Principalii actori din domeniul industriei şi cercetării-dezvoltării aeronautice din Europa vor participa astăzi la recepţia pentru subansamblele finalizate la ROMAERO şi transferul acestora pe linia de asamblare finală la Airbus pentru demonstratorul BLADE (Breakthrough Laminar Aircraft Demonstrator).
Lansat de Comisia Europeană în 2008, JTI (Joint Technology Iniţiative) Clean Sky, cu un buget global de 1,6 miliarde euro, este un parteneriat public-privat între Comisia Europeană şi industria aeronautică din UE, ca program de cercetare-dezvoltare lansat iniţial în cadrul FP7 şi continuat în H2020. Potrivit oficialilor Romaero, este cel mai mare program de cercetare-dezvoltare tehnologică iniţiat la nivelul UE, pentru industria aeronautică şi reprezintă cel mai de succes parteneriat public-privat cu participare românească (buget global de 30 milioane euro) pentru dezvoltarea unei noi generaţii de aeronave de transport în perspectiva anilor 2030.
Consorţiul INCAS Cluster este unul din principalii parteneri în cadrul JTI CleanSky, cu o pondere de 10% din activităţile întregului program. Consorţiul INCAS Cluster este format din principalii actori la nivel naţional în domeniul cercetării (INCAS şi STRAERO), precum şi din principalele fabrici cu tradiţie în domeniul fabricaţiei de aeronave civile şi militare în România (ROMAERO şi AVIOANE Craiova), implicând în activităţile desfăşurate echivalentul a 3.600 ore/om/lună şi dezvoltări tehnologice de peste 15 milioane euro.
Demonstratorul BLADE (bazat pe o aeronavă Airbus A-340 puternic modificată) testează noile tehnologii din cadrul Clean Sky, în principal tehnologia de curgere laminară. Obiectivul global îl reprezintă reducerea emisiilor de noxe şi zgomot cu 50%, scăderea rezistenţei la înaintare, scăderea costurilor de operare şi creşterea globală a eficienţei noilor aeronave cu peste 10% faţă de referinţă actuală.
Remus Vulpescu, preşedintele Consiliului de Administraţie al ROMAERO SA, a declarat: "În prezent BLADE reprezintă cel mai semnificativ demonstrator pe plan mondial în aviaţie pentru o nouă generaţie de aeronave de transport şi va fi singurul demonstrator operaţional de acest gen începând cu zborurile din 2017. România este singura ţară din Europa Centrală şi de Est care participă ca membru asociat în Iniţiativa Tehnologică Clean Sky. Succesul în participarea în CleanSky este confirmat şi prin încheierea Memorandumului între UE - JTI Clean Sky şi ANCSI - România cu privire la utilizarea instrumentelor de finanţare de tip ESIF pentru activităţi în sinergie cu H2020. România este a doua ţară din UE care a semnat în 2015 acest tip de acord şi a lansat începând cu luna iulie 2016 în cadrul POX Axa 1 primul apel dedicat în acest domeniu.
Succesul participării în JTI Clean Sky - SFWA şi al demonstratorului BLADE a pus şi bazele participării INCAS şi ROMAERO în cadrul CleanSky 2, continuarea JTI Clean Sky în Cadrul H2020 până în anul 2020, cu un buget record de 4 miliarde Euro. Consorţiul românesc va participa la dezvoltarea unui concept avansat pentru elicopterul de mare viteză de tip compound, în coordonarea Airbus Helicopters".
În opinia domnului Vulpescu, este o şansă unică pentru industria aeronautică din România pentru un masiv transfer tehnologic în domeniul proiectării optimale a structurilor şi al fabricaţiei utilizând materiale avansate, cu impact major pe termen mediu şi lung.