Procentul de pierderi se bazează pe lipsa unei structuri de credit de management implementată corect, anterior pandemiei, la care se adaugă întârzierile suplimentare medii în procesul de colectare, perioadă care se poate întinde de la 30 de zile, până la 120 de zile.
Durata creditului comercial poate să crească de la 60-90 zile în transporturi la aproape 180 zile, astfel rezultă un necesar de finanţare curent şi costuri financiare cu dobânzile care pun presiune pe profitul net.
In Agribusiness, estimez un procent de pierderi între 2 - 4 % pentru producători şi între 3 - 6% la distribuitori.
• Prevenţia în strategia financiară a companiei
Companiile care au lucrat pe partea de prevenţie au contracte, garanţii, asigurare de risc comercial, si sunt pregătite să gestioneze previziuni de cash-flow în timp real, cu identificarea de surse alternative suplimentare de finanţare care să echilibreze deficitul de finanţare important determinat de întârzierile în colectare, de 20-30% din cifra de afaceri.
Calculele de cost de oportunitate fac diferenţa între profit şi pierdere, fie negocierea fină între termen de plată şi discount, finanţare prin factoring, credit furnizor, linii de credit sau banii asociaţilor.
"Finanţarea clienţilor transformă companiile care operează în acest mod în micro-entităţi de credit, acestea fiind obligate să dezvolte o meserie nouă, cea de credit management. Nu este "core business" şi vânzătorii din companii, chiar şi managementul pun presiune suplimentară, fiind o permanentă luptă de a menţine un echilibru între volume/target de vânzări şi expunerea financiară, cu riscul asociat. În plus, în această perioadă, întârzierile la încasare, mai greu de controlat, impun o metodă de lucru adaptată astfel încât compania să nu se blocheze din cauza unui cash-flow incorect dimensionat", declară Ioana Arsenie, strateg financiar.
• Cum se gestionează pierderile din neîncasare (creanţe) clienţi
Efectul acestora va fi mai clar anul viitor şi va impacta cifrele companiilor. De la industrie la industrie şi de la companie la companie, procentul este diferit şi impactul produs poate fi de blocaj (atunci când compania depinde de o industrie sau un număr redus de clienţi aflaţi în dificultate), în funcţie de rezervele de lichiditate existente. Pentru exemplificare, pierderile din creanţe în suma de 10% din cifra de afaceri anuală determină ca profitabilitatea netă să scadă de la 15% la 5%, fără a lua în calcul contracţia vânzărilor şi o structură inflexibilă a cheltuielilor sau un trend descrescător al marjei brute.