Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) intenţionează să schimbe regulile de funcţionare pentru fondurile din categoria "alte organisme de plasament colectiv", unde sunt incluse SIF-urile şi Fondul Proprietatea, şi a lansat o consultare ca să afle opiniile pieţei, înainte să contureze un proiect de lege în acest sens.
Recent, a fost adoptată Legea privind administratorii de fonduri de investiţii alternative, după ce, toamna trecută, Comisia Europeană ne-a ameninţat cu infringementul, în condiţiile în care transpunerea directivei europene aferentă (DAFIA) avea ca termen limită luna iulie 2013.
Daniela Ştefu, director general adjunct al OTP Asset Management România SAI, a semnalat, recent, că reglementarea administratorilor de fonduri alternative a fost făcută înainte de reglementarea FIA per se.
Costel Ceocea, preşedintele SIF Moldova, apreciază că, prin noua reglementare, ar trebui să se asigure creşterea rolului acţionarilor în actul decizional şi diminurea intervenţiei administrative, care, prin unele reglementări ce exced practicii UE, pot afecta intersul naţional din perspectiva dezvoltării pieţei capital româneşti, atât în planul capitalului, cât şi al managementului autohton.
Domnia sa apreciază că este necesar un timp mai îndelungat de analiză a demersului legislativ, faţă de data de 28 august, setată de ASF ca limită pentru colectarea opiniilor din piaţă.
SIF Moldova aminteşte că, premergător apariţiei Documentului consultativ emis de ASF, a comunicat o serie de recomandări /observaţii la proiectul de Regulament privind administratorii fondurilor de investiţii alternative şi a susţinut, totodată, utilitatea realizarii unor întâlniri la nivelul specialiştilor din cadrul ASF şi a celor ce reprezintă entităţile/organizaţiile ce activează în piaţa de capital şi asupra cărora se vor răsfrânge direct/indirect efectele modificărilor legislative propuse de ASF.
"La o primă lectură a formei supuse dezbaterii publice, constatăm că nu se regăsesc unele dintre propunerile avansate de Asociaţia Administratorilor de Fonduri sau reprezentanţi ai AOPC şi apreciem ca necesar, din perspectiva importanţei acestui demers legislativ şi a efectelor sale potenţiale, un timp mai îndelungat de analiză şi atragerea în dezbateri a tuturor categoriilor de emitenţi vizaţi direct/indirect de aceste noi prevederi, dar şi pentru o evaluare responsabilă asupra performanţelor ulterioare vizate", ne-a transmis domnul Costel Ceocea.
Potrivit domniei sale, una din observaţiile concrete se referă la faptul că prevederile avute în vedere privind competenţele conducătorilor FIA/AFIA şi ale responsabililor cu administrarea riscurilor nu ţin cont de calificările acestora, dobândite în sistemul universitar românesc, completate cu procesul de formare continuu impus de reglementator şi respectat de managerii din piaţă (CFA Institute, Professional Risk Managers, International Association sau Global Association of Risk Professionals).
"Alte aspecte comunicate ce derivă din caracterul particular al SIF-urilor autoadministrate au vizat neclarităţi privind obligaţiile de raportare, politica de investiţii; aceste elemente le avem în vedere pentru a fi reglementate de noul act normativ", a mai adăugat domnul Ceocea.
SIF Moldova opinează că ar trebui extins procesul de consultare cu toate organizaţiile/instituţiile implicate şi asupra cărora se vor răsfrânge eventualele modificări legislative, astfel încât să poată fi evaluat corect impactul acestora.
Totodată, preşedintele SIF Moldova este de părere că reglementatorul ar trebui să verifice periodic implementarea noilor reglementări, "pentru eliminarea eventualelor suspiciuni privind posibile «avantaje» acordate uneor actori ai pieţei şi pentru asigurarea aplicării uniforme a legislaţiei".
Costel Ceocea a mai spus: "Ne menţinem disponibilitatea pentru dialog pe temele prezentate, cu precizarea că, în opinia noastră, extinderea perioadei de dezbatere şi a grupurilor profesionale participante la discuţii va permite, inclusiv, consultarea acţionarilor cu privire la impactul acestor posibile modificări legislative asupra performanţei viitoare cu impact direct asupra unui număr foarte mare de acţionari (cazul SIF-urilor), dintre care mai mult de 5,7 milioane de acţionari nu sunt activi şi au avut de suferit şi în cazul inadvertenţelor din aplicarea altor prevederi legislative (ex: legislaţia privind contribuţia de asigurări sociale de sănătate - CASS)".
Potrivit şefului SIF Moldova, consultările trebuie conduse responsabil de către ASF, astfel încât să se clarifice toate aspectele interpretative ulterioare, să fie eliminat orice tratament diferenţiat între emitenţi şi, nu în ultimul rând, să fie eliminat sentimentul unei suprareglementări care o excede pe cea a UE, dezavantajând, nu de puţine ori, capitalul autohton.
