Avocaţii: "Guvernul a făcut praf Codul Insolvenţei"

ALINA TOMA VEREHA
Ziarul BURSA #Companii #Insolvenţa / 9 octombrie 2013

Întrebat, ieri, de ce nu a discutat cu FMI schimbările aduse de Guvern Codului Insolvenţei, premierul Victor Ponta a declarat: "Au avut loc discuţii pe Codul Insolvenţei. L-am adoptat prin OUG pentru că neplata datoriilor la buget este o urgenţă, întrucât avem grad mic de încasare. O să vedeţi că va creşte semnificativ rata de colectare la buget după aplicarea noii legi a insolvenţei".

Întrebat, ieri, de ce nu a discutat cu FMI schimbările aduse de Guvern Codului Insolvenţei, premierul Victor Ponta a declarat: "Au avut loc discuţii pe Codul Insolvenţei. L-am adoptat prin OUG pentru că neplata datoriilor la buget este o urgenţă, întrucât avem grad mic de încasare. O să vedeţi că va creşte semnificativ rata de colectare la buget după aplicarea noii legi a insolvenţei".

Update 11:21 Avocatul Poporului contestă la CCR Ordonanţa de urgenţă privind insolvenţa

Avocatul Poporului a contestat, astăzi, la Curtea Constituţională a României (CCR) Ordonanţa de urgenţă privind insolvenţa, invocând lipsa conformităţii unor dispoziţii legale din actul normativ faţă articolul 1 alineatul 5 şi articolul 15 alineatul 2 din Constituţie.

"Avocatul Poporului a ridicat direct excepţia de neconstituţionalitate a art. 81 alin. (3) şi a art. 348 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 91/2013 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă. Argumentele invocate au vizat conformitatea dispoziţiilor legale criticate faţă de art. 1 alin. (5) şi art. 15 alin. (2) din Constituţie, privind obligativitatea respectării Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, cât şi a neretroactivităţii legii", se arată într-un comunicat de persă.

Potrivit sursei citate, în calitatea sa de unică autoritate de jurisdicţie constituţională în România, Curtea Constituţională urmează a se pronunţa asupra constituţionalităţii art. 81 alin. (3) şi a art. 348 din Ordonanţa urgenţă a Guvernului nr. 91/2013.

---

COS Târgovişte: "Guvernul a eliminat protecţia societăţii în insolvenţă în raport cu creditorii"

Avocaţii practicieni în insolvenţă au criticat dur, în aceste zile, Ordonanţa prin care Guvernul a adoptat Codul Insolvenţei. Ei spun că Executivul a făcut praf legislaţia din domeniu, introducând în Cod prevederi neagreate de specialişti şi spulberând principii elementare ale insolvenţei. Avocaţii speră ca noul Cod al Insolvenţei să fie "reparat" de parlamentari în Legea de aprobare a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului.

Doamna avocat Simona Miloş, preşedintele Institutului Naţional de Pregătire Profesională a Practicienilor în Insolvenţă (INPPI), care a făcut parte din colectivul de redactare a Codului Insolvenţei, ne-a declarat: "Noi, cei care am elaborat Codul, ne delimităm clar de forma adoptată de Guvern. Nu am fost consultaţi de Executiv asupra modificărilor aduse proiectului de Cod. Citind cu atenţie varianta publicată vineri după-masă în Monitorul Oficial, am constatat că lucrurile sunt mult mai grave decât problemele cu licenţele din audiovizual şi cu scurtarea perioadei de reorganizare. Practic, Guvernul a spulberat principiile elementare ale insolvenţei. O societate care intră în insolvenţă pune stop executărilor silite. Aşa este peste tot în lume. Or, Ordonanţa adoptată de Guvern încalcă acest principiu elementar pentru că permite executarea societăţii în timpul procedurii insolvenţei. Nu mai este respectat nici principiul egalităţii între creditori".

Domnia sa a subliniat că vechea lege, încă în vigoare, clarifică faptul că, odată intrată în insolvenţă, unei societăţi nu i se pot aplica limitări, însă ordonanţa Guvernului permite astfel de limitări: "Practic, nu mai putem vorbi de insolvenţă sau de faliment în noul Cod. Ce sens mai are să intri în insolvenţă dacă poţi fi executat oricând? Impunerea de limitări clar te duce în faliment pentru că nu mai poţi desfăşura o activitate din care obţii veniturile necesare redresării".

