Alstom, ca parte a unui consorţiu format împreună cu companiile Avax şi Ghella, a semnat contractul pentru construcţia primei secţiuni a liniei 4 a reţelei de metrou din Atena. Partea Alstom din proiect este de aproximativ 320 milioane EUR, conform unui comunicat remis redacţiei.
Noua Linie 4, cunoscută sub numele de "Linia U" datorită formei sale, va avea 35 de staţii în total şi va circula prin cele mai populate zone din centrul Atenei, traversând liniile de metrou existente 2 şi 3. Linia 4 este alcătuită din cinci secţiuni însumând 38 de kilometri. Proiectul actual se referă la secţiunea A, Goudi-Alsos-Veikou, formată din 12,8 kilometri şi 15 staţii. Se aşteaptă ca execuţia proiectului pe această primă secţiune să dureze 8 ani.
Responsabilităţile Alstom în proiect includ soluţii integrate de material rulant, semnalizări şi infrastructură. Alstom va furniza 20 de trenuri Metropolis cu 4 vagoane, complet automatizate, soluţia de control al ultimă generaţie CBTC Urbalis 400, sistemele de securitate şi control Iconis, precum şi sistemul de economisire a energiei Hesop.
"Alstom aşteaptă cu nerăbdare să înceapă unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură de tip turnkey planificate în prezent în Europa. Va fi un proiect emblematic pentru compania noastră şi pentru echipele noastre de experţi, care va pune în aplicare multe dintre soluţiile inovatoare ale Alstom concepute pentru un transport urban mai sigur, mai rapid şi mai eficient. Calitatea de lider a Alstom în domeniul mobilităţii sustenabile va avea o ilustrare exemplară în acest proiect", a declarat Stavros Vlachos, director general al Alstom Grecia.
O dată cu proiectul Liniei 4, Alstom va introduce în premieră metrouri driverless în capitala Greciei. Avantajul principal al unui sistem complet automatizat este frecvenţa crescută a trenurilor, ceea ce duce la o capacitate de transport mai mare în condiţii de siguranţă sporită. Alstom a implementat unele dintre primele metrouri automatizate din lume, în oraşe precum Singapore, Paris şi Lyon. Acum, numărul liniilor de metrou driverless marca Alstom este de circa 30 în întreaga lume. Linia 4 de metrou din Atena este, de asemenea, primul proiect major de infrastructură din Grecia care va fi construit folosind sistemul BIM (Building Information Modelling), care va accelera transformarea digitală în industria de proiectare şi construcţii. Echipa Alstom va conduce procesul BIM pentru a maximiza eficienţa în proiectarea şi execuţia proiectului.
Alstom are o poziţie de lider global şi o experienţă pe deplin dovedită în construcţia, livrarea şi punerea în funcţiune cu succes a sistemelor de metrou integrate, precum şi în operarea lor sigură, fiabilă şi eficientă. Unul dintre succesele recente pentru Alstom în proiectele de metrou integrat este linia de metrou Dubai 2020 lungă de 15 kilometri, inaugurată în iulie 2020 în vederea expoziţiei mondiale.
Soluţia CBTC Alstom Urbalis 400 este un sistem avansat de control digital al trenurilor bazat pe comunicaţii, care va contribui la reducerea congestiei traficului, deoarece sistemul creşte capacitatea de transport prin reducerea distanţei dintre trenurile consecutive (avans) la 90 de secunde sau mai puţin. Sistemul Urbalis CBTC şi-a dovedit eficienţa de mai bine de 15 ani, pe 100 de linii de metrou în ţări precum Italia, Olanda, China, India sau Canada şi este în curs de instalare în premieră şi în România, pe Magistrala 5 de la Bucureşti. Peste 25% din sistemele radio CBTC din lume sunt operate cu soluţiile Alstom Urbalis. În Europa, sistemul este deja utilizat în Milano, Malaga şi Amsterdam.
Hesop este o soluţie de ultimă generaţie pentru economisirea energiei, care a fost deja adoptată de multe reţele urbane, de la metrouri - la Dubai, Londra, Panama şi Riad până la tramvaie în Sydney şi Milano. Reglarea dinamică a tensiunii adaptează sursa de alimentare la cerinţele reţelei: dacă traficul creşte, puterea poate fi mărită fără a face modificări las infrastructură. În plus, Hesop captează mai mult de 99% din energia de frânare recuperabilă, reinjectând-o în reţeaua electrică sau reutilizând-o în instalaţiile din staţii, cum ar fi scări rulante, sisteme de iluminat şi ventilaţie.
Cu o prezenţă de peste 40 de ani în Grecia, Alstom a participat cu succes la cele mai mari proiecte de construcţie a infrastructurii de transport din ţară, inclusiv la construcţia liniilor 2 şi 3 ale metroului din Atena (în operare din anul 2000), precum şi extensiile ulterioare, cum ar fi cea către Pireu, în curs de finalizare. Pentru reţeaua existentă de metrou, Alstom a furnizat şi 28 de trenuri. În plus, Alstom este furnizorul de tramvaie de ultimă generaţie Citadis X05 pentru Atena.