Sindicaliştii din cadrul ANAF reclamă, pe de o parte, diminuarea veniturilor acelor salariaţi care au fost trimişi să lucreze în telemuncă, iar pe de altă parte riscurile de infectare la care sunt supuşi angajaţii care lucrează parţial la birou sau pe teren şi parţial de acasă. "SindFISC solicită celor responsabili ca la elaborarea noului buget să se asigure resursele necesare, astfel încât activitatea instituţională să fie corect finanţată, fiind posibilă compensarea unei părţi din aceste cheltuieli transferate de către instituţie în sarcina angajaţilor, ca şi măsură reparatorie oferită celor care îşi dau acordul pentru munca la domiciliu", transmit sindicaliştii.
Într-un comunicat dat publicităţii miercuri, Sindicatul Naţional Finanţe Publice - SindFISC solicită conducerilor ANAF la nivel central, dar şi din teritoriu, să promoveze telemunca "acolo unde specificul activităţii permite posibilitatea desfăşurării acesteia, însă în parteneriat cu funcţionarul".
Conform documentului citat, angajaţii ANAF din teritoriu şi din administraţiile judeţene de finanţe publice se confruntă cu o serie de probleme ca urmare a implementării unor măsuri la nivelul instituţiei pentru prevenirea răspândirii noului coronavirus. Sindicaliştii susţin, astfel, că măsurile luate în această privinţă afectează direct veniturile angajaţilor instituţiei.
"Precizăm că procente precum 30% munca la birou (incluzând şi deplasările organelor fiscale la nivelul contribuabilului sau la nivelul altor instituţii ale statului) şi 70% munca la domiciliu, în condiţiile nivelului actual de informatizare al ANAF, în anumite structuri teritoriale sunt foarte greu de atins (în funcţie de specificul activităţii, în unele cazuri funcţionarii sunt nevoiţi să se întâlnească cu contribuabilii pentru preluarea/returnarea de documente fiscale şi in alte locuri decât sediile ANAF, respectiv sediul contribuabilului sau domiciliul funcţionarului, aspect care este de natură să crească riscul de infectare al funcţionarului/familiei acestuia). Mai mult, subliniem faptul că, în toate situaţiile în care personalul îşi desfăşoară munca la domiciliu, veniturile salariale au fost diminuate, prin suspendarea plăţii sporului pentru condiţii vătămătoare, imposibilitatea decontării contravalorii unor cheltuieli ocazionate de deplasări în interes de serviciu, precum şi creşterea costurilor de la domiciliu cu utilităţile, asigurarea resurselor tehnice pentru desfăşurarea muncii, care cad în sarcina funcţionarilor (laptop, imprimantă, etc.)", se arată în comunicatul SindFISC.
Totodată, sindicalişti atrag atenţia asupra problemelor legate de sistemul informatic al ANAF, despre care spun că "este foarte greoi, serverele cedează des, nu există periferice suficiente şi compatibile cu activităţile specifice conceptului telemuncă".
"De asemenea, resursa umană disponibilă este neuniform repartizată, raportat la necesităţile instituţionale teritoriale. (...) În aplicarea comunicatelor/ordinelor conducerii ANAF, sintagme precum: telemunca, munca la domiciliu, munca la distanţă etc. au generat interpretări diferite la nivelul conducerii structurilor teritoriale. Astfel, în unele cazuri, nu s-a ţinut seama de specificul sarcinilor, în aplicarea procentelor de 30% şi respectiv 70%, în organizarea activităţii, singura certitudine fiind economia rezultată din neplata sporurilor pentru funcţionarii aflaţi în munca la domiciliu. În această situaţie, SindFISC solicită celor responsabili ca la elaborarea noului buget să se asigure resursele necesare, astfel încât activitatea instituţionala să fie corect finanţată, fiind posibilă compensarea unei părţi din aceste cheltuieli transferate de către instituţie în sarcina angajaţilor, ca şi măsură reparatorie oferită celor care îşi dau acordul pentru munca la domiciliu", mai precizează sindicaliştii din ANAF.