Şi Arin Stănescu, preşedintele Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţă din România (UNPIR), ne-a spus că singura şansă de reintrare în normalitate în domeniul insolvenţei este ca Parlamentul să modifice urgent Ordonanţa de Urgenţă adoptată de Guvern: "Consorţiul care a elaborat Codul nu a avut nicio idee despre intenţiile Guvernului. Este clar că legea de aprobare a Ordonanţei trebuie să o refacă total ca să revenim la normalitate. Cu un an perioadă de reorganizare sunt slabe şanse să mai vedem companii care să iasă cu succes din insolvenţă. Nocive sunt şi executările silite din timpul insolvenţei sau termenele ascurte de plată a creanţelor curente".

Shvedakov, COS Târgovişte: "Cu perioada insolvenţei scurtată la un an, eşti condamnat la faliment"

Oleg Shvedakov, administrator special la COS Târgovişte, societate intrată recent în insolvenţă în vederea reorganizării, ne-a declarat: "Reducerea peste noapte a perioadei de insolvenţă la un an de la trei ani pune într-o dificultate reală toate companiile aflate în această situaţie, când lucrează deja asupra unui plan de restructurare. Mai ales pentru companiile mari, aşa cum sunt cele din metalurgie, de exemplu, este foarte greu de gândit un plan eficient de ieşire cu succes din insolvenţă într-o perioadă atât de scurtă. Motivele ţin de bugetele mari cu care se lucrează, de cererea de piaţă care este oarecum sezonieră, de numărul mare de angajaţi şi chiar de mersul general al economiei din România, precum şi a celei europene. În trei ani se putea gândi o strategie coerentă, într-un an eşti aproape sigur condamnat la faliment".

Domnia sa ne-a precizat că ştia că sunt discuţii avansate privind unele ajustări ale legii, dar ordonanţa a fost modificată pe ultima sută de metri astfel încât, în actuala formă, nu prea îşi mai poate atinge scopul principal de a ajuta companiile aflate în dificultate să se redreseze, printr-un plan de restructuare.

Administratorul special al COS Târgovişte a subliniat: "În mod deosebit aş menţiona şi introducerea prevederii potrivit căreia deschiderea procedurii insolvenţei nu suspendă executarea silită din partea creditorilor deţinători de creanţe curente. Prin urmare, se elimină protecţia societăţii în insolvenţă în raport cu creditorii, care era unul dintre scopurile fundamentale ale insolvenţei în vederea reorganizării. Mai mult, în condiţiile în care deciziile de impunere ale organelor fiscale reprezintă titluri executorii care conferă dreptul executării imediate, pot fi urmărite bunurile societăţii în insolvenţă, chiar şi cele care sunt indispensabile pentru realizarea planului de reoganizare. În aceste condiţii este periclitat orice plan de reorganizare".

Neconstituţionalitatea, o altă "bubă" a noului Cod al Insolvenţei

Ziarul BURSA a publicat, în exclusivitate, vineri seară, că multe voci din avocatură afirmă că Guvernul s-a grăbit adoptând Codul printr-o Ordonanţă de Urgenţă, fapt care ar fi neconstituţional întrucât nu respectă prevederile art. 73 alin. 3 litera m) din Constituţie. Acest articol prevede că regimul juridic general al proprietăţii şi al moştenirii se reglementează prin lege organică.

Potrivit surselor citate, "în procesul de insolvenţă, creditorii preiau controlul asupra societăţii debitoare, de la proprietarii acesteia - acţionarii. Ei pot decide vânzarea activelor şi se substituie acţionarilor în luarea deciziilor comerciale. Legea 85/2006, care reglementează în prezent insolvenţa este o lege organică. Nu poţi adopta Codul Insolvenţei printr-o Ordonanţă de Urgenţă. Este o reglementare asimetrică, ce contravine Constituţiei".

Duminică, Partidul Democrat Liberal (PDL) a anunţat, prin vocea vicepreşedintelui Andreea Paul, că va trimite o scrisoare Avocatului Poporului în care va solicita motivat declanşarea controlului de constituţionalitate la ordonanţa privind Codul Insolvenţei.

