Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) este o instituţie ruptă de realităţile pieţei, consideră Cristian Muntean, preşedintele ASSAI, în condiţiile în care Autoritatea a transmis, vineri, că 2016 a fost anul de început al consolidării activităţii pe piaţa financiară non-bancară, iar acţiunile şi măsurile adoptate şi implementate de către Autoritate au vizat, în principal, creşterea şi reaşezarea pe baze stabile a pieţelor, precum şi protecţia eficientă a consumatorilor de servicii financiare.
ASF şi-a prezentat, vineri, obiectivele pentru 2017. În document, instituţia şi-a descris şi activitatea pe 2016, în termeni pozitivi, în condiţiile în care anul trecut s-a încheiat cu un raport al comisiilor parlamentare de specialitate pentru demiterea preşedintelui Mişu Negriţoiu, pe fondul scandalului legat de tarifele RCA.
"Comunicatul de presă emis astăzi (n.r. vineri) de către ASF se încadrează perfect în registrul realităţilor paralele în care îşi desfăşoară activitatea această instituţie", ne-a declarat preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI). Cristian Muntean a mai adăugat: "Singurii mulţumiţi de performanţele ASF sunt ei înşişi, fiind o instituţie ruptă de realităţile pieţei pe care pretinde că o cunoaşte şi supraveghează. Ultimii doi ani ai acestei instituţii s-au situat sub zodia dezastrului, iar continuarea acestor politici ar fi o mare greşeală.
Atunci când o piaţă de asigurări se bazează pe vânzarea de produse obligatorii (cum este produsul RCA), nu putem vorbi despre performanţe, ci despre o piaţă de asigurări primitivă, fără credibilitate, în care asiguraţii cumpără produse obligatorii, în cea mai mare parte, doar dacă sunt nevoiţi şi numai după intervenţia brutală de plafonare a tarifelor pentru principala clasă de asigurare (RCA)".
În opinia preşedintelui ASSAI, ASF ar fi avut obligaţia şi nu a prezentat niciun fel de iniţiativă concretă de rezolvare a problemei preţului RCA, care reprezintă "casus belli" al războiului ce a durat peste un an de zile cu transportatorii: "În lipsa implicării ASF şi a Parlamentului României, după data de 19 mai, vom asista la o explozie a acestor preţuri, în cel mai optimist caz, la nivelul practicat anterior de către asigurători, înainte de plafonare. ASF este, în momentul de faţă, o instituţie neorientată spre performanţe, care nu oferă soluţii concrete la problemele pieţei, dominată de o autosuficienţă şi un narcisism bolnăvicios, care are nevoie urgentă de reformă la nivelul conducerii".
În raportul postat vineri, ASF se laudă cu implicarea sa în problema RCA: "În urma unui proces complex de consultare cu asociaţiile profesionale şi patronale ale asigurătorilor şi transportatorilor auto, la care au luat parte şi reprezentanţi ai mai multor instituţii, ASF a elaborat o propunere de proiect privind o nouă lege care să reglementeze piaţa RCA din România. Prevederile din acest document sunt aliniate cu directivele europene în domeniu şi preiau practici validate de experienţa mai multor state membre ale UE. Propunerea ASF a fost înaintată comisiilor de buget-finanţe din Senat şi Camera Deputaţilor, precum şi Ministerului Finanţelor Publice, instituţia care are drept de iniţiativă legislativă pentru domeniile reglementate şi supravegheate de autoritate".
O altă părere au avut, însă, asiguratorii care au sesizat Comisia Europeană, în noiembrie 2016, Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) considerând că plafonarea tarifelor RCA încalcă principiul pieţei libere, concurenţiale, prevăzut de Constituţia României, dar şi o serie de reglementări europene. Atunci, Comisia Europeană a admis sesizarea UNSAR. "Pe lângă încălcarea reglementărilor naţionale şi europene, plafonarea tarifelor RCA va avea, pe termen mediu şi lung, efecte negative care vor fi resimţite şi de asiguraţi", susţinea UNSAR.
Recent, Mircea Ursache, vicepreşedintele ASF pentru piaţa de capital, a vorbit, în presă, despre deficitele de imagine, de credibilitate şi de performanţă al Autorităţii, în 2016. Potrivit domniei sale, ASF a înregistrat, de la înfiinţare, un deficit de imagine, pe fondul scandalurilor legate de salariile şi primele funcţionarilor din instituţie şi al compensaţiilor acordate foştilor comisari din cele trei entităţi predecesoare - CSA, CNVM şi CSSPP. Mircea Ursache spune că 2016 a venit şi cu un deficit de performanţă, pe piaţa asigurărilor, în condiţiile în care ansamblul jucătorilor din piaţă au fost nemulţumiţi - societăţile de asigurări, brokerii de asigurare, transportatorii, service-urile auto, clienţii. Reacţiile, potrivit domniei sale, au fost faptul că a fost solicitată demararea unor proceduri în vederea unui pre-infringement de către Comisia Europeană şi faptul că Parlamentul a început procedura de revocare a conducerii ASF. Deşi partea de imagine nu a adus nimic bun pentru ASF, în 2016, vicepreşedintele instituţiei speră ca 2017 să fie un an de aşezare, de echilibru.
