În şedinţa de guvern de astăzi, 08 decembrie, Executivul a adoptat Hotărârea pentru aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada decembrie 2022 - 11 decembrie 2032 în transportul feroviar public de călători, stabilirea unor condiţionalităţi pentru Autoritatea pentru Reformă Feroviară, operatorii de transport feroviar şi Compania Naţională de Căi Ferate CFR S.A. în vederea implementării obligaţiilor de serviciu public feroviar din România, precum şi de aprobare a metodologiilor de predare în cadrul contractelor de servicii publice cu atribuire directă a materialului rulant feroviar achiziţionat cu fonduri europene, conform unui comunicat remis redacţiei.
Potrivit sursei citate, prin acest act normativ sunt aprobate contractele de servicii publice pentru perioada decembrie 2022 - 11 decembrie 2032, încheiate între Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), în calitate de autoritate contractantă şi cei şase operatori de transport feroviar de călători (din România: Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători "CFR Călători" SA, Regio Călători S.R.L., S.C. Interregional Călători S.R.L., S.C. Transferoviar Călători S.R.L., Astra Trans Carpatic S.R.L. şi S.C. Softrans S.R.L., ca urmare a expirări valabilităţii contractelor de servicii publice pentru perioada 01 ianuarie 2022 - 10 decembrie 2022, aprobate prin H.G. nr.1311/2021.
Încheierea acestor contracte reprezintă un moment esenţial pentru sectorul feroviar din România, elementele contractelor asigurând nu doar stabilitatea financiară a operatorilor de transport feroviar de călători, dar şi impulsionarea dezvoltării serviciilor acordate pasagerilor români. Utilizarea de material rulant nou şi modernizat, implementarea unui sistem integrat de ticketing şi monitorizarea CSP pe baza unor criterii de performanţă clar definite vor conduce la multiplicarea serviciilor şi a volumului de trafic feroviar, sporind cota modală a acestui sector.
Astfel, în perioada decembrie 2022 - 11 decembrie 2032, compensaţia serviciilor publice pentru transportul feroviar de călători se va acorda în conformitate cu prevederile art.5 din OUG 12/1998, precum şi prevederile din Regulamentul (CE) nr.1370/2007.
Valoarea preliminată totală a sprijinului public pentru perioada decembrie 2022 - 11 decembrie 2032, pentru obligaţia de serviciu public aprobată este de 43.811.960,00 mii lei. Valoarea preliminată aprobată prin contract poate fi modificată ulterior prin acte adiţionale, în condiţiile legii, cu evitarea compensării în exces operatorilor de transport feroviar.
Autoritatea pentru Reformă Feroviară va monitoriza activitatea de transport prin intermediul a 4 seturi de indicatori (cantitativi, de calitate, de performanţă şi de eficienţă). În acest sens, au fost definiţi un total de 16 indicatori cheie: tren-km, călători expediaţi, călător-km, accesibilitate persoane cu mobilitate redusă, curăţenie, sistem de climatizare sau, după caz, sistem de răcire/încălzire a vehiculelor, timp de funcţionare a casieriilor, timp de funcţionare a sistemelor electronice de vânzare titluri de călătorie, punctualitate, disponibilitate material rulant, nivel de poluare CO2 a materialului rulant, nivel de poluare CO2 a bunurilor imobile, grad de ocupare, anulare trenuri, zile de muncă planificate productive realizat şi ore lucrate fără prejudiciu din cauza accidentărilor.
Compensaţia se acordă proporţional cu gradul de realizare a indicatorului cantitativ tren-km;. pentru fiecare operator de transport feroviar de călători, profitul rezonabil pentru compensarea serviciului public, este de 6,45% (conform ratei SWAP valabilă de la 01.07.2022 - 31.12.2022, publicată în Registrul Ajutorului de Stat).
Printre obligaţiile ARF legate de monitorizarea CSP, se numără adoptarea de acte normative în perioada 2023-2025 cu privire la: metodologia de punctare pentru realizarea şi utilizarea parametrilor de performanţă; valorile de referinţă ale indicatorilor de performanţă, conform realizărilor din anul 2022; stabilirea metodologiei de monitorizare a veniturilor reale raportate la veniturile preliminate şi implementarea acţiunilor necesare. De asemenea, ARF are obligaţia de a comanda un audit tehnico-economic la un interval de 2 ani.
