Accesul redus la autorităţi determină unele companii străine să investească în alte pieţe, care nu oferă avantaje mai multe decât România, dar unde Guvernele au o deschidere mai mare pentru dialog, a declarat ieri Anca Harasim, director executiv al AmCham, citată de Mediafax.
Reprezentantul Camerei de Comerţ Americane în România (AmCham), a declarat: "A existat un investitor străin care a dorit să se extindă în România, dar până la urmă a ales Polonia. I-am întrebat de ce au ales Polonia, deşi nivelul facilităţilor este comparabil cu cel din România, şi ne-au spus că autorităţile din Polonia au fost mai des-chise, s-au întâlnit cu ei, au putut să le prezinte proiectele lor, au arătat mai multă disponibilitate. Accesul redus la primul-ministru, la miniştri face ca unii investitori să meargă pe alte pieţe".
Reprezentantul AmCham a arătat totodată că şi în contextul plecării Nokia, autorităţile trebuie să fie mai deschise în relaţia cu investitorii străini. "Nokia a plecat din cauza problemelor din companie, nu din cauza condiţiilor din România, dar acest lucru trebuie să fie un semnal de alarmă pentru autorităţi că pot avea loc şi astfel de situaţii", a adăugat Harasim.
• AmCham: Majoritatea companiilor din România vor să-şi crească investiţiile şi angajaţii în cinci ani
Majoritatea companiilor din România au în plan să-şi extindă investiţiile şi numărul de angajaţi cu mai mult de 50% în următorii cinci ani, potrivit unui studiu realizat de Camera de Comerţ Americană în România (AmCham) prin intervievarea a 250 de directori executivi din România.
Astfel, 57,9% dintre companii vor să crească investiţiile în Româ-nia cu mai mult de 50% în următorii cinci ani, iar 38,4% vor menţine investiţiile la acelaşi nivel de până acum.
În ceea ce priveşte numărul angajaţilor, 64% dintre respondenţi vor să angajeze cu peste 50% mai multe persoane, restul estimând o menţinere a nivelului actual. Printre factorii decisivi în decizia de investiţii se numără cererea locală pentru produsele şi serviciile oferite de companie, calitatea mediului de afaceri şi schimbările din punctul de vedere al competiţiei pe pieţele pe care activează.
La întrebarea legată de evoluţia afacerilor din România, aproape 62% dintre companii spun că performanţele au fost la nivelul aşteptărilor, 17,2% sub aşteptări, existând şi un procent de aproape 20% dintre investitori care au avut rezultate peste aşteptări.
Pe de altă parte, cele mai importante avantaje competitive ale României sunt, în opinia investitorilor, calificarea forţei de muncă, mărimea pieţei, cota unică, poziţia strategică, potenţialul mare de creştere, sectorul IT şi agricultura, dar şi un mediu plăcut.
Principalele bariere pentru inves-titori sunt cadrul legislativ, infrastructura, instabilitatea legislativă, lipsa de predictibilitate şi corupţia. În acest context, măsurile care trebuie implementate de Guvern în perioada următoare sunt creşterea transparenţei decizionale, modernizarea sistemului de colectare a taxelor, scăderea corupţiei, îmbunătăţirea sistemului de licitaţii publice.