Rafinăriile petroliere din Europa vor închide, în acest deceniu, 10% din fabricile pe care le deţin, ca urmare a faptului că cererea de combustibili a scăzut până la minimul ultimilor 19 ani.
Din cele 104 facilităţi de rafinare a ţiţeiului din regiune, zece vor fi închise definitiv până în 2020, în Franţa, Italia şi Republica Cehă, conform unui sondaj Bloomberg.
Agenţia Internaţională a Energiei (AIE) estimează că cererea globală de petrol va consemna al cincilea an de declin, urmând să ajungă la nivelul minim de după 1994. AIE preconizează că cererea de combustibili va scădea la 13,6 milioane de barili pe zi anul acesta, de la 15,4 milioane în 2008.
Din 2008, capacitatea de rafinare din nord-vestul Europei a scăzut concomitent cu cererea de combustibili, iar declinul consumului din regiunea mediteraneană a depăşit nivelul de scădere a capacităţii de procesare cu 1,1 milioane de barili pe zi, conform unui raport Facts Global Energy.
"Essar Energy" Plc, compania care deţine a doua mare rafinărie britanică, arată că două treimi din unităţile de profil din Europa au înregis-trat pierderi în 2011.
Profiturile companiilor petroliere - de la "Eni" SpA Italia până la "Royal Dutch Shell" Plc din Marea Britanie - au fost afectate de avansul cu 50%, în ultimii trei ani, al exporturilor de motorină din SUA, dar şi de declinul importurilor de combustibili produşi în Europa, res-pectiv de cele două recesiuni prin care a trecut zona euro în ultimii cinci ani.
"Strict din punct de vedere al declinului cererii de combustibili din Europa, o rafinărie mare sau două mai mici trebuie închise în Europa, în fiecare an", a declarat David Wech, director general al companiei de cercetare "JBC Energy" GmbH.
Analiza Bloomberg mai notează că marja de profit din activităţile de rafinare ale companiilor a scăzut la 7 dolari/baril luna aceasta, de la un vârf de aproape 20 de dolari/baril în 2008.
Situaţia a fost cauzată de faptul că majoritatea unităţilor de procesare (peste 50%) sunt construite după cel de-Al Doilea Război Mondial, fiind echipate pentru producţia de benzină, iar în prezent motorina reprezintă 75% din necesarul de combustibili al Europei.