Băncile sancţionate de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor nu sunt de acord cu amenda pentru încălcarea drepturilor consumatorilor. Dintre cele 14 bănci amendate de ANPC pentru încălcarea drepturilor consumatorilor cu o amendă totală de 150 de mii de lei, o parte dintre ele au contestat deja procesul verbal în justiţie. Deşi salută iniţiativele ANPC ce urmăresc o mai bună comunicare între bănci şi consumatori, cea mai mare parte a băncilor consideră amenda injus-tă.
Reprezentaţii Raiffeisen Bank atrag atenţia că trebuie precizat că reclamaţia unui client se referă la un caz particular şi rezolvarea lui este strict aplicabilă acelui caz. Prin urmare, orice generalizare nu produce decât confuzie şi nu serveşte scopului declarat al ANPC, de educare a consumatorilor, ne-au spus cei de la bancă. Raiffeisen Bank a primit o amendă pentru un caz din Deva pe motiv că a executat silit o sumă care, potrivit legii, nu poate fi executată (ajutorul pentru îngrijirea copilului), în cazul unui client care, în baza unui contract de credit, avea de achitat rata scadentă. Reprezentanţii Raiffeisen Bank consideră că specialiştii ANPC au dat o interpretare eronată din punct de vedere juridic şi vor contesta decizia.
"Noi am debitat contul clientului conform contractului de credit (prin care suntem mandataţi să debităm contul cu sumele necesare plăţii ratelor scadente); executarea silită este o etapă ulterioară şi se face conform unei proceduri clar definite în legislaţie (de exemplu intervenţia unui executor etc)", au adăugat cei de la Raiffeisen Bank, precizînd că nu a fost vorba de o executare silită. Cu toate acestea, banca a precizat că, în discuţiile bilaterale, specialiştii ANPC au avut cuvinte de apreciere despre procedura prin care Raiffeisen Bank răspunde reclamaţiilor clienţilor.
CEC Bank şi Bancpost au contestat deja amenda. Bancpost a primit o amendă de 3.000 de lei pentru introducerea unui comision în plus după semnarea contractului. Răspunsul celor de la Bacpost a fost că acel comision a fost perceput pentru un serviciu în plus faţă de contractul iniţial solicitat de client.
OTP Bank România a fost amendată de ANPC pentru că a perceput o taxă de refinanţare în valoare de 50 de lei ulterior semnării contractului de credit. Valoarea amenzii a fost mică întrucât abaterea a fost minoră, au adăugat cei de la OTP Bank România. Ei spun că taxa era menţionată în tariful de taxe şi comisioane.
O altă bancă sancţionată pentru introducerea unor noi comisioane după semnarea contractului de credit a fost UniCredit Ţiriac Bank. Banca a hotărât contestarea deciziei în justiţie întrucât introducerea comisionului era permisă de Condiţiile Generale de Afaceri de care fiecare client ia cunoştinţă, prin semnare, la data deschiderii contului curent, ne-au spus reprezentanţii UniCredit.
Banca a mai primit o amendă pentru perceperea unui tarif disproporţionat pentru eliberarea unei adeverinţe necesare consumatorului în situaţia efectuării rambursării anticipate prin refinanţare externă. Şi cea de-a doua amendă este contestată de UniCredit Ţiriac Bank care spune că nu era vorba de un comision aferent facilităţii de credit, ci unul cu caracter excepţional perceput pentru un serviciu separat de credit. Valoarea totală a celor două sancţiuni acordate de ANPC băncii UniCredit Ţiriac Bank a fost de 4.500 de lei.
Biroul de presă al Libra Bank ne-a transmis că Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului nu a transmis o încă o notificare în privinţa unei amenzi acordate băncii. Controlul ANPC va fi finalizat pe data de 7 iulie, au adăugat cei de la Libra Bank.
Chiar dacă nu sunt acord cu amenzile ANPC băncile sunt de acord cu iniţiativa instituţiei de a proteja clienţii băncilor. "Suntem de acord cu o reglementare transparentă a preţurilor produselor şi seviciilor financiar-bancare", ne-au declarat cei de la UniCredit Ţiriac Bank.
Ei apreciază că băncile au tot interesul să-şi îmbunătăţească relaţia cu clienţii, iar competiţia dintre ele ajută întocmai în această direcţie. "Suntem deschişi la colaborarea cu ANPC care să conducă la o creştere a gradului de cunoaştere de către clienţi a produselor şi serviciilor financiar-bancare", au conchis cei de la UniCredit Ţiriac Bank.
Reprezentanţii Raiffeisen Bank consideră că, în ceea ce priveşte intenţiile anunţate de ANPC, agenţia şi băncile comerciale nu se situează pe poziţii adverse. Banca încurajează clienţii să-şi exprime reclamaţiile şi nemulţumirile, sau să facă sugestii care ar putea ajuta la îmbunătăţirea serviciilor. Reprezentanţii Raiffeisen Bank au adăugat: "Atunci când este vorba despre intenţia de legiferare a unora sau altora dintre aspectele citate de către ANPC, o consultare deschisă cu băncile comerciale este cu siguranţă în beneficiul consumatorilor, altfel, este posibil să rezulte prevederi care să aibă efect contrar".
În cazul unui credit pe o perioadă mai mare de timp, comisioanele fixe ar putea dezavantaja clientul în cazul în care condiţiile pieţei financiare ar permite reducerea comisionului, au adăugat ce de la Raiffeisen Bank.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), a amendat paisprezece bănci în urma unui control în domeniul serviciilor bancare. Băncile vor plăti 150 de mii de lei reprezentând sancţiuni pentru încălcarea drepturilor consumatorilor. Instituţia a hotărât derularea acestei acţiuni asupra a 20 de instituţii de credit după ce a primit 693 de reclamaţii de la clienţii băncilor anul acesta.
1. abuz
(mesaj trimis de alexandru în data de 05.07.2008, 10:29)
Bancile dau dovada de abuz de putere .Atrag clientii prin promisiuni false ( de vazut " fluturasii" publicitari) si clientul afla de conditiile contractuale abia la ridicarea creditului ( cind este prea tirziu din cauza obligatiilor asumate fata de terti ). Contractele de creditare sint facute in stil camataresc si nu sint concepute cu buna credinta pentru o relatie " cistig-cistig "