Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a desfăşurat, în perioada 23.09 - 04.10, la nivelul întregii ţări, o serie de acţiuni de verificare a respectării prevederilor legale în domeniu privind prestarea serviciilor de furnizare a energiei electrice, ca parte a unei tematici de control, potrivit unui comunicat emis redacţiei.
Astfel, au fost verificaţi 111 operatori economici, abateri fiind identificate la 39 dintre aceştia. De asemenea, au fost controlate 187 de contracte/servicii, fiind constatate abateri la 56 dintre acestea.
În urma neregulilor constatate, au fost aplicate 42 de amenzi contravenţionale, în valoare de 518.000 de lei, 14 avertismente şi 7 măsuri complementare de remedierea site-ului, încetare practică comercială incorectă.
"Aceste acţiuni de control subliniază angajamentul ferm al ANPC de a proteja drepturile consumatorilor în relaţia cu furnizorii de energie. Este inacceptabil ca interesele economice ale consumatorilor să fie afectate de astfel de practici. Vom continua să veghem asupra corectitudinii furnizării serviciilor esenţiale, asigurându-ne că legislaţia este respectată şi abaterile sancţionate.", a declarat Sebastian Hotca, preşedinte interimar ANPC.
Dintre cele mai importante deficienţe întâlnite, se numără neemiterea facturilor conform contractelor încheiate, precum şi lipsa perioadei de facturare şi a modalităţii de acceptare a ofertei în cadrul acestora. De asemenea, s-a constatat informarea necorespunzătoare a consumatorilor cu privire la preţul final, singura informare fiind disponibilă pe site, în mediul online, fără a fi clarificată dacă preţul include sau nu taxe.
Au fost întâlnite practici comerciale incorecte, cum ar fi prezentarea preţului energiei electrice ca fiind un "preţ avantajos", iar unele companii nu au respectat prevederile contractuale referitoare la emiterea de facturi pentru energia electrică consumată, invocând blocaje în sistemul informatic. În plus, lipsa înscrierii periodicitaţii de citire a indexului contorului a dus la imposibilitatea facturării pe baza consumului de energie electrică măsurat în contractele de prosumator.
Multe dintre companiile implicate nu au emis facturi lunare pentru prosumatori, iar termenul de 30 de zile pentru informarea consumatorilor cu privire la modificările ce pot surveni pe perioada derulării contractului nu a fost respectat. De asemenea, nu a existat o informare adecvată despre dreptul consumatorilor de retragere din contract, iar greşelile în emiterea facturilor au afectat interesele economice ale acestora. În plus, au fost identificate deficienţe privind parametrii de calitate a energiei electrice furnizate şi comportamente incorecte faţă de consumatori, prin facturarea unor servicii de furnizare energie electrică neprestate.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 27.11.2024, 16:15)
Si? totul e bine mergem mai departe...
Din 111 jumatate au fost amendati... dar amenzile sunt mici pe langa ce bani fac aceste firme.