Având în vedere afirmaţiile, preluate în spaţiul public cu privire la faptul că "ANAF pune popriri pe conturile românilor fără vreo înştiinţare în prealabil sau fără să spună şi care este motivul blocării conturilor", facem următoarele precizări, se arată într-un comunicat al ANAF:
Potrivit dispoziţiilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul în care debitorul nu îşi plăteşte de bunăvoie obligaţiile fiscale datorate, organul fiscal competent, pentru stingerea acestora, procedează la acţiuni de executare silită, menţionează sursa citată.
În conformitate cu prevederile art. 230 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, executarea silită începe prin comunicarea somaţiei, se arată în comunicat. În ceea ce priveşte înştiinţarea contribuabililor cu privire la măsurile de executare silită întreprinse, respectiv somaţie şi popriri, precizăm faptul că în situaţia în care debitorii sunt înrolaţi în Spaţiul Privat Virtual, organele fiscale procedează la înştiinţarea acestora în mod operativ prin intermediul acestuia, transmite ANAF. În caz contrar, atât somaţia, cât şi adresa de înştiinţare privind înfiinţarea popririi executorii, se comunică prin poştă, ceea ce conduce la un decalaj de timp de la momentul înfiinţării popririi până la primirea de către debitor a unui astfel de document, conform sursei menţionate.
Astfel, dacă în termen de 15 zile de la comunicarea somaţiei nu se sting obligaţiile fiscale restante sau nu se notifică organul fiscal cu privire la intenţia de a demara procedura de mediere, se continuă măsurile de executare silită, potrivit comunicatului.
Totodată, potrivit dispoziţiilor art. 236 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, sunt supuse executării silite prin poprire orice sume urmăribile reprezentând venituri şi disponibilităţi băneşti în lei şi în valută, titluri de valoare sau alte bunuri mobile necorporale, deţinute şi/sau datorate, cu orice titlu, debitorului de către terţe persoane sau pe care aceştia le vor datora şi/sau deţine în viitor în temeiul unor raporturi juridice existente, menţionează sursa.
În vederea înfiinţării popririlor asupra disponibilităţilor băneşti existente în conturile bancare, precum şi pentru ridicarea cu operativitate a acestor popriri, în cazul în care obligaţiile fiscale restante au fost stinse, începând cu anul 2021, a fost pusă în funcţiune aplicaţia informatică e-Popriri, conform ANAF.
Prin intermediul acestui mecanism de poprire electronică, disponibilităţile băneşti ale debitorului nu sunt afectate pe termen lung, întrucât aplicaţia informatică e-Popriri primeşte informaţii cu privire la sumele existente în conturile bancare ce pot fi poprite, pe care le sortează în ordine descrescătoare, iar ulterior se solicită instituţiei de credit virarea sumelor numai acelor bănci care deţin disponibilităţi băneşti ce acoperă suma poprită, potrivit sursei menţionate. În acest mod nu se mai virează toate sumele existente în conturile bancare ci doar cele în limita sumei poprite, transmite sursa indicată.
În fapt, sistemul informatic e-Popriri a condus la eficientizarea şi accelerarea procesului de instituire/ridicare a popririlor, iar pe de altă parte, administraţia fiscală a diminuat cheltuielile cu comunicarea actelor de executare silită către instituţiile de credit, arată datele comunicatului.
Potrivit ANAF, "Recomandăm contribuabililor să se înroleze în Spaţiul Privat Virtual, astfel încât să poată solicita ori să primească documente din partea administraţiei fiscale, să poată accesa oricând situaţia fiscală proprie, luând astfel la cunoştinţă cu celeritate despre orice măsură întreprinsă de administraţia fiscală în vederea stabilirii şi recuperării obligaţiilor fiscale, potrivit legii", transmite sursa citată.