Printre scandalurile cu care s-a confruntat ASF, de la înfiinţarea sa, putem menţiona şi problemele penale ale unor membri din Consiliul instituţiei şi reţinerea acestora.
Faptul că ASF se vede "frumoasă şi deşteaptă" nu este însă o surpriză, dacă luăm în calcul declaraţiile fostului purtător de cuvânt al ASF Radu Soviani, care l-a acuzat public pe Mişu Negriţoiu, preşedintele ASF, că îi cerea să inventeze răspunsuri pentru presă, la întrebările incomode.
Astfel, obiectivele prezentate de ASF pentru 2017 trebuie luate cu rezerve.
• ASF: "În 2017 vor continua acţiunile de stabilizare a pieţei RCA"
Autoritatea de Supraveghere Financiară a anunţat că, anul acesta, vor continua acţiunile de stabilizare a pieţei RCA, prin aplicarea prevederilor OUG 54/2016 în care sunt prevăzute măsuri de natură să sprijine consumatorii.
Raportul ASF arată: "Trecerea la noile tarife de referinţă şi reorganizarea Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din România se numără printre acestea, iar ASF va coopera cu alte autorităţi similare din UE şi cu EIOPA pentru a prelua din experienţa şi bunele practici pe alte pieţe din regiune. De asemenea, ASF va întreprinde demersurile necesare în vederea asigurării preluării observaţiilor şi amendamentelor rezultate ca urmare a dezbaterii publice asupra OUG 54/2016 şi va urmări dezbaterea ordonanţei în Parlament, respectiv aprobarea acesteia prin lege".
De asemenea, ASF anunţă că va continua măsurile de întărire a stabilităţii pieţei de asigurări prin supravegherea prudenţială a societăţilor de asigurare, pornind de la rezultatele auditului BSR şi BRE din 2015 şi continuând cu constatările în urma acţiunilor de supraveghere în anul 2016, inclusiv cu măsurile prevăzute în planurile de redresare stabilite pentru anumite companii sub incidenţa Legii 503/2004 şi a Legii nr. 237/2015.
Autoritatea precizează că, în ciuda problemelor aferente sectorului RCA, indicatorii financiari ai societăţilor de asigurări au arătat faptul că piaţa a înregistrat în 2016 o creştere sustenabilă şi o consolidare a activităţii, înregistrând, în primele şase luni ale anului 2016, un total al primelor brute subscrise de 5 miliarde de lei (valoarea include activitatea societăţilor de asigurare din ţară şi din străinătate, precum şi cea a sucursalelor, în creştere cu 11% comparativ cu aceeaşi perioada a anului precedent. Ambele segmente de asigurări, atât cele generale, cât şi cele de viaţă au consemnat un avans, în prima jumătate a anului 2016, de aproximativ 11% şi respectiv de 10%, comparativ cu intervalul similar al anului 2015.
Printre priorităţile ASF care se numără şi îmbunătăţirea protecţiei consumatorilor, respectiv executarea completă a obligaţiilor asumate de către entităţile reglementate în contractele cu consumatorii, în special în cazul asigurărilor generale şi auto, şi plata la timp a drepturilor asiguraţilor.
Astfel, principalele direcţii de acţiune vizează funcţionarea corectă şi dezvoltarea pieţelor financiare non-bancare, corelarea legislaţiei autohtone cu cea europeană, precum şi cu cele mai bune practici internaţionale în domeniu, cu scopul îmbunătăţirii încrederii consumatorilor în sectorul financiar non-bancar şi asigurării unei protecţii adecvate a acestora.
Autoritatea spune că va monitoriza în mod activ comportamentului entităţilor de pe pieţele reglementate şi supravegheate şi va analiza în mod riguros cauzele petiţiilor, a dezdăunării şi a concluziilor rezultate din proiectele de "mystery shopping".
Totodată, ASF va avea în vedere implementarea unui sistem informatic de management al petiţiilor şi continuarea dezvoltării programelor naţionale de educaţie financiară care, pe de o parte, să asigure un suport pentru sistemul educaţional din România, iar pe de altă parte să vină în întâmpinarea nevoilor consumatorilor, astfel încât aceştia să înţeleagă cât mai bine produsele pe care le achiziţionează şi mecanismele de funcţionare a pieţelor.