• Greg Konieczny, FP: "Legea AFIA vorbeşte şi despre fonduri în sine"
Greg Konieczny, managerul Fondului Proprietatea, spune că nu înţelege necesitatea unei noi legi pentru fondurile de investiţii alternative (FIA), în condiţiile în care se face referire la ele şi în legea privind administratorii FIA.
Potrivit domniei sale, Franklin Templeton va trebui să semneze un nou contract de administrare cu acţionarii, datorită implementării legii AFIA.
Domnia sa ne-a declarat: "Legea AFIA vorbeşte şi despre fonduri în sine, despre cum ar trebui să fie ele structurate, astfel că nu sunt sigur ce doreşte ASF să adauge în noua lege. Acum, Fondul Proprietatea este guvernat de patru legi diferite şi e foarte dificil să le gestionăm.
Avem legea FP, legea pieţei de capital, legea companiilor...
Suprareglementarea este una dintre problemele pieţel de capital româneşti. Acest lucru face mai dificilă viaţa emitenţilor, dar şi a investitorilor".
În opinia sa, eliminarea celor 8 bariere a fost pozitivă, dar trebuie făcut mult mai mult: "De exemplu, anul trecut a existat o decizie să trecem la standardele IFRS, de anul acesta. După câteva luni, ni s-a cerut să revenim la standardele româneşti de contabilitate. Aceste schimbări nu influenţează pozitiv precepţia investitorilor asupra pieţei. Autorităţile ar trebui să fie conştiente de consencinţe".
• Alexandru Dănilă, SAI Star Asset Management: "Reglementările FIA nu trebuie să cuprindă restricţii suplimentare"
Alexandru Dănilă, director general SAI Star Asset Management, consideră că, având în vedere că nu au existat până în acest moment prevederi legale care să permită dezvoltarea unor reale fonduri de investiţii alternative în România, există riscul ca impunerea de restricţii suplimentare să inhibe încă de la început astfel de fonduri, acestea fiind instrumente care pot aduce o contribuţie semnificativă în procesul de consolidare a capitalului autohton.
Domnia sa ne-a spus: "Demersul ASF este unul pozitiv, în sensul în care această consultare are loc anterior înaintării unui proiect de revizuire a cadrului legal, existând astfel posibilitatea armonizarii de la bun început a acestuia cu realităţile pieţei locale.
Consider că este esenţial ca orice transpunere a legislaţiei europene să nu se facă prin simpla preluare sau traducere a prevederilor, fără o analiză a implicaţiilor pe plan local.
Aceste fonduri trebuie să se constituie ca o alternativă reală pentru investitori şi, de accea, consider că trebuie să fie disponibile într-un mod nediscriminatoriu, fără impunerea de restricţii prohibitive din punct de vedere a sumelor minime atrase de la aceştia. Este firesc însă ca procesul de introducere a acestor fonduri către investitori să se facă în mod strict, asigurându-se că sunt înţelese pe deplin de către aceştia riscurile inerente pentru fiecare asfel de instrument".
Reprezentanţii ASF au vorbit, de mai multe ori, despre o nouă lege pentru SIF-uri şi Fondul Proprietatea.
La începutul anului, Mircea Ursache, vicepreşedintele ASF pentru piaţa de capital, a spus că una dintre barierele care trebuie eliminate este pragul la SIF-uri, iar acesta va face obiectul noii legi.
În documentul supus consultării, ASF precizează că proiectul de Lege privind fondurile de investiţii alternative va avea ca obiect principal reglementarea modalităţii de înfiinţare şi funcţionare a FIA din România, în funcţie de caracterul specific al fiecărei categorii/clase de astfel de organisme ce va fi stabilită la nivelul noii legi, mai puţin reglementarea acelor aspecte care sunt deja adresate prin Legea nr. 74/2015 şi Regulamentul A.S.F. privind administrarea fondurilor de investiţii alternative.
În prezent, funcţionarea AOPC/FIA în calitate de organisme de plasament colectiv (inclusiv în ceea ce priveşte calitatea de emitenţi de valori mobiliare) este reglementată la nivelul legislaţiei speciale din domeniul pieţei de capital de mai multe legi şi regulamente, fiind supusă, în acelaşi timp, în cazul societăţilor de investiţii, legislaţiei primare cu caracter general, reprezentate de Legea nr. 31/1990 privind societăţile şi/sau unor acte normative speciale care au avut ca obiect înfiinţarea respectivelor OPC (cazul Legii nr. 133/2006 şi cel al Legii 247/2005, prin care a fost dispusă înfiinţarea celor 5 SIF-uri, respectiv a Fondului Proprietatea), potrivit ASF.
