Autoritatea Naţională de Reglementare în Comunicaţii este o instituţie publică independentă, principalul său obiectiv fiind asigurarea unei concurenţe eficiente pe piaţa de comunicaţii şi maximizarea beneficiilor utilizatorilor.
ANRC, la fel ca mulţi operatori din piaţă, consideră că activitatea de reglementare se desfăşoară, contrar afirmaţiilor Romtelecom, într-o manieră transparentă şi predictibilă. ANRC îşi supune planul de acţiuni anual consultării publice şi îl dezbate cu industria. "Parcurgem aceste proceduri de consultare pentru fiecare măsură pe care o adoptăm iar în cazul fundamentării pe costuri a tarifelor de interconectare ale Romtelecom, specialiştii şi consultanţii operatorului au avut zeci de întîlniri şi corespondenţe cu colegii noştri", informează ANRC.
Domeniul comunicaţiilor este unul dintre cele mai atractive şi dinamice sectoare economice din România şi a atras în ultimii ani în piaţa românească inves-tiţii, exemple în acest sens fiind France Telecom, Vodafone, UPC, Magyar Telecom, Cosmote Mobile Telecommunications, care, fie au demarat operaţiuni, fie au achiziţionat, fie şi-au majorat cota de participare în afaceri existente.
• "Tarifele de interconectare sînt cheia competiţiei"
Referitor la acuzaţiile Romtelecom potrivit cărora micşorarea tarifelor de interconectare a dus la diminuarea valorii de piaţă a operatorului de telefonie fixă, ANRC precizează: "Tarifele de interconectare sînt cheia competiţiei. Fundamentarea tarifelor de interconectare în funcţie de costuri e un proces normal, o tehnică testată de promovare a competiţiei şi este normal să o aplicăm în România unde piaţa a fost liberalizată de curînd şi unde utilizatorii au dreptul să aleagă serviciile".
ANRC a demarat în urmă cu aproape trei ani demersuri de fundamentare pe costuri a tarifelor de interconectare ale Romtelecom şi a parcurs în această perioadă toate etapele necesare unei reglementări, realizînd, cu sprijinul unor consultanţi străini şi în permanentă cooperare cu Romtelecom, un model de calculaţie corect.
ANRC mai spune: "Chiar dacă, prin absurd, ANRC nu ar fi reglementat anul trecut tarifele de interconectare, această măsură ar fi rămas un element cheie pentru promovarea concurenţei pe piaţă, fiind cerută imperativ de legislaţia europeană şi iminentă impunerii sale ar fi fost luată în calcul de către orice investitor conştient de aspiraţiile de integrare europeană ale României. O eventuală neintervenţie a ANRC privind tarifele de interconectare ar fi reprezentat o frînă în calea concurenţei, dar ar fi dăunat şi listării Romtelecom la Bursă. În ochii potenţialilor investitori o asemenea pasivitate a autorităţii ar fi creat imaginea unei pieţe româneşti neconcurenţiale, în care domneşte arbitrarul şi în care autorităţile favorizează operatorii la care statul este acţionar. ANRC consideră un astfel de scenariu inacceptabil prin prisma obiectivelor sale".
Referitor la impunerea noilor tarife de interconectare şi operatorilor de telefonie mobilă, ANRC consideră că a adoptat şi va adopta întotdeauna o atitudine imparţială faţă de toţi jucătorii din piaţă: "Fundamentarea pe costuri a tarifelor de interconectare cu reţelele mobile nu a încetat niciodată să se afle printre priorităţile ANRC. Autoritatea lucrează deja de doi ani de zile la orientarea pe costuri a tarifelor de interconectare cu reţelele de telefonie mobilă. Tarifele de interconectare cu reţelele operatorilor mobili Orange România şi Mobifon vor urma un proces similar celui parcurs deja de tarifele de interconectare cu reţeaua de telefonie fixă a Romtelecom".
Întrucît Orange şi Mobifon nu au transmis documentaţia necesară pentru fundamentarea pe costuri a tarifelor de interconectare, acestea au fost sancţionate cu amendă admi-nistrativă în valoare de 15.000.000 lei (ROL) pe zi de întîrziere. Legalitatea acestei sancţiuni a fost confirmată de Curtea de Apel Bucureşti, care a dat ANRC cîştig de cauză în litigiul iniţiat de Orange prin care aceasta a contestat amenda.
ANRC mai precizează: "Fundamentarea pe costuri a tarifelor de interconectare cu reţelele operatorilor mobili nu a stagnat din momentul aplicării amenzii administrative ci, dimpotrivă, continuă, a depăşit principalele etape şi va fi finalizată în perioada imediat următoare".
ANRC consideră că apariţia unui blocaj în fundamentarea pe costuri a tarifelor de interconectare cu reţelele operatorilor mobili nu este posibilă: "Reglementările ANRC includ o prevedere prin care Autoritatea poate preveni tocmai apariţia unei situaţii precum cea sugerată de Romtelecom. Astfel, în situaţia în care un operator nu furnizează documentaţia necesară pentru elaborarea modelelor de fundamentare pe costuri a tarifelor de interconectare, pe lîngă sancţiunea pecuniară ce poate fi aplicată, tarifele vor fi determinate doar pe baza rezultatelor modelului realizat de ANRC. Existenţa acestei prevederi a permis ANRC să finalizeze deja modelul propriu de calculaţie a costurilor. În cîteva săptămîni acest model va fi lansat spre consultare publică şi va putea fi accesat de toţi cei interesaţi".
În ceea ce priveşte reglementarea operatorilor de cablu, ANRC "nu poate interveni decît prin reglementarea acelor operatori care, prin poziţia lor dominantă pe o anumită piaţă, pot aduce prejudicii majore competiţiei. Analizele efectuate de ANRC pînă în prezent nu au arătat că operatorii de cablu ar deţine o astfel de poziţie. Eventualele abuzuri de poziţie dominantă ale operatorilor de cablu pot fi sancţionate de către Consiliul Concurenţei".
Conducerea "Romtelecom" a acuzat recent lipsa unei siguranţe în privinţa reglementărilor în ţara noastră (un mediu de reglementare transparent şi predictibil), ceea ce poate duce la imposibilitatea listării la Bursă a acţiunilor pe care statul le mai deţine la operatorul de telefonie fixă, întrucît potenţialii investitori se tem de instabilitate. ANRC ne-a transmis punctul său de vedere cu privire la declaraţiile "Romtelecom".