Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a devenit mai îngăduitoare cu asigurătorii după plafonarea tarifelor RCA şi aplică amenzi relativ mici în raport cu veniturile obţinute în caz de abateri, iar anumite drepturi obţinute de asiguraţi în urma aplicării legii RCA nu sunt bine promovate şi aplicate, a declarat, preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI), Cristian Muntean.
Guvernul a aprobat, în noiembrie, la presiunile patronatelor din transportul rutier, o Ordonanţă de Urgenţă care impune îngheţarea preţurilor RCA pentru şase luni, prin fixarea unor preţuri maxime de către ASF, potrivit News.ro.
Practic, în acest moment, preţurile sunt îngheţate de trei luni, jumătate din perioada stabilită de Guvern.
Însă reprezentanţii service-urilor, care depind într-o proporţie mare de piaţa asigurărilor şi resimt imediat orice schimbare în funcţionarea pieţei, consideră că autoritatea a devenit mai îngăduitoare cu firmele de asigurare după îngheţarea preţurilor, iar efectele pot fi grave.
Cristian Muntean a afirmat: "ASF nu mai supraveghează la fel de bine piaţa ca înainte şi dă amenzi mici pentru încălcarea regulilor, ceea ce instigă la nerespectarea lor".
ASF a amendat, în luna ianuarie a acestui an, liderul pieţei asigurărilor obligatorii RCA din România, Asirom, cu 200.000 de lei, precum şi patru membri din conducerea companiei, după ce a descoperit nereguli la un control asupra modului în care au fost soluţionate dosarele de daună.
Preşedintele ASSAI a avertizat că, deşi are această obligaţie, ASF nu promovează cum trebuie anumite drepturi obţinute de consumatori după aplicarea OUG privind RCA, precum dreptul de a închiria un automobil pe perioada în care maşina asiguratului este în reparaţii.
În plus, lipsa unor norme clare de aplicare împiedică consumatorii să beneficieze de anumite prevederi ale legii.
Cristian Muntean a adăugat: "Nu pot fi aplicate corespunzător anumite drepturi precum decontarea directă între asigurători şi posibilitatea suspendării poliţei RCA pentru anumite perioade, drepturi prevăzute în legea RCA, din cauza lipsei unor norme clare de aplicare."
În cazul compensării directe, trebuie înfiinţată o casă de compensare care să primească fonduri de la asigurători şi care să plătească rapid daunele către proprietarii de automobile, a explicat preşedintele asociaţiei service-urilor.
Potrivit OUG privind RCA, publicată în luna septembrie a anului trecut în Monitorul Oficial, în baza unei clauze contractuale, asiguratul va putea să se adreseze propriului asigurător RCA pentru obţinerea despăgubirilor, acesta recuperând ulterior contravaloarea daunei achitate de la asigurătorul persoanei vinovate.
În textul OUG se arată: "Contractul RCA poate fi suspendat la cererea asiguratului care a încheiat un contract RCA în următoarele situaţii: pe perioada suspendării dreptului de circulaţie al vehiculului conform prevederilor legale; pe perioada imobilizării vehiculului."
Un alt drept al consumatorilor care nu are norme clare de aplicare este cel legat de posibilitatea suspendării contractului RCA în anumite conditiţii.
1. Pai asta e problema cea mare?
(mesaj trimis de Gogu în data de 26.02.2017, 10:47)
Problema este alta si nu inteleg de ce nimeni nu ia atitudine impotriva personajului ,cel putin dubios ,din fruntea ASF. Si bineinteles,a nerespectării legii, care imi ia dreptul,daca nu am provocat un accident auto ,sa beneficiez de reduceri semnificative de pret la RCA. Astfel, fiecare bonus malus castigat in anii anteriori conform legii ,imi va fi sters de nemaipomenitul si nemaivazutul preș. ASF !?!...