Antibiotice a obţinut în anul 2022 venituri din vânzări de 100 milioane de euro în contextul unei profitabilităţi în creştere cu 38%, potrivit unui comunicat al companiei, remis astăzi redacţiei.
În anul 2022, creşterea fără precedent a tarifelor pentru principalele utilităţi şi carburanţi precum şi mărirea implicită a preţurilor materiilor prime, au condus la o creştere alarmantă a inflaţiei, pe fondul instabilităţii create de conflictul din Ucraina.
"Acest context a reprezentat o adevărată provocare în a găsi soluţii şi a menţine un echilibru între aceste preţuri care au escaladat foarte mult, ajungând chiar la dublare şi preţurile medicamentelor care, după cum se ştie în România sunt strict reglementate. În aceste condiţii, am reuşit o acomodare a structurilor de producţie, a structurilor de consum, am inovat procese, am crescut randamente, am redus amprenta de carbon a companiei, am reaşezat sistemul de salarizare şi motivare a angajaţilor, astfel încât, în anul 2022, am avut o creştere a veniturilor din vânzări de 32%, ajungând la afaceri de aproape 100 mil. Euro. Aceste rezultate se înscriu în planul de business multianual "The Future Together 2030", care a stat la baza încheierii recentului acord de consultanţă cu Banca Europeană de Investiţii în vederea dezvoltării companiei", a declarat Ioan Nani, director general Antibiotice Iaşi
Din cele aprox. 100 milioane euro venituri din total vânzări (482,7 mil. lei) obţinute în anul 2022, veniturile din piaţa internă au fost de 298,6 mil.lei, în creştere cu 32,9% comparativ cu valoarea din anul 2021.
În perioada de referinţă, Antibiotice a obţinut un profit brut în valoare de 41,9 mil. lei, cu 38% mai mare comparativ cu anul 2021.
Eficienţa activităţilor companiei este semnificativ influenţată de valoarea taxei clawback care a fost de 31,3 mil. lei şi care cumulată cu valoarea profitului brut asigura un profit de 73.2 mil. lei.
Profitul din exploatare a înregistrat o valoare cu 28% mai mare în comparaţie cu valoarea planificată, ajungând la finalul anului 2022, la 45,7 mil. lei.
Gradul de îndatorare al companiei, determinat ca raport între total datorii şi total activ, a fost de 25% datorat unui management corespunzător al fluxului financiar.
Consolidarea pe piaţa internă
Din totalul vânzărilor valorice ale companiei în anul 2022, vânzările de medicamente cu prescripţie medicală (RX) reprezintă 83,6%, în creştere cu 16% (320,4 mil. lei în 2021 - 371,6 mil. lei în 2022), conform CEGEDIM Sell Out Romania dec. 2022.
Cel mai reprezentativ segment de vânzare pentru acest tip de medicamente îl reprezintă segmentul hospital, care a înregistrat o creştere valorică semnificativă, cu 20.8% (112,4 mil. lei în 2021 - 135,8 mil. lei în 2022). Principalele produse valorificate pe segmentul hospital sunt medicamentele antiinfecţioase injectabile, pentru care Antibiotice deţine singura capacitate de producţie certificată GMP din România.
De asemenea, portofoliul de medicamentele fără prescripţie (OTC) al companiei, a înregistrat o creştere valorică cu 7,7% (67,8 mil. lei în 2021 - 73,1 mil. lei în 2022), conform CEGEDIM Sell Out Romania dec. 2022.
Vânzările pe segmentul retail, sunt susţinute şi de investiţii importante care s-au realizat în promovarea si cresterea notorietatii produselor fără prescripţie medicală prin comunicare TV, radio şi social media.
Ca rezultat, vânzările Antibiotice (RX şi OTC) pe canalele de consum reprezentate de farmaciile independente şi minilanţuri au crescut cu 16,1% comparativ cu perioada similară din anul precedent, iar în lanţurile naţionale vânzările au crescut cu 5.2%, conform CEGEDIM Sell Out Romania dec. 2022.
La începutul anului 2022 Antibiotice a reuşit într-un timp extrem de scurt să producă întreaga cantitate de iodură de potasiu pe care autorităţile au considerat-o necesară pentru populaţie în cazul unui dezastru nuclear. Acest lucru a arătat capabilitatea companiei de a se concentra în momente de criză şi de a răspunde nevoilor economiei româneşti.
Avânt de 30% pe pieţele externe
Pieţele internaţionale au adus venituri din vânzări în valoare de 184,1 mil. lei, în creştere cu 30% comparativ cu cele din anul 2021.