Totodată, ARF asigură trecerea către atribuirea contractelor de servicii publice exclusiv pe baza unor proceduri de atribuire competitivă, conform prevederilor din Regulamentul 1370/2007, prin lansarea în perioada aprilie - noiembrie 2023 a trei proceduri de atribuire competitivă pentru serviciile publice deservite cu ramele electrice provenite din achiziţiile cu fonduri europene nerambursabile din Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014 - 2020, contractele având o valabilitate de maxim 60 luni.
De asemenea, ARF va iniţia şi va derula un proiect cu finanţare europeană nerambursabilă care va extinde, va actualiza şi va recalibra actualul model naţional de transport conform datelor socio-economice, sondajelor şi chestionarelor de trafic. O altă atribuţie a ARF în perioada de derulare a CSP 2022-2032 o constituie implementarea sistemului de vânzare, validare şi control electronic al titlurilor de călătorie, cu capabilitate de emitere de bilete integrate pentru toţi operatorii de transport feroviar de călători, integrate cu sisteme de transport public local şi, după caz, cu alte sisteme de transport public de călători, subliniază sursa citată.
Printre obligaţiile asumate de operatorii de transport feroviar de călători se numără: asigurarea, pe toată durata contractului, a interoperabilităţii sistemelor de vânzare, emitere, validare şi control al titlurilor de călătorie cu baza de date comună a ARF; implementarea unui sistem de evidenţă contabilă care să permită detalierea pe conturi analitice distincte a cheltuielilor şi veniturilor eligibile aferente obligaţiei de serviciu public; adoptarea de programe de investiţii în vederea asigurării de bunuri necesare implementării obligaţiei de serviciu public, achiziţionate, modernizate sau transformate, utilizate pe durata de valabilitate a CSP. De asemenea, Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători "C.F.R. Călători" - S.A. va pregăti şi va raporta bianual către MTI stadiul de îndeplinire al proiectul de modernizare a materialului rulant propriu finanţat din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).
Compania Naţională de Căi Ferate "CFR" S.A., în calitate de administrator al infrastructurii feroviare, printre altele, are obligaţia de a verifica în evidenţele proprii şi de a certifica documentele justificative necesare monitorizării indicatorului de performanţă (punctualitate la destinaţie) şi de a transmite lunar către ARF confirmarea indicatorului tren-km realizat de fiecare operator de transport în parte pe categorii de trafic şi cumulat.
Materialul rulant achiziţionat de către ARF în cadrul Programului Operaţional Transport 2021- 2027 şi Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă se pune la dispoziţia Operatorilor de transport feroviar de călători în cadrul CSP 2022-2032, în conformitate cu prevederile Metodologiei de alocare a materialului rulant nou achiziţionat.
Pentru pregătirea acestor contracte ARF a ţinut cont de recomandările formulate de Consiliului Concurenţei. Totodată, ARF a organizat numeroase şedinţe comune, ce s-au desfăşurat săptămânal în format mixt în perioada ianuarie-octombrie 2022 cu reprezentanţii operatorilor de transport feroviar de călători şi CNCF "CFR"-S.A., la care au participat şi reprezentanţi ai Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii - Direcţia Transport Feroviar. Au fost organizate şi şedinţe individuale, bilaterale cu fiecare OTF în parte, ocazii cu care au avut loc analize şi discuţii pentru definitivarea obligaţiei de serviciu public pentru perioada 2022-2032, a proiectului de HG şi a modelului de contract de serviciu public.
Prin aprobarea noilor contracte, se stabileşte un cadru financiar predictibil, stabil şi durabil în vederea trecerii de la piaţa guvernată de contractele atribuite direct la cea guvernată de contractele alocate prin procedură de licitaţie.
Aceste contracte vor contribui la creşterea calităţii serviciilor de transport feroviar de călători, a eficienţei modului de cheltuire a fondurilor publice implicate, reînceperea procesului de investiţii în material rulant şi bunuri imobile, sporirea gradului de siguranţă şi securitate în transportul feroviar de călători, atât din perspectiva pasagerilor, cât şi a lucrătorilor din domeniul feroviar, se menţionează în comunicat.