Principalele direcţii avute în vedere la configurarea proiectului de lege vor fi următoarele, arată Autoritatea: "1. Reglementarea înfiinţării şi funcţionării FIA, în funcţie de tipul de investitori cărora li se adresează (investitori profesionali, investitori semiprofesionali, investitori de retail), inclusiv instituirea cadrului juridic naţional (sau acomodarea cadrului juridic deja existent cu prevederile regulamentelor UE) aplicabil FIA speculative, FIA cu capital privat, FIA cu capital de risc, FIA de antreprenoriat social, FIA pe termen lung, FIA monetare, FIA imobiliare etc; 2. Abrogarea prevederilor aplicabile AOPC din Legea nr. 297/2004 şi preluarea/reconfigurarea acestora în noul proiect de lege şi a reglementărilor emise în aplicarea acesteia cu privire la AOPC; 3. Abrogarea prevederilor aplicabile AOPC din OUG 32/2012 şi preluarea/reconfigurarea acestora in noul proiect de lege (inclusiv cele aplicabile depozitarilor AOPC/FIA), precum şi transpunerea la nivelul OUG 32/2012 a prevederilor Directivei UCITS V; 4. Abrogarea prevederilor aplicabile AOPC din Regulamentul nr. 15/2004 şi Instrucţiunea nr. 2/2006 şi preluarea/reconfigurarea acestora în noul proiect de lege5, având în vedere inclusiv necesitatea evitării pe viitor a practicii utilizate în mod frecvent de unii administratori - de contestare în instanţă a reglementărilor ASF pe motiv că ASF ar adăuga nepermis la lege; 5. Corelarea/modificarea în mod corespunzător a unor prevederi din Legea nr. 74/2015 privind AFIA, care fac referire la noţiuni sau concepte prevăzute de Legea nr. 297/2004 (de ex. referinţa la AOPC reţinută de art. 1 alin. (4) din legea respectivă)".
1. abureala
(mesaj trimis de anonim în data de 29.07.2015, 00:10)
SIF2 SIF4 si TLV sunt actionari la SSIF Broker Cluj de ani buni. Broker Cluj e in moarte clinica din cauza incompetentei gainariilor prostiei managentului dar nu se face nimic acolo. Banii actionarilor BRK sunt sifonati metodic cu mult succes.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 29.07.2015, 06:58)
Tlv nu e. Sif 2 vinde. Daca tot esti "bine" informat, spune si cum se scurg banii.
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 29.07.2015, 08:32)
La brk se cumpara minesa in loc de perlele bursei se platesc amenzi pentru chisea si buliga se dau imprumuturi la terti in loc sa construiasca portofoliu se dau salarii nemeritate se fac plasamente pentru locuri in CA si indemnizatii la sefi. Se reduce capitalul cu zeci de milioane in citiva ani. Altfel merge bine firma
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 29.07.2015, 14:12)
Fii cat poti de concret si ai sanse sa se ia masuri. Amenzile sunt platite de brk sau de persoanele in cauza?
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 29.07.2015, 16:42)
E kkti pe ei Chis&Buliga cu ce dati pe goarna
1.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 29.07.2015, 18:05)
Nu i vezi k n au nimic concret de dat pe goarna. O aburesc si iar o aburesc cu tot felul de cancanuri dar ...nimic concret.
2. fără titlu
(mesaj trimis de preacurviosul Comisarie în data de 29.07.2015, 00:36)
Câtă vreme va exista prag de deținere de acțiuni la SIF-uri, managementul va rămâne proprietarul lor de facto, cu titlu gratuit, a ce a rămas din portofoliul inițial al FPP-urilor. De aceea nici nu a mai rămas mare lucru din ce reprezenta odată 30% din economie. Și de aceea se înghesuie încă securiștii expirați și prințișorii lor (scuze, Bogdan).
2.1. prag (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de costin în data de 29.07.2015, 08:20)
De acord,asta arata si de ce tin cu dinti de prag de zeci de ani!!
2.2. indicatori de performanta (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de vasile în data de 29.07.2015, 11:05)
Eu sunt mai transant... Sa faca ce vor dar eu vreau performanta prin 2 indicatori care sa-i propuna si sa-i aprobe actionarii:
1. Cresterea activului net in anul financiar cu 5-1o %.
2. Realizarea unui discount in anul financiar cu 10-20 % mai mic decat in anul precedent.
Acesti indicatori trebuie tinuti sub control si analizati de catre actionari in fiecare an. Tendinta lor ca principiu este marirea activului net si cresterea interesului actionarilor de pe bursa in vederea cumpararii de actiuni...fapt ce ar duce la micsorarea discountului ... Acesti doi indicatori prin performanta sau neperformanta managementului SIF vor evolua pozitiv sau nu.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 29.07.2015, 08:33)
SIF-urile astea "s-au nascut talent si au murit speranta". Dupa atatia ani de abureli si de administratori abuzivi ( nu toti , unii chiar se straduiesc sa mai faca cate ceva pentru actionari), sincer, toata povestea asta cu SIF-urile ma cam plictiseste. Astept totusi cu mult interes si niste sentinte definitive.
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 29.07.2015, 08:58)
Moare incet tot si renaste iar in 10 -15 ani. O alta forma de viata desigur. Intre timp dna lucreaza si diicot nu.
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 29.07.2015, 14:10)
Creste. Ciorcila te voteaza pe tine la SIF2 tu pe el la TLV si creste transparenta si interesul actionarilor :))))