Piaţa berii din România a înregistrat, în 2019, un volum în creştere cu 0,4%, până la 16,8 milioane de hectolitri, iar consumul anual de bere pe cap de locuitor s-a ridicat la 86 de litri, se arată într-un comunicat al Asociaţiei Berarii României,remis Redacţiei noastre.
Dan Robinson, Preşedintele Asociaţiei Berarii României, a declarat: "Sectorul de bere continuă să aibă o contribuţie semnificativă la economia şi societatea din România. Chiar şi în condiţiile unei stagnări în volum a pieţei, industria berii asigură, direct şi indirect, un număr important de locuri de muncă şi generează creştere prin angajamentul său pe termen lung de a investi la nivel local şi de a consolida o industrie responsabilă. Traversăm o perioadă plină de provocări în contextul pandemiei COVID-19. Mai mult ca oricând, Asociaţia îşi propune să continue impactul pozitiv al sectorului de bere în România. Toţi trebuie să fim responsabili, să demonstrăm solidaritate, pentru a trece peste această perioadă cât mai repede şi să ne putem bucura de momente alături de cei dragi, cât mai curând".
Potrivit sursei citate, producţia de bere reprezintă un stimul real pentru economia României. Datorită caracterului său profund naţional, definit de producţia locală în proporţie de cca. 97% şi 50% ingrediente provenite din agricultura României, sectorul berii are o influenţă semnificativă în primul rând asupra gradului de ocupare a forţei de muncă, prin crearea, la nivelul întregii ţări, direct şi indirect, a aproape 61.000 locuri de muncă pentru români, contribuind astfel la asigurarea traiului zilnic a familiilor acestora.
"De-a lungul ultimilor ani, fabricile de bere au fost retehnologizate la standarde europene - peste 1,5 miliarde de euro au fost investiţi în modernizarea capacităţilor de producţie. Cele mai multe investiţii au fost direcţionate către dezvoltarea durabilă a sectorului, în sensul eficientizării consumului de apă în producţia de bere, al creşterii eficienţei energetice, inclusiv prin utilizarea de energie din surse regenerabile, sau în reducerea amprentei de CO2.", arată comunicatul.
Julia Leferman, Director general Asociaţia Berarii României, a adăugat: "Preferinţa românilor pentru mixurile de bere şi berile aromatizate este în creştere, urmând de altfel şi tendinţa europeană de consum. Deşi cu o pondere mică din piaţă, acest segment a înregistrat anul trecut o creştere record în România, de 32,5% faţă de anul anterior. Aceasta confirmă preferinţele tot mai variate ale românilor în materie de bere şi dorinţa lor de a experimenta gusturi noi, speciale".
În 2019, eforturile investiţionale ale membrilor Berarii României au atins un nivel record în 2019, acestea ridicându-se la 96,3 milioane euro, în creştere cu 22 de milioane euro faţă de 2018. Investiţiile cumulate ale membrilor Asociaţiei în ultimii 16 ani au atins 1,62 miliarde euro.
Totodată, anul trecut, nivelul contribuţiilor anuale ale membrilor Asociaţiei la bugetul statului este unul semnificativ, doar în 2019 acesta atingând 251 milioane euro. Nivelul contribuţiei cumulate din partea membrilor Berarii României în ultimii 16 ani a depăşit 3,88 miliarde euro.
În ceea ce priveşte structura în funcţie de ambalaj a pieţei, aceasta a continuat tendinţele ultimilor ani, vedetele ramânând sticla şi doza, cu creşteri de 1-2 procente anual. Ponderea sticlei a crescut în total cu 5,2 pp în ultimii cinci ani. Berea ambalată la doză a crescut în 2019 cu 1,6 pp, în timp ce ambalajul PET a înregistrat anul trecut o altă scădere semnificativă, de încă 3,1 pp. Berea draft este constantă, iar berea îmbuteliată la PET îşi continuă declinul, într-un ritm de aproximativ 3 procente anual. Scăderea totală înregistrată de ambalajul PET în ultimii cinci ani a atins aproape 9 pp. Ponderea pe fiecare tip de ambalaj - sticlă: 30%, doză: 22,2%, butoi: 3,4%, PET: 44,5%.
Sursa citată aminteşte că, pe parcursul anului 2019, importurile au cunoscut o uşoară scădere, de 0,04 milioane Hl, atingând un total de 0,5 milioane Hl. Piaţa locală a berii continuă să îşi păstreze caracterul profund naţional, ponderea producţiei locale rămânând de 97% din consumul intern.
Exporturile au scăzut şi ele uşor, cu 0,05 milioane Hl faţă de anul anterior, atingând un total de 0,49 milioane HL.
Conform asociaţiei, berea lager a continuat să domine preferinţele românilor şi anul trecut, cu o pondere de 93%. Mixurile de bere şi berile aromatizate şi-au adjudecat 3% din piaţă, iar categoria specialităţi, în care intră, printre multe altele, berea neagră, nepasteurizată, albă, ale, roşie etc, 2.2% din piaţă. Berea fără alcool a deţinut o pondere de 1.7%. În ceea ce priveşte dinamica segmentelor în 2019, mixurile de bere şi berile aromatizate au crescut cel mai mult, cu 32,5%, în timp ce berea fără alcool a înregistrat o uşoară scădere de -8,2%. Celelalte segmente au rămas stabile.
De asemenea, numărulul producătorilor de bere a crescut la 68 în 2019, faţă de 56 în 2018.