Comitetul de reglementare al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie (ANRE) a aprobat, ieri, manualul procedurii de rezervare a capacităţii pe segmentul dintre România şi Ungaria a viitoarei conducte BRUA, potrivit unui comunicat al autorităţii.
În documentul ANRE, citat de Agerpres, se arată: "ANRE a adoptat astăzi (ieri, n.r.), în şedinţă extraordinară, Decizia nr. 1123/28.07.2017 de aprobare a Manualului procedurii de sezon deschis angajant (open season sau rezervare de capacitate - n.r.) ce urmează a fi derulat în comun de către Societatea Naţională de Transport Gaze Naturale «Transgaz»- S.A. Mediaş şi «Földgazszallíto Zartkörûen Mûködõ Reszvenytarsasag» - FGSZ Ltd., în vederea alocării de capacitate incrementală la punctul de interconectare a Sistemului naţional de transport al gazelor naturale din România cu sistemul de transport al gazelor naturale din Ungaria de la Csanadpalota".
Iniţial, acest manual trebuia să includă şi procedura de open-season pe tronsonul Ungaria-Austria. Însă, la cererea părţii ungare, Transgaz a solicitat la rândul său către ANRE să avizeze doar procedura pentru tronsonul România-Ungaria.
Joi, Emil Calotă, vicepreşedintele ANRE, se declara optimist cu privire la finalizarea proiectului.
Calotă a spus: "Noi avem cadrul de licitare a capacităţii de transport pentru tot tronsonul România-Ungaria-Austria. Acum e pasul întâi, în care vedem cum îşi exprimă interesul părţile interesate pe relaţia România-Ungaria şi eu sunt convins că va urma în 2018 şi componenta Ungaria-Austria".
Oficialul ANRE a precizat că termenul limită pentru demararea licitaţiei este 31 iulie.
Emil Calotă a explicat: "Evident că sunt multe speculaţii. Noi am încercat, din discuţiile pe care le-am avut atât cu operatorul nostru de transport, Transgaz, dar mai ales cu nivelurile responsabile pe alte domenii din statul român, să nu dăm niciun fel de conotaţii, altele decât tehnice, comerciale. Suntem în situaţia în care, în acest moment, avem deadline ca pe 31 iulie să fie demarată procedura de licitare a capacităţii de transport a conductei BRUA, dar numai pe tronsonul România-Ungaria, şi nu aşa cum fusese aprobat de către noi în 26 mai şi de către partea maghiară în 23 mai şi de partea austriacă la sfârşitul lunii mai, pe relaţia România-Ungaria-Austria. Lucrul acesta a fost rezultat în urma unei scrisori pe care operatorul de transport maghiar l-a transmis spre informare atât părţii române, cât şi părţii austriece şi Comisiei Europene ca rezultat al unei analize de eficienţă economică a investiţiei pe care Transgazul maghiar trebuia să o facă în calitate de contributor la proiectul BRUA. Pentru moment, au spus că investiţia nu are suficientă eficienţă economică dar, pentru a nu compromite proiectul, să demarăm licitarea de capacitate, astfel încât proiectul să nu iasă din timing-ul pe care l-a primit ca aprobare de proiect de interes comun de la Comisia Europeană şi, în acelaşi timp, părţile interesate să utilizeze conducta, să nu-şi piardă interesul".
Recent, transportatorul român de gaze, Transgaz, a anunţat că BRUA nu va mai traversa Ungaria, operatorul sistemului de gaze din această ţară, FGSZ, propunând ca volumul de gaze care ar proveni dinspre Romania să fie distribuit din Ungaria înspre Slovacia, Ucraina, Croaţia sau Serbia.