Reprezentanţii Asociaţiei "Împreună pentru A8", care militează pentru construirea Autostrăzii A8 Iaşi - Târgu Mureş, s-au întâlnit ieri cu Avocatul Poporului, Renate Weber, adresându-i o petiţie în care acuză Guvernul de "întârzierea cu rea-credinţă" a aplicării Legii privind construcţia autostrăzii Iaşi - Târgu Mureş.
Iniţiativa a venit la 300 de zile de la promulgarea legii menţionate (nr. 291/2018), asociaţia constatând că "autostrada este blocată la acelaşi stadiu în care se afla în 2011 - adică nimic concret".
Domnul Ionel Apostol, preşedintele asociaţiei "Împreună pentru A8", ne-a declarat că după ce va primi răspunsul în scris de la Avocatul Poporului, asociaţia intenţionează să acţioneze în judecată instituţia Guvernului.
Şi vicepreşedintele Asociaţiei, Cătălin Urtoi, a spus că demersul de ieri este ultimul înainte de acţionarea în justiţie a statului, mai precis a instituţiilor responsabile pentru aplicarea legii privind construcţia A8: Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Ministerul Transporturilor, Ministerul de Finanţe.
Conform oficialilor A8, Renate Weber a recunoscut că drepturile încălcate de guvern sunt reale.
Amintim că, anul trecut, Parlamentul a votat o lege prin care obligă Guvernul să construiască autostrada Iaşi - Târgu Mureş, dar până în acest moment guvernul nu a făcut nimic pentru lansarea proiectului.
În luna august, anul curent, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a anunţat că autostrada va fi declarată obiectiv de importanţă naţională ca să poată beneficia de finanţare de la bugetul de stat, ca alternativă la varianta iniţială avută în vedere - finanţarea prin parteneriat public-privat.
Reprezentanţii A8 au organizat, în 2018 şi 2019, mai multe proteste (inclusiv la Bruxelles, anul trecut), aceştia contestând lipsa de interes a guvernanţilor faţă de construcţia autostrăzii.
În toamna lui 2018, asociaţiile "Împreună pentru A8" şi "Moldova vrea autostradă" au derulat o campanie civică de strângere de semnături pentru construirea autostrăzilor A8 şi A7, infrastructură care, potrivit acestora, reprezintă o condiţie obligatorie pentru dezvoltarea durabilă economică şi socială a Moldovei, dar şi pentru recuperarea decalajului faţă de restul ţării.