• Fuziunea BVB cu Sibex, pe agenda ASF
ASF a mai anunţat că va continua activităţile în vederea obţinerii statutului de piaţă emergentă de către BVB: "În anul 2017, ASF va continua activităţile care sunt complementare statutului de piaţă emergentă vizat, prin consolidarea infrastructurii pieţei (aprobarea fuziunii celor doi operatori de piaţă - BVB şi SIBEX, reautorizarea Depozitarului Central în conformitate cu prevederile Regulamentului UE nr.909/2014 şi demararea proiectului pentru înfiinţarea unei Contrapărţi Centrale Naţionale). De asemenea, ASF va urmări implementarea principiilor de guvernanţă corporativă în rândul entităţilor din piaţa de capital, conform cerinţelor regulamentare în vigoare de la 1 ianuarie 2017, va elabora o abordare mixtă - supravegherea bazată pe evaluarea riscurilor şi cea de conformitate - şi va implementa principii noi pentru supravegherea on-site".
• Anul schimbărilor legislative pe piaţa de capital
Anul 2017 va fi un an al modificărilor legislative în domeniul pieţei de capital, potrivit ASF: Mai multe proiecte de acte normative, iniţiate în anul 2016, pentru transpunerea noii legislaţii europene sau din necesitatea unei mai bune legiferări a unui segment financiar, vor fi continuate, urmând a fi supuse procesului de adoptare de către Parlamentul României. Aceste noi acte normative, care vor reconfigura corpul legislativ actual şi vor abroga Legea nr.297/2004 privind piaţa de capital, se referă la proiectul de Lege privind emitenţii de instrumente financiare şi operaţiuni de piaţă, la legea privind pieţele de instrumente financiare, precum şi la proiectul de Lege privind fondurile de investiţii alternative".
• ASF şi-a propus să dezvolte asigurările de sănătate prin stimularea asigurărilor voluntare
Autoritatea vrea să dezvolte, în acest an, sectorul asigurărilor de sănătate prin stimularea asigurărilor voluntare, constatând că sectorul asigurărilor de sănătate din România este foarte slab dezvoltat.
"În România, asigurările de sănătate nu pot îndeplini încă un rol structural benefic în societate, din cauza lipsei unor măsuri concrete ale factorilor de decizie în privinţa întregului sistem medical naţional, a lipsei de educaţie financiară, a aversiunii la risc, precum şi a nivelului de trai", se arată în comunicatul ASF.
ASF doreşte un rol tot mai mare al asigurările private de sănătate, considerând că eliminarea barierelor legislative ar putea duce la o armonizare mai bună între sectorul de stat şi cel privat. Printre soluţiile propuse de ASF se numără introducerea de posibilităţi suplimentare de plată pentru consumatori şi flexibilizarea contractelor de asigurări private de sănătate.
1. Comunistii de la ASF
(mesaj trimis de Misu Negriciosul în data de 16.01.2017, 08:03)
Numai pe vremea lui Ceausescu institutiile statului se laudau cu rezultate triumfaliste si mincinoase, incercand sa ascunda contraperformantele, prin raportari pe care nimeni nu le mai credea de multa vreme. ASF ne readuce aminte despre aceasta perioada. Bravo, tovarasule Misu Negritoiu, v-ati depasit planul!
2. Ce nesimtiti!
(mesaj trimis de Romica în data de 16.01.2017, 08:29)
Cred ca piata de asigurari are nevoie de niste performante marca ASF: mitinguri de protest, falimente din asigurari, plafonari la tarife RCA, audieri in Parlament, dosare la DNA. Cred ca nici ei nu se mai suporta.
Cat tupeu, nesimtire, fatarnicie, incompetenta si coruptie in aceasta institutie...
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.01.2017, 09:02)
Mai Romica, ce doresti tu? Mentinerea pe piata a unor firme falimentare care au luat banii de la asigurati si iau folosit in cu totul alte scopuri sub umbrela fostului CSA? Sa ne intoarcem la perioada in care autoritatea se facea ca nu observa fraudele de la Astra si Carpatica?
2.2. Demisia (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de Misu în data de 16.01.2017, 10:31)
O sa imi dau demisia sa vedem ce o sa faceti fara mine,mai aveam de inchis Euroins si gata,daca nu ma mai vreti plec si va las sa va rupa bulgarul pe genunchi
3. ASF - Pericol public
(mesaj trimis de Aurica în data de 16.01.2017, 17:49)
ASF-ul trebuia sa fie un arbitru intre jucatorii de pe piata de capital, adica sa aiba o atitudine maleabila, deschisa la propunerile venite, mai ales din partea consumatorilor produselor de asigurari,dar, asa cum ne-a obisnuit inca de infiintare ASF-ul a fost si isi mentine si in prezent aceasta pozitie, de reprezentant al firmelor de asigurari, si considera ca ca a desfasurat o activitate plina de realizari pozitive, intr-o piata in care nu a fost niciodata nici o criza, ba mai mult, se autofelicita pt situatia prezenta si manifesta preocupari de imbunatatire a acestei situatii. Concluzia este ca ASF-ul este dovada cea mai concludenta ca exista universuri paralele si ca el,ASF-ul, chiar traieste intr-unul.