Cultura modernităţii a inclus, încă din fazele primare ale formării sale iar, mai apoi, a păstrat-o ca pe un giuvaer de preţ, promisiunea de a exclude războiul din viaţa societăţilor croite după noile principii. Drumul de la utopie la practică părea în sfîrşit deschis. Fără îndoială, această promisiune nu îşi are rădăcinile în cîmpul politicii. Exotica floare a răsărit în grădina meditaţiei filosofice, parcela rezervată Eticii. Acolo a cultivat-o Kant (Zum ewigen Frieden. Ein philosophischer Entwurf, 1795), de acolo a luat-o Monnet, o sută cincizeci de ani mai tîrziu, încercînd să o facă temelie a unei indestructibile construcţii politice, "Statele Unite ale Europei".
Promisiunea a rămas neîmplinită. Mai rău, pe măsură ce îşi dezvoltă arsenalul de cunoaştere ştiinţifică şi capacităţile tehnologice, pe măsură ce masificarea socială devine instrument pentru creşterea performanţei economice şi soluţie instituţionalizată pentru sporirea fără precedent a resurselor politicii de forţă, modernitatea se scufundă în abisul unor războaie apocaliptice prin amploarea distrugerilor şi a consecinţelor uman-civilizaţionale pe termen imediat, mediu şi lung. Singura promisiune ţinută este amendarea radicală, de drept şi prin drept, a capacităţii statelor de a recurge la război, ca soluţie a competiţiei pentru putere, pentru resurse, prestigiu şi status în structura globală de interacţiune care rezultă din "universalizarea" treptată a modelului şi a soluţiilor modernităţii. Pactul Briand-Kellogg, Liga naţiunilor iar, mai apoi, Carta Naţiunilor Unite sunt reperele fundamentale. Urmarea fireas-că a îngrădirii masive a "dreptului statelor la război" ar fi fost, în post-modernitate, relocarea centrului de greutate al preocupărilor teoretice şi practice, în teritoriul atît de rar şi superficial explorat pînă acum, cel al "Păcii". Ce este? Cum poate fi obţinută, stabilizată, cultivată, păstrată şi făcută să rodească? Poate sau nu să fie definită şi altfel decît prin tiranica simetrie cu Războiul? Acest program există, dar nu interesează, din cale-afară, pe nimeni! Nici în lumea academică şi cu atît mai puţin în cea a practicii politice. Post-modernitatea a ales să facă ceea ce politica ştie şi este atît de tentată să facă dintotdeauna, să utilizeze forţa atunci şi acolo unde acest lucru este la îndemînă, iar pe dea-supra, promite un beneficiu important şi imediat pentru deţinătorii puterii. Nu mai avem "războaie" în sesul modern al termenului, ci un cîmp universal, la scară globală, pe care forţa militară şi para-militară se desfăşoară în voie, fără nici un fel de oprelişti, în forme tot mai complexe, cu consecinţe pe care, de fapt, nimeni nu le controlează, nici teoretic, nici practic. Un soi de "Champ de Mars", la scară globală. Din perspectiva politicii post-moderne, "noile războaie" sunt bune, aproape, la orice. Orice, capabil să maximizeze cîştigurile politice, chiar şi pe cele înguste, ale unui singur om, ale unui singur mandat. După primul mandat construit pe încheierea de urgenţă a "Erei Elţîn" şi demolarea moştenirii sale politice, pentru revenirea în cadrele ştiute ale "modelului imperial clasic", Putin trăieşte, din punct de vedere politic, din "beneficiile" războiului cu Ucraina şi ale anexării Crimeei. Sarkozy a crezut şi el că "războiul din Libia", ascuns sub năframa ideologică a unei "primăveri" care nu există şi nici nu existat vreodată, ar putea să-i asigure al doilea mandat la Elysee. A greşit calculele, dar nu de la Libia i s-a tras, ci de la insistenţa de buldog cu care şi-a hăituit predecesorul pînă l-a văzut obligat să treacă pragul sălii de tribunal în care urma să fie judecat pentru corupţie. Ce să-i faci... nu a putut să îi ierte niciodată faptul că nu l-a vrut drept succesor, ba chiar a "complotat" să îl scoată din cursă cu ajutorul unui mic scenariu de compromitere, la care au colaborat şi "serviciile" loiale Preşedintelui... de atunci! Preşedinţii Americii, de la Bush senior, la Bush junior, au avut fiecare cîte un "război" pe agendă. Adminis-traţia Obama s-a mulţumit să îl "încheie" pe cel "împotriva teroris-mului", prin uciderea ritual-simbolică (în sens hollywoodian) a lui Osama bin Laden. Urmează Trump? Dacă te uiţi mai bine, ai zice că la Teheran cineva a activat divizia de susţinere electorală a lui Trump. Nu ar fi prima dată cînd o administraţie americană ar găsi "înţelegere" pe lîngă regimul atît de anti-american al ayatolahilor. A mai reuşit şi echipa de campanie a lui Reagan. Agitaţia incongruentă din Golful Persic poate, în orice moment, să se transforme într-o semnificativă "operaţiune militară pentru pedepsirea agresorului, pentru salvarea păcii şi a securităţii internaţionale". Poporul american, recunoscător, îi pune învingătorului pe cap coroana de lauri iar, în mînă, încă un madat la Casa Albă! Deocamdată încă se mai fac calcule. Pînă la "războiul său cu jucării militare", Trump s-a asigurat cu două războaie şi jumătate, economice. Unul împotriva Chinei, altul împotriva Uniunii Europene, iar ce a mai rămas împotriva Rusiei. Măcar de ochii lumii trebuie să facă şi Trump ceva "împotrivă", altminteri, din te miri ce unghi privite lucrurile, ar putea să pară cuiva că face "pentru"! Nici Europa nu stă pe roze! Ceea ce ar fi trebuit să fie "evadarea negociată" a Marii Britanii din "lagărul" Uniunii Europene s-a transformat în bătălia de uzură Marea Britanie versus Europa. Consecinţele vor fi, însă, cît pentru un război!
