Apetitul pentru cumpărături online este în creştere, iar câteva categorii de produse "fac legea" în acest sector. Gusturile se schimbă uşor, o contribuţie a avut şi pandemia, iar cumpărătorii au început să se concentreze pe câteva categorii de produse, nu neapărat esenţiale traiului, dar foarte necesare pentru uşurarea acestuia. Potrivit unei analize a 2Performant românii au preferat să cumpere produse din categoriile Fashion, Books, Movies and Music, Beauty, Home and Garden şi Electronics IT&C, iar 69% din comenzile online au fost făcute de pe telefonul mobil.
Ţara noastră îşi păstrează locul în topul ţărilor cu cea mai mare creştere a sectorului e-commerce, piaţă estimată la peste 6 miliarde de euro de ARMO - Asociaţia Română a Magazinelor Online. Activând la intersecţia dintre marketingul digital şi comerţul online, două pieţe în creştere susţinută la nivel global, compania de tehnologie 2Performant, confirmă aceste tendinţe de creştere: în 2021 a intermediat nu mai puţin de 1,39 milioane de vânzări pentru magazinele online din platforma sa. Conform datelor din platforma de marketing, topul categoriilor de produse care au înregistrat cele mai multe vânzări în 2021 este condus de Fashion cu 363.300 de vânzări, ceea ce reprezintă o creştere de 30% faţă de anul anterior. Considerată de mulţi specialişti cea mai matură din comerţul online, categoria Fashion reflectă comportamente de cumpărare puternic influenţate de pandemie. Astfel, dacă în 2020 românii au cumpărat haine de casă sau pentru sport şi activităţi în natură, în 2021 aceştia au revenit la achiziţia hainelor de stradă şi ocazii (nunţi, botezuri) sau pentru birou, dar şi încălţăminte, pe fondul reluării multor activităţi sociale. Totodată, creşterile vânzărilor pentru produsele din această categorie s-au făcut remarcate şi în toamnă, odată cu cel mai important eveniment de vânzări din comerţul online, Black Friday. În intervalul 1-14 noiembrie 2021, categoria de produse Fashion a înregistrat o creştere cu 62,8% a numărului de vânzări şi cu 86,3% a valorii vânzărilor, în timp ce valoarea medie a coşului de cumpărături a fost şi ea cu 14,4% mai mare faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior. Pe locul al doilea în topul categoriilor cu cele mai multe vânzări în 2021 se situează categoria Book, Movies and Music, cu 338.200 de vânzări prin platformă, o creştere de 29,1 procente faţă de 2020. Locul al treilea este ocupat de Beauty cu 145.400 de vânzări, în creştere cu 3,4%, în vreme ce categoria Home and Garden ocupă locul al patrulea cu 80.100 vânzări şi o creştere de 46%. Top 5 este încheiat de categoria Electronics IT&C cu 79.900 de vânzări, în creştere cu 11,4% faţă de anul precedent. În 2021 a crescut şi valoarea medie a coşului de cumpărături, care ajunge la 52,6 euro, mai mult cu 5,8% faţă de 2020. Ceea ce înseamnă că românii s-au obişnuit cu achiziţiile online şi continuă să susţină trendul ascendent al acestui sector. În privinţa dispozitivelor de pe care se realizează cumpărăturile online, datele 2Performant arată că 69% dintre acestea se fac de pe telefonul mobil şi doar 29,8% de pe desktop. Cu toate acestea, valoarea medie a coşului de cumpărături realizate de pe telefonul mobil este mai mică decât cea aferentă cumpărăturilor de pe desktop, respectiv 46,47 euro pe mobil versus 66,67 euro pe desktop.
Raluca Negrea, Country Manager România şi Bulgaria 2Performant a declarat:"În 2021 a crescut numărul celor care au optat pentru cumpărături online, iar pentru cei pe care pandemia îi adusese în online încă din 2020 a crescut frecvenţa cu care fac achiziţii în magazinele online. Am văzut în anul ce a trecut un consumator în online mai atent la preţ, la caracteristicile produsului, la modalitatea de livrare şi ţara de provenienţă a produsului, precum şi la claritatea informaţiilor despre retur. Semn că în general cumpărătorii au alocat mai mult timp pentru a se documenta pentru produsele dorite, folosind două device-uri diferite: mobil şi desktop. Conform datelor din platforma noastră, am constatat că au fost valoroase pentru consumatorii români proiectele de afiliere care fie îi duceau rapid către oferta mai bună, fie către surse de informare bine structurate"
Sursa principală de trafic după numărul de click-uri rămâne Google, cu 23,7 milioane de click-uri, în creştere cu 65,3% faţă de 2020, urmat de Facebook cu 7,7 milioane de click-uri, în scădere cu 16,3% faţă de anul precedent.
Ziua cu cel mai mare număr de vânzări din 2021 a fost 12 noiembrie, exact în perioada de Black Friday. În perioada 1-14 noiembrie 2021, când s-au desfăşurat campaniile de Black Friday, 462 de magazine online care activează în 25 de industrii diferite şi care au lansat campanii de reduceri au realizat prin intermediul platformei 2Performant.com 115.000 vânzări, în valoare de 6.929.804 euro + TVA, cu 47,8% mai mari decât în 2020.