Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii va stabili, în perioada următoare, modul exact de funcţionare a sistemului de prioritizare aplicat de operatorii de telefonie şi va efectua teste de încărcare a reţelei pentru a proba funcţionarea sistemului, a anunţat Autoritatea de Reglementare.
La finalul acestor verificări, ANCOM va putea aprecia dacă operatorii şi-au îndeplinit sau nu obligaţiile legale şi dacă, în situaţii reale de dezastru se vor putea realiza comunicaţiile către 112.
Raportul prezentat în urmă cu două zile de ANCOM recomanda evaluarea oportunităţii implementării unui sistem de prioritizare a apelurilor în funcţie de categoria/clasa de utilizator, evaluarea eficienţei sistemelor de tratare cu prioritate a apelurilor de urgenţă la numărul unic 112 precum şi studierea implementării unui sistem SMS de urgenţă.
Nu în ultimul rând, ANCOM a recomandat crearea unor programe de educare a populaţiei privind comportamentul în situaţii de urgenţă, a unor planuri de asigurare a continuităţii serviciilor la fiecare operator şi integrarea lor la nivel naţional prin MCSI dar şi desfăşurarea unor exerciţii periodice (o dată la doi ani), care să testeze viabilitatea acestor planuri.
Ministrul Comunicaţiilor, Gabriel Sandu, a anunţat că este nemulţumit de rapoartele întocmite de ANCOM şi Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS), în urma congestiei înregistrate în principalele reţele de telefonie după cutremurul de sâmbătă seara, întrucât acestea nu au oferit date suficiente pentru evaluarea capacităţii reţelelor publice de telefonie în vederea gestionării situaţiilor de urgenţă.
Raportul prezentat de ANCOM conţinea o analiză tehnică a modului în care au funcţionat principalele reţele de telefonie după cutremurul din seara zilei de 25 aprilie 2009.
Raportul ANCOM specifica foarte clar faptul că operatorii de telefonie au susţinut că, în măsura posibilităţilor tehnice, şi-au respectat obligaţia de a finaliza cu prioritate apelurile către 112 ale utilizatorilor proprii. Pentru confirmarea faptului că operatorii au prioritizat apelurile către 112, sunt necesare o serie de teste şi investigaţii suplimentare pe care ANCOM le va derula în perioada următoare.
Raportul ANCOM a mai arătat că numărul de apeluri transmise către operatorul numărului unic de urgenţă 112 a crescut cu 50 la sută în intervalul de o oră după producerea cutremurului faţă de intervalul de o oră anterior, în condiţiile în care, unii operatori au avut o rată de nefinalizare a apelurilor de până la 60 la sută.