Luni seară, preşedintele Traian Băsescu a criticat dur noul Cod: "Art. 83 alin. 3 din Ordonanţa adoptată de Guvern discriminează, prin conţinutul lui, radiourile şi televiziunile. Tot în această ordonanţă faimoasă, prin art. 348, alin. 2, se permite aplicarea retroactivă a noilor proceduri de insolvenţă. Se lasă posibilitatea ca, discreţionar, Guvernul să acţioneze pe o firmă sau alta. Dacă Avocatul Poporului nu ar fi atât de îndatoritor faţă de Guvern, cred că ar trebui să reacţioneze. Sper ca Avocatul Poporului să atace această ordonanţă de urgenţă la Curtea Constituţională".

Domnia sa a subliniat că nu vrea să pozeze "în unul care se pupă cu televiziunile şi radiourile" şi că "de aici şi până la a le discrimina în procese economice de insolvenţă, care ar avea ca obiectiv să le readucă pe linia de plutire, din punct de vedere financiar, iar tu iei măsuri să le scufunzi direct, mi se pare că este un pas uriaş în afara liniilor democratice. Este o acţiune legislativă, nedemocratică, care va aduce mari deservicii României".

Organizaţiile ActiveWatch şi Reporteri fără Frontiere au condamnat decizia Guvernului de a adopta "în totală lipsă de transparenţă" un act normativ ale cărui prevederi "pun în pericol libertatea presei şi dreptul la informare al publicului". Cele două ONG-uri cer Parlamentului să respingă articolul de lege, deoarece pune în pericol libertatea presei şi dreptul cetăţenilor la libera informare.

Noile reguli privind insolvenţa au fost publicate în Monitorul Oficial (MO) de vineri, 4 octombrie, însă sunt valabile din data de 25 octombrie, urmând să fie aplicate inclusiv procedurilor aflate în prezent în derulare, cu excepţia prevederilor privind insolvenţa grupului de societăţi.

CITR: Ordonanţa de Urgenţă privind insolvenţa favorizează falimentul

Casa de Insolvenţă Transilvania şi-a exprimat îngrijorarea faţă de faptul că Ordonanţa de Urgenţă nr. 91/2013 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă face mai dificilă desfăşurarea procedurii insolvenţei şi reorganizarea companiilor, favorizând falimentul. Vasile Godîncă-Herlea, managing partner al Casei de Insolvenţă Transilvania, spune: "Modificările îngreunează procedura de reorganizare şi o fac aproape imposibil de accesat. Din acest punct de vedere, Ordonanţa este un regres faţă de precedenta lege a insolvenţei şi este împotriva curentului european, care proclamă încurajarea şi crearea unei culturi a redresării. Ea afectează companiile mijlocii şi mari pentru care ar exista datele unei reorganizării. Falimentul acestora va reprezenta desfiinţarea locurilor de muncă şi va atrage falimentele furnizorilor, sau chiar al clienţilor. La nivelul Uniunii Europene, peste 200.000 de întreprinderi sunt afectate anual de faliment, fapt ce duce la pierderea a peste 1,7 milioane de locuri de muncă în fiecare an. Riscăm să îngroşăm masiv aceste statistici, iar situaţia economică naţională să se înrăutăţească".

CITR mai susţine că Ordonanţa de Urgenţă încurajează doar la nivel declarativ reorganizarea şi finanţarea în cadrul procedurii de insolvenţă în vederea susţinerii planurilor de redresare, în timp ce la nivel de mecanisme concrete îşi sabotează propriile principii. Specialiştii CITR consideră că aceste măsuri nu vor ajuta mediul de afaceri, ci, dimpotrivă, îl vor destabiliza.

