Acestea sunt propunerile centralizate ale mai multor participanţi la grupul de lucru pe schema de ajutor de stat. Încurajăm pe oricine susţine aceste propuneri să le preia parţial sau integral şi să le trimită către Ministerul Culturii şi în nume propriu.
Observaţii generale
Ca urmare a lansării în consultare publică a Proiectului de Ordonanţă de Urgenţă privind instituirea unor scheme de ajutor de stat şi de minimis pentru relansarea sectorului cultural, aşa cum a fost publicat pe site-ul Ministerului Culturii, la data de 26 ianuarie 2021, dorim să subliniem încă o dată o serie de probleme structurale, de concepţie, pe care aceste scheme ar trebui să le depăşească şi să se integreze, astfel, soluţiile ce răspund acestor nevoi, pentru a se putea constitui într-o formă reală de sprijin pentru întreg sectorul cultural (aşa cum a fost ea prezentată).
Aceste probleme au fost discutate, pe larg, în cadrul celor 15 întâlniri ale grupului de lucru din luna noiembrie 2020, din care MUZE - Asociaţia pentru Teatru, Film, Muzică şi Dans, alături de alţi reprezentanţi ai sectorului cultural, a făcut parte şi, deşi reprezentanţii Guvernului şi ai Ministerului Culturii au confirmat după fiecare întâlnire că toate problemele şi propunerile subliniate au fost notate în minute, aceste consemnări nu au fost transmise niciunui participant la grupul de lucru, deşi au fost solicitate în repetate rânduri pe toate căile formale, atât în timpul, cât şi după terminarea consultărilor.
Le reluăm mai jos:
1. Fosta/actuala schemă este dedicată finanţării unor proiecte viitoare - în condiţiile în care nu există nicio perspectivă clară a momentului în care aceste activităţi culturale, cu public numeros (festivalurile - evenimente cărora se adresează cu precădere această schemă implică participarea unui număr mare de oameni) va putea fi reluată. Mai mult, conform unei declaraţii publice a şefului DSU, Dr. Raed Arafat (din data de 5 februarie, la Digi24), despre evenimente mari nu poate fi vorba în această vară, ci poate abia anul viitor.
2. Fosta/actuala schemă transformă organizatorii de evenimente în intermediari ai ajutorului de stat, oferindu-le posibilitatea să aleagă mai departe cine vor fi beneficiarii "sprijinului", nu având în vedere nevoile reale ale operatorilor (nu este obligaţia acestora să facă o evaluare a acestor nevoi), ci relaţiile deja existente, fireşti, între o entitate organizatoare şi furnizorii săi.
3. Forma de sprijin "în cascadă" înseamnă că singurii beneficiari reali ai unui "sprijin" sunt organizatorii de evenimente, pentru toţi ceilalţi (artişti, tehnicieni, lucrători, impresari, manageri, case de discuri, companii de scenotehnică, etc.) acest "sprijin" se transformă în plata unor servicii prestate.
4. Atât schema de ajutor de stat cât şi schema de minimis au drept beneficari doar persoanele juridice (SRL şi ONG), dar în sectorul cultural cele mai comune forme de organizare (70%) sunt: PFA, ÎI sau persoane fizice care au contracte pe drepturi de autor sau venituri din drepturi de autor şi drepturi conexe.
5. Necesitatea reală a sectorului cultural în ansamblul său este o schemă de compensare a pierderilor suferite. O astfel de schemă estemult mai potrivită pentru momentul în care ne aflăm (un an cu activitate restricţionată, lipsa unei perspective clare de reluare a activităţii, pierderi semnificative de forţă de muncă specializată, pierderi financiare de ordinul milioanelor de euro) şi a fost formulată în cadrul grupului de lucru şi transmisă Ministerului de Finanţe şi Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului. Lista completă de propuneri se află ataşată şi acestui document.