Guvernul urmează să relaxeze semnificativ condiţiile impuse eventualilor investitori care doresc să participe la privatizarea "CFR Marfă", condiţii cu privire la cuantumul garanţiei şi al taxei de participare la licitaţie, la fel cum a procedat şi în cazul Oltchim, solicitând, în acelaşi timp, dovezi privind experienţa în domeniu şi resursele financiare.
Condiţiile legate de cuantumul garanţiei şi al taxei de participare percepute la licitaţia de privatizare a "CFR Marfă" au fost introduse într-un nou proiect al strategiei de vânzare a companiei, datat 24 septembrie, care diferă substanţial de forma lansată în dezbatere publică pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii la 11 septembrie, în ceea ce priveşte cele două condiţii, potrivit Mediafax.
Guvernul intenţionează să vândă prin licitaţie cu strigare un pachet de acţiuni reprezentând 100% din capitalul social al "CFR Marfă", precum şi pachetul care va fi deţinut de stat în urma conversiei datoriilor societăţii în acţiuni şi cel rezultat în urma compensării datoriilor companei către "CFR S.A.".
În proiectul de strategie este prevăzut că garanţia de participare la licitaţie care urmează să fie impusă investitorilor interesaţi va reprezenta 20 % din valoarea nominală a pachetului de acţiuni scos la vânzare, respectiv 52,7 milioane lei, iar taxa de participare la licitaţie pentru fiecare inves-titor/grup de investitori urmează să se ridice la 5% (13,1 milioane lei, respectiv 2,9 milioane euro) din valoarea nominală a pachetului de acţiuni. Valoarea nominală a întregului pachet de acţiuni deţinut de stat la "CFR Marfă" şi oferit spre vânzare se ridică la 263,9 milioane lei.
Aceste condiţii au fost însă modificate în scădere drastică, iar noul proiect al strategiei de privatizare impune o garanţie de participare cuprinsă între 3% şi 20% din valoarea nominală a pachetului de acţiuni şi o taxă de participare în sumă fixă de doar 20.000 euro.
O procedură similară a fost efectuată de Guvern şi în cazul licitaţiei pentru Oltchim, unde cuantumul garanţiei de participare a fost redus în două săptămâni de la 34,4 milioane lei, valoare similară capitalului social, la 564.303 lei, iar taxa de participare la licitaţie a fost fixată la doar 5.456 lei.
Pentru a fi admis la licitaţia "CFR Marfă", investitorul ar urma să fie obligat să prezinte dovada că deţine resursele financiare şi organizatorice necesare pentru a-şi îndeplini obligaţiile individuale pe parcursul procesului de privatizare şi postprivatizare.
Stadiul privatizării "CFR Marfă" a fost analizat în şedinţa de săptămâna trecută a Guvernului, la final anunţându-se că proiectul hotărârii de aprobare a strategiei se află încă în proces de avizare şi urmează să fie transmis în final, după analizarea eventualelor observaţii, şi Ministerului Justiţiei, "în formă refăcută".
Iniţial, ministrul de resort anunţase că strategia de privatizare a "CFR Marfă" urma să fie aprobată în şedinţa Guvernului din 26 septembrie.
Ministerul a anunţat că îşi asumă privatizarea transportatorului feroviar până în luna decembrie, obiectiv care ar urma să fie atins şi în cazul celui mai pesimist scenariu.
Săptămâna trecută, directorul general al "CFR Marfă", Constantin Zaharia, a declarat că investitori din Polonia şi Cehia şi-au manifestat interesul pentru preluarea "CFR Marfă", fiind posibil ca procesul de privatizare să atragă şi interesul unor inves-titori locali.