Piaţa băuturilor răcoritoare din ţara noastră ar putea depăşi, în acest an, nivelul de 6,5 miliarde de lei, prin cele peste 800 de companii înregistrate în acest sector, reiese dintr-o analiză de specialitate, publicată, ieri.
Cuantumul estimat pentru 2019 este cu 40% mai mare decât cel înregistrat în urmă cu 10 ani.
Potrivit analizei Frames, numărul companiilor care îmbuteliază ape minerale, sucuri şi băuturi naturale nealcoolice, înregistrate cu codurile CAEN 1107 şi 1032, aproape s-a dublat faţă de 2010, de la 437 la peste 800 societăţi în 2018 (date preliminarii), după ce, în 2017, raportau date financiare 767 de firme.
În acest context, forţa de muncă angajată în acest sector a rămas, în tot acest interval, la un nivel aproape constant, în jurul a 10.000 de angajaţi, semn că avansul semnificativ al business-ului s-a axat, în principal, pe dezvoltarea unei infrastructuri mecanizate.
Datele centralizate de către specialiştii de la Frames arată că primii 10 jucători din acest sector au raportat afaceri de 5,1 miliarde de lei şi un profit net cumulat de 488,8 milioane lei.
Din acest total, brandurile Coca-Cola şi Pepsi au înregistrat afaceri cumulate de peste 3 miliarde de lei, în 2017, cea ce înseamnă aproape jumătate din piaţă.
"Cu toate acestea, peste 50% dintre firme prezintă un risc foarte mare de business, şi numai 14% au un risc scăzut", notează realizatorii analizei.
Pe fondul diversificării pieţei de băuturi răcoritoare şi a înăspririi legislaţiei în materie, tot mai multe companii au început să lanseze branduri şi băuturi "fără zahăr", considerate mult mai sănătoase.
La capitolul apei îmbuteliate, statistica Euromonitor arată că, din punct de vedere regional, consumul pe cap de locuitor, în ţara noastră, a fost de 4,7 litri, în 2017, cu 35% mai mare decât media Europei de Est, şi cu 60% mai mic decât media Europei de Vest.
De asemenea, vânzările de apă îmbuteliată în volum sunt aşteptate să aibă o rată de creştere medie anuală compusă de 7,2%, până în anul 2022, România atingând un consum mediu pe cap de locuitor de 132 de litri.
În această marjă, cea mai mare contribuţie la această creştere provine de pe segmentul de apă plată.
Cât priveşte comportamentul consumatorilor, datele oficiale arată că acesta a cunoscut numeroase schimbări în ultimii cinci ani.
Astfel, dacă în 2012, 6 din 10 cumpărători de apă alegeau apa carbogazoasă, începând cu anul 2017 mai mult de 5 din 10 pun în coşul de cumpărături apă plată.