Multe companii au anunţat sponsorizări şi donaţii pentru a ajuta statul român în lupta cu COVID-19, o parte din acest ajutor poate fi însă recuperat sub forma unei reduceri de la plata impozitului pe profit, în proporţie de 20% din impozit, dar nu mai mult de 0,75% din cifra de afaceri, arată analiştii companiei de consultanţă şi audit Deloitte.
"Potrivit legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, atât persoanele juridice fără scop lucrativ, inclusiv organizaţiile non-profit, cât şi instituţiile şi autorităţile publice, inclusiv organele de specialitate ale administraţiei publice, pot fi beneficiari ai sponsorizărilor. În contextul pandemiei, autorităţile publice au anunţat că acceptă sponsorizări din partea companiilor fie direct, prin instituţiile publice, unităţile medicale (spitalele), dar şi prin organizaţia non-profit Crucea Roşie, care şi-a pus la bătaie toate resursele în combaterea acestui virus, prin susţinerea celor din prima linie şi a pacienţilor cu echipamentele necesare", susţin analiştii Deloitte România.
Potrivit sursei citate, sponsorizarea trebuie să aibă "un scop bine definit". "În vremea pandemiei, sponsorizările se pot acorda în anumite scopuri, şi anume: ştiinţific, pentru cercetare fundamentală şi aplicată (de exemplu pentru descoperirea unui vaccin sau testarea unor tratamente medicamentoase), umanitar (hrană pentru spitale), medico-sanitar (aparatură, echipamente de protecţie medicală, alte consumabile pentru protejarea sănătăţii oamenilor), de asistenţă şi servicii sociale (de exemplu, punerea la dispoziţie de maşini pentru cumpărături destinate persoanelor vârstnice)", se menţionează în comunicatul Deloitte România.
Totodată, beneficiarul unei sponsorizări trebuie să fie înregistrat în "Registrul entităţilor/unităţilor de cult". "În caz contrar, compania care acordă sponsorizarea nu beneficiază de creditul fiscal prevăzut de reglementările în vigoare. Însă instituţiile publice nu au obligaţia înscrierii în acest registru, aşadar firmele pot obţine creditul fiscal acordat pentru sponsorizare în aceste cazuri.", se mai precizează în comunicat.
De asemenea, societăţile trebuie să se asigure că există un contract încheiat între părţi înainte de acordarea sponsorizărilor, contract care să conţină toate elementele prevăzute de Legea Sponsorizării, printre care: obiectul, durata, valoarea şi drepturile şi obligaţiile părţilor.
Totodată, pentru sponsorizările constând în bunuri materiale, acestea trebuie să fie evaluate, prin actul juridic încheiat, la valoarea lor reală din momentul predării către beneficiar. Potrivit analiştilor Deloitte România, trebuie avut în vedere faptul că, în cazul în care sponsorizarea nu îndeplineşte condiţiile substanţiale şi pe cele prevăzute în Legea Sponsorizări şi în Codul Fiscal, pentru sumele/bunurile acordate drept sponsorizare nu se poate beneficia de credit fiscal.
Prin urmare, companiile pot contribui pe scară largă la combaterea COVID-19 prin susţinerea autorităţilor/instituţiilor publice implicate în acest "război", beneficiind, totodată, de posibilitatea reducerii impozitului pe profit.
Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit, consultanţă, servicii juridice, consultanţă financiară şi managementul riscului, servicii de consultanţă fiscală şi alte servicii adiacente către clienţi din sectorul public şi privat provenind din industrii variate.