Liber la executări silite împotriva companiilor în insolvenţă

Oficialii CTR susţin că o modificare foarte importantă care va bulversa procedurile de insolvenţă şi va genera o practică neunitară şi inechitabiă permite creditorului curent, care deţine împotriva averii debitorului creanţe născute în perioada de observaţie, să declanşeze procedura de executare silită individuală împotriva debitorului, pentru satisfacerea creanţelor sale. Comunicatul CITR precizează: "Întrucât astfel de executari silite individuale se vor desfăşura conform codului de procedură civilă, creditorii «istorici» (înscrişi deja în tabelul de creanţe şi mai ales creditorii care deţin garanţii reale asupra bunurilor supuse executării silite) ar putea interveni în procedură cu o astfel de executare silită individuală. Adică un creditor curent ar putea executa silit societatea debitoare cu prioritate absolută, chiar şi faţă de creditorii garantaţi, care nu ar putea interveni în procedura de executare silită. În această ipoteză, creditorul curent primeşte suma de bani necesară satisfacerii creanţei sale, iar restul creditorilor, inclusiv cei garantaţi, rămân să împartă diferenţa de bani rămasă. Aceasta duce la o contradicţie flagrantă faţă de ordinea de prioritate stabilită atât de Codul de procedură civilă, cât şi însăşi de OUG nr. 91/2013. Aplicarea normelor de executare silită individuală va fi una trunchiată, aşa încât creditorii din cadrul procedurii de insolvenţă, mai ales cei garantaţi, nu îşi vor putea proteja garanţiile în procedura de executare silită. Până în prezent, toate executările silite erau suspendate pe perioada insolvenţei. Ordonanţa de Urgenţă prevede ca pentru creanţele curente executările silite să poată fi accesate. Prevederea însă e greu de aplicat pentru agenţii economici şi uşor pentru stat. Executarea silită se poate face în baza unui titlu executoriu, de obicei, o hotărâre judecătorească. Conform noului cod al insolvenţei, acţiunile pentru obţinerea hotărârii sunt în continuare suspendate. Însă instituţiile statului îşi pot emite titlurile executorii direct, fără intervenţia instanţei. Statul nu are nevoie de tot acest proces, aşa că poate proceda la executarea silită a companiei în orice moment.

Intervin aici şi numeroase probleme de interpertare în practică, însă se vor putea executa bunuri esenţiale reorganizării? În măsura în care vor fi scoase la vânzare anumite bunuri, ce se întâmplă cu creditorii care au deja drepturi asupra acestor bunuri (cum ar fi creditorii garantaţi cu ipoteci, înscrişi deja la masa credală)? Vor trebui aceştia să participe la două proceduri paralele - cea a insolvenţei şi în cea de executare silită?"

Durata planului de reorganizare este de trei ori mai mică

Ordonanţa de Urgenţă reduce durata aplicării planului de reorganizare de la trei ani la un an. CITR apreciază: "Este foarte dificil ca în condiţiile actuale ale pieţei şi economiei să reuşeşti redresarea unei companii în trei ani, cu atât mai puţin într-unul. E chiar mai puţin decât în cazul concordatului preventiv, iar acesta este o măsură doar de prevenţie. Astfel, şansele de a propune şi implementa un plan de reorganizare funcţional sunt, practic, anihilate".

Judecătorul-sindic desemnează direct administratorul judiciar provizoriu

Prin noua lege, judecătorul-sindic nu mai este obligat să ţină seama de solicitările debitorului sau creditorului introductiv în desemnarea unui anumit practician în insolvenţă, mai spun oficialii CITR, adăugând: "Acesta poate decide numirea unui administrator judiciar provizoriu, potrivit propriilor convingeri. O asemenea reglementare va genera discontinuităţi la nivelul procedurilor, prin înlocuirea administratorilor provizorii la prima adunare a creditorilor, în condiţiile în care ei nu au fost desemnaţi din start cu acordul creditorului majoritar".

Ordonanţa de Urgenţă se aplică tuturor procedurilor în curs încă de la intrarea ei în vigoare

CITR mai susţine că ordonanţa nu oferă timp de pregătire pentru judecătorii-sindici şi practicieni în privinţa modalităţilor de aplicare şi interpretare a legii. Ea intră în vigoare la 25 octombrie şi se aplică tuturor procedurilor în curs. CITR consideră că un asemenea act normativ, a cărui importanţă o putem încadra alături de codul civil, codul de procedură civilă sau codul fiscal, trebuia dezbătut mai temeinic. Un cod al insolvenţei are efecte puternice şi directe în economie, mai ales într-o economie afectată de criză.