Vestea bună este aceea că, oricît de serioase ar putea să pară lucrurile, nu trebuie să îşi facă nimeni griji: nu va fi nici un război! Vestea proastă, vorba celor de la Radio Erevan, este aceea că s-ar putea să avem parte de o "luptă pentru pace" atît de încrîncenată încît, în ograda globalizată a lumii, să nu mai rămână piatră peste piatră!
1. meditație filozofică pentru pace
(mesaj trimis de Shanti în data de 21.06.2019, 01:07)
Un cunoscut pacifist al secolului al XVI-lea a fost Erasmus din Rotterdam, ce a criticat dur războiul ca mijloc de rezolvare a diferendelor între oameni în operele sale cele mai cunoscute şi anume Elogiul nebuniei şi Plângerea păcii.
Lupta pentru pace suna ciudat. Mod de viata pacifist e mai adecvat. Pacea interioară atinsă prin meditatie filozofica va aduce un mod de viata specific vieții și prin urmare pace exterioară,...
1.1. What happens? (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.06.2019, 13:29)
Globalisation, as well as the economic regional integration processes, create a gap between powerful economic convergence - simple globalisation (American type of economic integration) and less powerful complex convergence – complex globalisation (new European type of complex integration, EU new embryonic structural power4 which can create unity in diversity at global and regional level, and vertical community), and also create discursive tensions originated on the gap between...
1.2. Why is it happening? (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.06.2019, 13:30)
Globalisation theorists draw attention to extremely important change, which have occurred in the organisation of financial markets. This change reinforces the position of states actors following neo-liberal economic strategies and constrains social democrats, consequentially eliminating existing welfare regimes. To answer this question we have to analyse at two levels: the surface structure and the deeper structure. At the surface structure we have: structural Anarchy, Security Dilemma,...
2. Razboi si... Pace!
(mesaj trimis de Pribeagul în data de 21.06.2019, 20:03)
Lumea moderna a cautat sa elimine din viata ei razboiul, avind in vedere ororile lui. Cu toata documentatia care-i sta la indemina, se pare ca omenirii ii este greu sa-si imagineaze ororile razboiului: oameni macelariti, oameni morti de foame, oameni inghetati, oameni inecati, oameni asfixiati, oameni gazati, oameni arsi de vii... milioane, zeci de milioane de morti! Ce-ar insemna azi o conflagratie mondiala... sute de milioane de morti, un miliard, doua, cinci, intreaga omenire?
Oricum,...
2.1. HAARP (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.06.2019, 23:38)
The High Frequency Active Auroral Research Program (HAARP). Razboiul este unul de control climatic
3. solution at theoretical level
(mesaj trimis de anonim în data de 23.06.2019, 13:20)
The principals paradigms of explaining the reality based on the axiom of the incompatibility among the spheres of natural and social sciences, religion and Ethics, applied sciences. This fragmentation reflects the schizophrenic state of the human being’s inner self, projected into social life,
At the deeper structure we find the discursive lack of a new functional paradigm of theory of knowledge and international relations, which can create solidarity of the actual discursive gap between...
3.1. classification of the causes and nature of conflic (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.06.2019, 13:25)
Legitimacy conflict
The paradox of identity and reflexivity is related to legitimacy conflict: minorities often see the state as no longer a advocate and guardian of domestic interests, but to a certain extent a co-worker with outside forces…and the growth of reflexivity through large access to information, increase the “disobedience” of citizens. Thus, in the 1990's it can be argued that the principal area of conflict may no longer be originate between states, but between the state and...
3.2. How can this be judged? (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.06.2019, 13:33)
In conclusion Globalisation process is evaluated as an "engine" of social conflict which creates institutional, authority and distribution crises because the actual global governance can’t accommodate the biggest contradiction between the two logics of globalisation, the logic of global capital ch aracterised by individualistic and corporate profit and self interest, and the logic of global Civilization designed to provide a good life for humanity, so “the continuing gap between Unity and...