Tot mai multe ţări anunţă datele de încetare a restricţiilor aplicate în contextul Covid (Franţa, Marea Britanie, Germania), iar altele încep deja să le reducă (China, Austria şi acum Italia şi Spania), conturându-şi planurile de reluare treptată a activităţii, arată datele analizei Euler Hermes, remise, astăzi, Redacţiei noastre.
Potrivit sursei citate, cu toate acestea, ar trebui să ţinem cont de faptul că nu toate ţările sunt în aceeaşi situaţie; fiecare se confruntă cu riscuri diferite în pragul relaxării măsurilor de izolare. Ţinând cont de punctul de plecare, din datele epidemiologice reiese că puţine ţări sunt în măsură să înceapa relaxarea restricţiilor, bazându-se pe un număr de reproduceri de bază R0• < 1.
În ciuda acestui fapt, mulţi susţin începerea relaxării cât mai curând posibil pentru a sprijini economiile. Pentru a înţelege potenţialele strategii de ieşire şi riscurile asociate acestora, am grupat ţările pe două dimensiuni care analizează condiţiile iniţiale, înainte de a ridica blocajele: (1) gradul de pregătire a sistemului sanitar pentru a face faţă relaxării măsurilor de restricţie şi (2) vulnerabilitatea economică pricinuită de restricţii.
"Analiza noastră relevă patru grupuri de ţări (vezi figura 2). Cadrul este dinamic, astfel încât situaţia între grupuri poate evolua în timp, având în vedere că lupta împotriva virusului va progresa, iar ţările îşi vor intensifica testarea sau îşi vor îmbunătăţi capacităţile medicale. Primul grup, format în cea mai mare parte din aşa-numitele pieţe emergente, este încă nepregătit pentru eliminarea restricţiilor dacă ţinem cont de faptul că răspândirea virusului este una accelerată şi instituţiile de asistenţă medicală luptă din greu să facă faţă. Aceste state sunt foarte vulnerabile şi în cazul instalării restricţiilor care sunt greu de implementat în zonele foarte dens populate (Brazilia, India ...). Şi gradul mare de informalitate face anevoioasă, de asemenea, generalizarea reţelelor de securitate socială, pe masură ce activitatea economică se opreşte (Mexic) şi presiunea politică pentru relansarea economiei creşte. Nu numai că impactul îngrădirilor în ansamblu va fi devastator, dar efectele sale ar putea chiar să afecteze economia pe termen mediu. Astfel, se conturează riscul unor greşeli politice - repornirea precoce a a economiei, şi riscul unei epidemii secundare. O eliminare a restricţiilor treptată pare a fi soluţia optimă, chiar dacă aceasta înseamnă o recuperare în forma de U lentă.", transmit analiştii Euler Hermes.
Conform acestora, un al doilea grup de ţări, primele care s-au confruntat cu acest virus, sunt pe punctul de a învinge boala, după ce au crescut capacitatea de testare şi capacitatea medicală. Acestea prezintă, de asemenea, o vulnerabilitate mai scăzută decât alte tări, datorită procesului decizional centralizat de sus în jos (China), a stabilizatorilor de activitate eficienţi şi a plaselor de siguranţă (Danemarca) sau a stabilirii unei limite de izolare (Coreea de Sud). Strategiile lor de ieşire din izolare sunt prudente şi treptate, aşa cum se poate vedea în cele mai recente anunţuri, unele subsectoare de servicii rămânând închise până în luna iunie. Experienţa Chinei arată că măsurile de izolare sunt relaxate prudent sau uneori chiar reînăsprite în oraşele în care există riscul unui al doilea val de infecţii, fie din cauza cazurilor importate, fie din cauza cazurilor asimptomatice.
Sursa citată menţionează că, un al treilea grup cuprinde ţări limitrofe, unde s-au înregistrat progrese în ceea ce priveşte stoparea răspândirii virusului (Italia) sau unde capacitatea medicală şi de testare a depăşit alte tări (Germania, Singapore). Cu toate acestea, multe dintre aceste state sunt relativ mai vulnerabile din punct de vedere economic la izolare decât primele ţări care s-au confruntat cu acest virus. Este probabil ca aici, printr-un efort de reducere a impactului economic negativ (prin intermediul comerţului, turismului şi al lanţurilor industriale de aprovizionare), relaxarea sa apară mai devreme sau să fie mai puţin progresivă; am vedea astfel riscuri mai mari ale unui nou val de infecţii (Singapore); aceasta ar putea fi compensată numai printr-o capacitate mai mare de testare sau de urmărire a contactelor.
Ultimul grup cuprinde ţări care încă se luptă cu epidemia şi în care testarea nu a atins încă standardele celor mai performanţi. În acest grup, găsim, de asemenea, ţări cu zone urbane foarte dense (SUA, Japonia, Marea Britanie, Franţa), unde izolarea este greu de aplicat din punct de vedere logistic. În plus, unele sunt extrem de vulnerabile din punct de vedere economic din cauza unei pieţe flexibile a forţei de muncă (SUA) şi a unei economii deja în scădere (Japonia) sau limitată de politica fiscală (Spania).
În cele din urmă, multe ţări sunt vulnerabile la blocaje prelungite, deoarece au o concentrare ridicată în sectoarele în care activitatea este oprită. În mod optim, relaxarea ar trebui să fie chiar mai treptată şi mai lentă pentru a evita focarele secundare şi, unele dintre aceste ţări (în principal din UE) trebuie să se ocupe de reglementare înainte de a putea implementa aplicaţii de urmărire a contactelor. Aceste ţări ar putea opta pentru pornirea sau oprirea restricţiilor pe intervale orare pentru a se asigura că secţiille lor de ATI au capacitate suficientă pentru tratarea pacienţilor, că testarea este în creştere şi că autoizolarea este strict implementată. Riscurile în cazul eliminării precoce a restricţiilor din cauza urgenţelor economice (ex. Spania, care a început să ridice restricţiile în domeniul construcţiilor şi cel industrial) rămâne.
Mihai Chipirliu, CFA - Head of Risk Analysis Euler Hermes Romania, a declarat: "Ultimele declaraţii ale preşedintelui României anunţă potenţiale relaxări ale restricţiilor după 15 mai, dar acestea trebuie văzute mai degrabă ca o modalitate de a estompa din impactul economic al auto - izolării asupra economiei decât ca o validare a performanţei sistemului medical în faţa pandemiei Covid. Ritmul de redresare la nivel de subsector va fi diferit şi acest lucru trebuie avut în vedere atunci când se vor implementa mecanisme de susţinere a IMM-urilor."
1. Foarte interesant...
(mesaj trimis de Florin în data de 25.04.2020, 10:30)
... Mai ales paragraful asta: "bazându-se pe un număr de reproduceri de bază R0
• < 1." :(