Vânzările de substanţe active în creştere cu 45%
Valoarea exportului de substanţe active, a crescut cu 45% în anul 2022 comparativ cu valoarea obţinută în 2021 (de la 52,4 mil. lei, la 75,7 mil. lei.
Antibiotice este singura companie din România care deţine un flux pentru realizarea biosintezei unei game de substanţe active, pentru uz farmaceutic, care au la bază bacteria streptomices noursey, sub formă de nistatină standard, compactată şi micronizată. Aceste substanţe active reprezintă cele mai vândute produse la export ale Antibiotice, în peste 50 de ţări din întreaga lume.
În anul 2022 s-au continuat demersurile de dezvoltare a principalelor pieţe de export din Europa, America de Nord şi America Latină.
Cote de piaţă de până la 60% câştigate pe pieţe externe, puternic reglementate
În anul 2022, Antibiotice a livrat pe pieţele internaţionale medicamente în valoare de 108,4 milioane lei, în creştere cu 22% comparativ cu anul 2021.
Principalele pieţe pe care s-au înregistrat creşteri în vânzările de medicamente marca Antibiotice au fost: Regarul Unit al Marii Britanii, Vietnam, Canada, Danemarca, Irak, Azerbaidjan, Moldova, Canada.
Cele mai vândute produse finite la export sunt medicamente de top în terapeutica antiinfecţioasă injectabilă pentru care Antibiotice deţine cote de piaţă de 30-60% în teritorii reglementate, extrem de competitive, precum Statele Unite ale Americii, Marea Britanie sau Vietnam. Vânzările pe piaţa SUA reprezintă aproximativ 22% din valoarea exportului de produse finite al companiei Antibiotice.
Pe lângă strategia de consolidare în teritoriile consacrate - Vietnam, SUA, Canada, Moldova, Serbia, Regarul Unit al Marii Britanii, în anul 2022 Antibiotice a iniţiat proiecte noi ce vizează dezvoltarea pe termen lung în Arabia Saudită, Africa de Sud, Albania.
Beneficiind de avantajele unui portofoliu diversificat de medicamente
antiinfecţioase şi cardiovasculare, compania Antibiotice confirmă şi în anul
2022 statutul de producător şi furnizor internaţional pentru sistemele de
sănătate, cu un ritm de creştere de 22%, superior ritmului de creştere al
pieţei internaţionale de 4.9%.
Investiţii în consolidare şi dezvoltare durabilă
Valoarea investiţiilor în anul 2022 a fost de 47,48 mil lei, ceea ce reprezintă aprox. 90% grad de realizare faţă de valoarea planificată (53 mil. lei).
Un obiectiv major de investiţii l-a constituit inaugurarea fabricii de produse topice (preparate cu aplicare locală), care este una dintre cele mai moderne din Europa şi care va dubla capacitatea de producţie existentă pe acest segment. Investiţia de 20 mil euro, din surse proprii, concretizează 4 fluxuri de producţie unde se fabrică 56 de produse topice destinate atât pieţei din România, cât şi pieţelor externe. Pentru 19 dintre aceste medicamente Antibiotice este unic producător.
Investiţii importante au fost realizate şi pentru trecerea către energie verde, implementarea de noi tehnologii sustenabile şi optimizarea proceselor de fabricaţie, care au contribuit la maximizarea randamentelor afacerii şi optimizarea cheltuielilor. Un exemplu în acest sens îl reprezintă iniţierea unei investiţii importante în domeniul energiei regenerabile, privind realizarea a două centrale fotovoltaice de 2,52 MW şi respectiv 1 MW care vor asigura 36,4% din consumul de energie al companiei.
Antibiotice are în derulare şi alte proiecte sustenabile care vor contribui la reducerea semnificativă a consumului de energie.
De asemenea, alte investiţii înscrise în planuri de implementare multianuale urmăresc eficientizarea activităţilor prin digitalizarea şi informatizarea completă a platformei precum şi retehnologizarea laboratoarelor de cercetare şi a capacităţilor de producţie existente, extinderea depozitului de materii prime şi materiale, retehnologizarea instalaţiilor pentru producerea şi distriburea utilităţilor.
De asemenea, în vederea adaptării strategice a portofoliului de produse, Antibiotice a contractat achiziţii de proiecte in-licensig pentru 34 de produse noi, din care 26 sunt cu prescripţie medicală (forme solide orale şi produse injectabile) iar 8 produse sunt fără prescripţie medicală.