Aplicarea Ordonanţei de Urgenţă pentru procedurile în curs va destabiliza planurile de reorganizare deja adoptate, care prevăd reorganizarea pe o perioadă de trei ani şi pentru care au fost deja demarate negocieri cu creditorii principali. (C.P.)

Avocatul Poporului: "Îi consultăm pe cei implicaţi în elaborarea Codului Insolvenţei"

Avocatul Poporului, Crişu Anastasiu, a declarat ieri că posibila ridicare a unei excepţii de neconstituţionalitate privind Codul Insolvenţei este analizată de vineri, urmând să fie consultaţi cei implicaţi în elaborare, pentru a stabili care a fost intenţia legiuitorului. "Având în vedere criticile exprimate privind neconstituţionalitatea prevederilor Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 91/2013 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, Avocatul Poporului, în limitele competenţelor prevăzute de Constituţie şi legea sa de organizare şi funcţionare, analizează posibilitatea ridicării unei excepţii de neconstituţionalitate în faţa Curţii Constituţionale privind dispoziţiile acestei ordonanţe", se arată într-un comunicat de presă dat publicităţii marţi.

Curtea Constituţională hotărăşte asupra excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate direct de Avocatul Poporului privind constituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau ordonanţă în vigoare, potrivit articolului 32 din Legea 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea CC, republicată, se mai arată în comunicat.

În situaţia în care se va sesiza Curtea Constituţională, excepţia de neconstituţionalitate va fi postată pe site-ul instituţiei Avocatul Poporului, la secţiunea Contencios constituţional - excepţii de neconstituţionalitate ridicate direct de Avocatul Poporului. (C.P.)

Ordonanţa adoptată de Guvern a stârnit nemulţumirea FMI, Băncii Mondiale şi Comisiei Europene cu care Executivul a agreat că se va consulta înainte de adoptarea noului Cod al Insolvenţei, susţin surse apropiate situaţiei.

La realizarea noului Cod al Insolvenţei a lucrat un grup de experţi format dintr-un consorţiu (PricewaterhouseCoopers - Stănescu, Miloş, Dumitru & Asociaţii - David şi Baias - Universitatea din Timişoara), la care a participat şi Ministerul Justiţiei, dar şi Ministerul Finanţelor, prin ANAF, şi Asociaţia Română a Băncilor. Proiectul a fost solicitat de Ministerul Justiţiei, cu acordul Băncii Naţionale a României şi finanţat din fonduri de la Banca Mondială.

Consiliul Superior al Magistraturii a cerut amânarea intrării în vigoare a Codul insolvenţei, adoptat de Guvern prin Ordonanţă de urgenţă, care ar urma să intre în vigoare pe 25 octombrie. Oana Schmit Hăineală a spus că este posibil să fie vorba de o amânare. Judecătorul CSM Horaţiu Dumbravă a spus, la rândul său că s-a făcut solicitarea de amânare către ministrul Justiţiei.

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. Observatiile facute sunt intradevar corecte. Practic restrictiile ce se au in vedere privind noul Cod al Insolventei nu face alceva decat sa trimita societatea in FALIMENT .Si apoi se pune intrebarea: Intrarea in SOMAJ a unui nr. de ex: 500 de salariati . Eliminarea eventual al unui concurent de pe piata,cu eventualele consecinte.... Si ce fac defapt creditorii: Intra TOTI pe poarta societatii si iau ce APUCA si vand ACTIVELE ... Si uni apuca alti NU . Stimati GUVERNANTI nu aici trebuie unblat. Sa nu fiu chiar radical poate ..poate sunt necesar niste modificari. Dar ce-l mai important este sa legiferes INTRAREA IN INSOLVENTA. Este foarte important sa vad si salegiferez printr-o analiza f.minutioasa : cand dau voie unei societati sa intre in INSOLVENTA????. Acum cu cine discuti pe strada... auzi : Am hotarat sa intru INSOLVENTA.. Si-l intrebi de ce ?? Pai cred ca asa e bine... Vad eu ce fac , iar de CREDITORI ,D-zeu cu mila. Aici este prima masura care trebuie luata...

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
raobooks.com
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
chocoland.ro
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

24 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9748
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7860
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3158
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0002
Gram de aur (XAU)Gram de aur402.6698

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb