrem de automatizată va contribui decisiv la protecţia climei, precum şi la dezvoltarea unui sistem feroviar modern şi atractiv. După dezvoltarea şi testarea cu succes a primului tren din lume pe bază de hidrogen, Coradia iLint, Alstom este încă o dată pionier inovator în transportul feroviar, cu proiectul pilot al trenurilor regionale operate automat", a spus Jörg Nikutta, Director General al Alstom în Germania şi Austria
Pentru acest proiect, două trenuri bazate pe platforma de succes a Alstom, Coradia Continental, vor fi echipate cu echipamentele Sistemului european de control al trenurilor (ETCS) şi cu echipamente suplimentare de Operare automată a trenului (ATO). Echipamentele vor permite ca trenurile să fie operate automat, testând niveluri diferite de automatizare (Grade of Automation - GoA): GoA3 în operarea obişnuită cu pasageri şi GoA4 în timpul manevrelor. GoA3 descrie o călătorie complet autonomă a trenului, dar cu un însoţitor care poate să intervină în operare în situaţii de urgenţă. GoA4 se referă la operarea neasistată, fără personal la bord, dar cu posibilitatea controlului de la distanţă.
Felicitări privind acordarea naţională a Premiului pentru Inovaţie au fost exprimate de către Ministrul Transporturilor şi Economiei din Saxonia Inferioară, Dr. Bernd Althusmann: "După operarea cu succes a trenului cu celulă de combustie cu hidrogen în triunghiul Elbe-Weser, unitatea Alstom din Salzgitter stabileşte încă o dată standardele pentru transportul local de mâine cu acest proiect. Faptul că noi suntem acum capabili în Saxonia Inferioară să continuăm testarea şi dezvoltarea operării automate a trenului pe lângă testarea în teren a mobilităţii rutiere automate şi în reţea este un pas decisiv pentru viitorul transportului feroviar de pasageri. Proiectul noului model promite un grad ridicat de inovare, de care avem nevoie pentru servicii de mobilitate eficiente şi cu impact minim asupra mediului. Desigur, sunt încântat, în mod special, de faptul că odată cu Alstom, încă o societate din Saxonia Inferioară întăreşte reputaţia noastră de sursă importantă de inovare".
"ATO, sau Operarea Automată a Trenului este una dintre cele mai incitante provocări din industria feroviară. Ne oferă oportunitatea să structurăm şi să modificăm semnificativ managementul operaţional în viitor. Dar sunt necesare încă multe studii înainte de a ajunge aici şi sunt onorată să colaborez cu Alstom la acest proiect", a declarat Birgit Milius, Director al Departamentului de Operaţiuni şi Infrastructuri Feroviare al TU Berlin. În proiectul aplicat, oficialul german va investiga diverse aspecte, inclusiv integrarea persoanelor în sistemul tehnic.
Fritz Rössig, Director al Departamentului de Transport al Asociaţiei Regionale şi director general al Regionalbahnfahrzeuge Großraum Braunschweig GmbH adaugă: "Inteligenţa artificială este o tehnologie importantă pentru ca transportul feroviar local de pasageri al viitorului să devină şi mai eficient, mai fiabil şi mai economic. În acest context, Asociaţia Regională Braunschweig sprijină acest proiect de cercetare inovator şi pune cu plăcere la dispoziţie "vehiculele ENNO" pe care le deţine în acest scop".
Jörn Groos, lider de grup în domeniul tehnologiei achiziţiei de date şi al recuperării informaţiilor la Institutul Tehnologic pentru Sisteme de Transport din cadrul Centrului Aerospaţial German DLR e. V., adaugă: "Încercările în condiţii reale sunt indispensabile pentru dezvoltarea abordărilor practice ale inteligenţei Artificiale în vederea optimizării sistemului feroviar".