Autoritatea pentru Reformă Feroviară a demarat procedura de achiziţie a 62 de trenuri electrice de scurt parcurs, conform anunţului publicat în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice. Potrivit acestuia, valoarea maximă estimată a achiziţionării trenurilor respective este de 4,1 miliarde lei.
"Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) intenţionează să realizeze achiziţia de material rulant nou (RE-R) şi a serviciilor de mentenanţă şi reparaţii RE-R, ce vor fi utilizate pentru rutele aflate sub contracte de servicii publice (CSP) atribuite în mod competitiv unor operatori de transport feroviar în conformitate cu prevederile Regulamentului 1370/2007/CE cu modificările ulterioare şi cu prevederile legislaţiei din România. Achiziţia va consta în: A) PRODUSE: 1) 62 rame electrice regionale RE-R (56 rame + 6 rame de rezervă), destinate transportului feroviar de călători pe rute suburbane şi regionale", se arată în Caietul de Sarcini al achiziţiei.
Procedura de achiziţie este împărţită pe trei loturi (pe regiuni):
- Lotul 1 (Est) - 20 de trenuri care vor deservi municipiile Bucureşti, Ploieşti, Buzău, Focşani, Bacău, Iaşi şi Suceava. Valoarea licitaţiei: între un miliard şi 1,3 miliarde lei.
- Lotul 2 (Centru - Vest) - 23 de trenuri care vor deservi municipiile Braşov, Sfântu Gheorghe, Miercurea Ciuc, Bistriţa, Cluj Napoca, Arad, Timişoara şi Reşiţa. Valoarea licitaţiei: între un 1,2 şi 1,5 miliarde lei.
Lotul 3 (Sud) - 19 trenuri care vor deservi direct municipiile Bucureşti, Ploieşti, Braşov, Constanţa şi Alexandria, prin intermediul nodului feroviar învecinat. Trenurile din acest lot vor asigura inclusiv legătura cu staţiunile de pe Valea Prahovei. Valoarea licitaţiei: între 984 milioane lei şi 1,2 miliarde lei.
Ofertanţii, la alegerea lor, pot depune ofertă pentru un singur lot sau pentru mai multe loturi (maxim 3). Autoritatea contractantă nu limitează numărul de loturi care pot fi atribuite aceluiaşi ofertant, astfel încât cele trei loturi ar putea fi atribuite aceluiaşi ofertant ca urmare a aplicării criteriilor de atribuire.
Contractele au o clauză prin care perioada de mentenanţă se poate dubla de la 15 ani la 30 de ani, ceea ce echivalează practic cu durata de viaţă a ramelor electrice resprective. Suplimentarea serviciilor de mentenanţă va putea fi făcută fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unor acte adiţionale la contractul de achiziţie.
Procedura de achiziţie include şi o clauză suspensivă, în sensul că încheierea contractului de achiziţie publică este condiţionată de încheierea contractului de finanţare sau de alocarea de credite bugetare pentru investiţiile ce urmează a fi realizare de către ARF. Achiziţia ar urma să fie finanţată din fonduri europene nerambursabile (POT 2021-2027) şi din bugetul de stat, iar durata contractului va fi de 221 luni (18 ani).
În cadrul procedurii de achiziţie, preţul ofertei primeşte un punctaj de 70%, programul de livrare 9% (pentru livrarea primului tren în maximum 18 luni de la semnarea contractului), 9% pentru o capacitate livrată în primele 18 luni de maximum 250 de persoane şi 12% pentru pentru o disponibilitate de 100% a garniturilor de tren în perioada de garanţie şi în perioada de mentenanţă.
Ofertele pot fi depuse până pe 4 iulie 2022 şi trebuie menţinute până în 4 ianuarie 2023.
În afară de această achiziţie, ARF intenţionează să cumpere şi 40 de trenuri pe hidrogen şi cu baterii, pentru care a iniţiat o consultare de piaţă.
Amintim că anterioarele trei achiziţii demarate din 2019 şi până la jumătatea anului trecut de către ARF nu au fost finalizate din cauza documentaţiei tehnice care le-a însoţit şi a anulării în instanţă a procedurilor începute.