Aproape două treimi (63%) dintre români se pregătesc pentru o eventuală reducere a veniturilor în 2010, potrivit unui studiu realizat de Aviva, iar 34% dintre respondenţi au declarat că încă nu sunt siguri dacă îşi vor permite un concediu în acest an.
Studiul a fost realizat de de Aviva în perioada 15 decembrie 2009 -15 ianuarie 2010, fiind intervievate pes-te 500 de persoane din ţară cu privire la planificarea bugetului familiei în acest an. Aproape jumătate (45%) dintre respondenţi nu şi-au planificat bugetul şi nici nu intenţionează, pentru că nu ştiu ce ar putea să aducă anul 2010, arată Aviva.
Planificarea bugetului familiei reprezintă un calcul al posibilităţilor financiare ale unei familii şi include toate cheltuielile pe care o familie previzionează să le facă în cursul anului. Potrivit studiului, cei mai mulţi respondenţi au declarat că nu se aşteaptă la nimic pozitiv în acest an şi au luat în calcul ce este mai rău, eventual o reducere a veniturilor şi chiar pierderea locului de muncă.
Studiul mai arată că 55% dintre cei care au reuşit, totuşi, să facă o astfel de planificare a bugetului au luat în calcul o evenutală reducere a cheltuielilor.
În ce priveşte achiziţiile de valoare mare - cum ar fi o casă nouă, maşină sau teren -, doar 46% dintre respondenţi au declarat că îşi doresc să facă achiziţii de mare valoare în acest an, însă nu cred că vor reuşi, în timp ce 38% dintre aceştia nici măcar nu îşi propun.
Jumătate dintre respondenţi nici măcar nu se gândesc să îşi propună să economisească în acest an.
"Studiile noaste arată că cei care au familie sunt mai responsabili şi predispuşi la o astfel de planificare a bugetului familiei", a declarat directorul general al Aviva România, Shah Rouf.
El a explicat că 70% dintre cei care au declarat că şi-au planificat bugetul sunt căsătoriţi şi au un copil sau se pregătesc să aibă unul, însă deşi declară că intenţionează să economisească şi să îşi protejeze familia (65%), statisticile de vânzări arată că eşuează în planificare şi totul rămâne doar la nivel declarativ.