Anul acesta, Black Friday a marcat o schimbare semnificativă în obiceiurile de cumpărare, cu o mutare accentuată a achiziţiilor din centrele comerciale în mediul online, potrivit analistului eToro Bogdan Maioreanu. Acest eveniment, important atât pentru consumatori cât şi pentru investitori, oferă primele indicii despre evoluţia sezonului de sărbători, iar datele arată o tendinţă crescută de cumpărături online comparativ cu anii anteriori.
Originea exactă a termenului "Black Friday" nu este clară, însă cea mai cunoscută explicaţie se leagă de contabilitate: după un an de pierderi financiare, magazinele ar intra "pe negru" (adică ar deveni profitabile) în ziua de după Ziua Recunoştinţei, când vânzările explodează datorită reducerilor mari. De-a lungul anilor, Black Friday şi Cyber Monday au evoluat, devenind evenimente majore de cumpărături care marchează începutul sezonului de sărbători.
Dacă în urmă cu câţiva ani, televiziunile de ştiri arătau mulţimi de oameni care dădeau buzna pe uşile magazinelor şi se luptau pentru televizoare şi tigăi la preţuri mult reduse, anul acesta goana după reduceri pare să fi fost digitală. În timp ce magazinele clasice au înregistrat o creştere modestă de doar 0,7% a vânzărilor faţă de anul trecut, vânzările online au crescut cu 14,6%, potrivit datelor Mastercard SpendingPulse, citate de Reuters. În plus, coşul mediu de cumpărături online a fost de două ori mai mare decât coşul de cumpărături în persoană, conform companiei de procesare a plăţilor Block. Salesforce a constatat că vineri, vânzările online din SUA au crescut cu 7% comparativ cu cele de acum un an, la 17,5 miliarde de dolari, în timp ce Adobe a constatat că acestea au crescut cu 10,2%, la 10,8 miliarde de dolari.
Rapoartele de până acum au arătat că vânzările unor giganţi din centrele comerciale din SUA, cum ar fi Target şi Best Buy, au fost staţionare, în timp ce Amazon a beneficiat de cererea online puternică, care a adus vanzari sporite şi pentru Walmart, liderul pieţei de retail din SUA.
Anul 2024 a înregistrat, de asemenea, o creştere a valorii comenzilor făcute de pe telefoanele mobile. În timp ce în 2023 o proporţie de 51% din veniturile de Black Friday din SUA proveneau de pe dispozitive mobile, în 2024 această pondere a crescut la aproape 53%. Ca urmare, platformele emergente precum TikTok Shop şi Temu, deţinut de PDD Holdings, au demonstrat, de asemenea, o creştere robustă a vânzărilor în această perioadă. Până în prezent, datele arată un consum rezilient, dar un mediu dificil pentru comercianţii cu amănuntul care deţin magazine clasice.
În acest Black Friday, inteligenţa artificială (AI) a avut un impact semnificativ asupra vânzărilor online. Conform Salesforce, AI şi agenţii AI au generat vânzări globale de peste 14 miliarde de dolari. Comercianţii care au utilizat AI generativă au avut o rată de conversie cu 9% mai mare comparativ cu cei care nu au adoptat această tehnologie. De asemenea, chatboţii AI au avut o influenţă majoră, cu un număr de clicuri către site-urile de comerţ online crescând cu 1.800% faţă de anul trecut, potrivit Adobe. O cincime dintre cei intervievaţi de Adobe au declarat că au folosit chatbots pentru a găsi oferte, 19% i-au folosit pentru a găsi articole şi 15% le-au folosit pentru recomandări legate de brand-uri.
Black Friday s-a extins la nivel global, cu o participare semnificativă în Europa. Conform unui studiu NielsenIQ analizat de OBS Business School din Barcelona, aproximativ 61% dintre consumatorii din Spania, Regatul Unit, Italia, Franţa şi Germania vor participa la vânzările de Black Friday în următoarele zece zile. Majoritatea cumpărătorilor vizează electronicele şi computerele (66%), urmate de îmbrăcăminte (54%). Articolele de modă sunt populare în Germania, Regatul Unit, Ţările de Jos, Belgia, Austria şi Irlanda. În schimb, doar 16% dintre cumpărători sunt interesaţi de alimente şi băuturi în această perioadă.
Atât în SUA, cât şi în Europa, se observă o trecere către cumpărăturile online, în special de pe dispozitive mobile. Aplicaţiile populare includ Amazon, AliExpress, Cider, Shein şi TikTok, dar liderul clar al pieţei este Temu, de unde 43% dintre consumatorii occidentali au făcut cumpărături în ultimele şase luni. Pentru investitori, datele de Black Friday din SUA sunt un indicator important al forţei consumului, care, până acum, pare să fie puternic. Totodată, investitorii sunt atenţi la datele privind forţa de muncă şi la ultima reuniune a Fed din 2024, care ar putea duce la o reducere a ratei dobânzii cu 0,25%, având o probabilitate de 75%.
Opinia Cititorului