Băsescu îi cere lui Ponta să renunţe la creşterea accizei la carburanţi

V.B.
Macroeconomie / 31 martie 2014

Update 18:30 Ponta: "România avea cel mai mic preţ din UE la carburant, dar acciza asigură finanţare pe termen lung"

România avea cel mai mic preţ la benzină dintre ţările UE şi ocupa locul 23 la preţul pe motorină, înaintea introducerii accizei la carburant, dar prin această măsură se doreşte o finanţare pe termen lung pentru cofinanţarea proiectelor de autostrăzi, a declarat premierul Victor Ponta.

El a precizat că i-a transmis acest lucru şi preşedintelui Băsescu.

În opinia premierului, investiţia în proiectele de autostrăzi, finanţate şi din surse atrase din acciza la carburant, vor avea efecte în reducerea duratei de deplasare şi a consumului de carburant la transportul de mărfuri şi pentru persoane fizice va scădea costul de întreţinere a autovehiculului şi va diminua numărul accidentelor rutiere.

Ponta a arătat, astfel, că ştie opinia Preşedintelui, dar pentru un proiect pe termen mediu şi lung poate suporta "o bătălie electorală şi populistă".

În ceea ce priveşte atenţionarea preşedintelui legată de viitoarele fraude, Ponta a afirmat că este convins că parchetul, ANAF, SRI şi Direcţia Antifraudă sunt extrem de bine pregătite să combată orice neregulă.

-----

Update 15:57: BĂSESCU:"Daca Ponta nu înţelege de unde se pot efectua reduceri, îi pot arăta arăta în 30 de minute cum se poate obţine finantare."

Preşedintele Băsescu a declarat că nu trebuie neapărat, când ai suficiente venituri, să pui pe spatele populaţiei preţuri mai mari. Dacă Ponta nu ştie de unde să reducă din cheltuielile bugetului de stat, şeful statului a menţionat că este dispus să îi arate cum să realizeze acest lucru.

Mai mult, preşedintele a încheiat discursul oferind garanţia că în momentul de faţă, nu există niciun pericol să nu se plătească salariile şi pensiile.

---

Update 15:46 BASESCU: "Miza lui Victor Ponta, prin această taxă suplimentară de 42 de bani la litru, este să-şi creeze resurse pentru alimentarea baronilor locali pentru campania prezidenţială din toamnă."

---

Preşedintele Traian Băsescu a declarat astăzi că premierul Victor Ponta comite "cele mai grele fracturi de logică" în discursul despre introducerea accizei la carburanţi, subliniind că nu există niciun document între Guvern şi FMI, în care ţara noastră să fie obligată să introducă respectiva acciză.

"Nu există niciun document între Guvernul României şi FMI în care România să fie obligată să introducă acciza la combustibili. Puteţi căuta în Monitoarele Oficiale, în mandatul semnat de mine. Nu veţi găsi aşa ceva", a spus Băsescu.

Domnia sa a explicat că scuza că FMI ar fi obligat, în acest sens, autorităţile de la Bucureşti "este o minciună".

Şeful statului a adăugat că în documentele semnate cu Fondul Monetar Internaţional nu există nici aşa-numita "electorată".

"Nu există în documentele semnate cu FMI electorata, despre care văd că premierul nu mai vorbeşte mare lucru acum. Probabil, a început să-şi dea seama ce enormitate economică este".

Referitor la acuzele lui Ponta, potrivit cărora Băsescu nu i-a reproşat lucruri similare fostului prim-ministru Emil Boc, preşedintele a spus că astfel de chestiuni erau prevăzute în tratatul de aderare a României la Uniunea Europeană, semnat "în timpul când Victor Ponta era şeful corpului de control al lui Adrian Năstase", document în care sunt prevăzute mărimea accizelor şi termenele-limită pentru introducerea lor.

---

Update 14:25 Blănculescu: "Returnarea celor 4 eurocenţi din acciză, un sprijin pentru transportatori"

Ionel Blănculescu, consilier onorific al premierului Victor Ponta, a declarat, astăzi, la un post de televiziune, că returnarea celor 4 eurocenţi din acciza pe carburanţi către transportatori reprezintă un sprijin pentru aceşti agenţi economici, care vor acţiona mai eficient, ceea ce, până la urmă, reprezintă un câştig.

"În momentul în care îi vom sprijini (pe transportatori - n.r.), ei îşi vor dezvolta activitatea. Până la urmă, chiar dacă noi pierdem 4 eurocenţi pe care îi returnăm, aceasta reprezintă un câştig. Transportatorii vor acţiona mai eficient", a explicat Blănculescu.

Acciza pentru benzină şi motorină va creşte cu 7 eurocenţi de la 1 aprilie, ceea ce va duce la o scumpire a carburanţilor de circa 40 de bani, după cum estimează operatorii din sector.

În prezent, acciza reprezintă 30% din preţul final la benzină şi 26% la motorină.

În februarie, prim-vicepreşedintele Rompetrol, Cătălin Dumitru, declara că această majorare a accizei se va reflecta cu certitudine în preţul final de la pompă. "Anticipăm, fără să avem certitudinea, că impactul va fi de 0,4 lei pe litru, 40 de bani, în linii mari. Nu există miracole şi cu siguranţă această evoluţie se va regăsi în preţul la pompă", a spus el.

Dumitru a adăugat că, pe termen scurt, această scumpire va duce la un recul al consumului. "Această creştere de preţ cu siguranţă va determina o scădere a consumului, e greu de anticipat cu cât, depinde şi de vreme, de alţi factori, va fi o perioadă de reaşezare a pieţei. Va diminua consumul total cu un procent? Posibil. Două procente? Posibil şi asta. Apoi suntem convinşi că se va reveni la un consum normal, atât la benzină, cât şi la motorină", a continuat oficialul Rompetrol.

Săptămâna trecută, premierul Victor Ponta a precizat că banii din acciza pe carburant care va fi introdusă la 1 aprilie vor fi direcţionaţi către buget şi de acolo spre infrastructură şi alte proiecte bugetare.

---

Preşedintele Traian Băsescu îi cere premierului Victor Ponta să renunţe la introducerea, de mâine, a creşterii accizei la carburanţi, "având în vedere efectele negative majore pe care o astfel de măsură le poate avea asupra mediului economic, dar şi asupra românilor", măsură pe care şeful statului o consideră "o nouă povară fiscală asupra populaţiei României", potrivit unei scrisori deschise publicate astăzi pe site-ul Preşedinţiei.

Băsescu menţionează scăderea consumului şi creşterea preţurilor, ca efecte imediate ce vor afecta ambele categorii.

"Fac menţiunea că insistenţa mea cu privire la neintroducerea accizei este legată de analiza pe care am făcut-o bugetului pe anul 2014 şi apreciez că această nouă acciză nu este necesară, având în vedere că România s-a aliniat la standardele UE privind impozitarea combustibililor folosiţi în transport conform Directivei 2003/96. Această nouă creştere de acciză la combustibil este doar o metodă a Guvernului Ponta de a strânge bani de la populaţie şi firme în vederea satisfacerii nevoilor electorale ale baronilor locali", precizează preşedintele.

În cazul transportatorilor, Traian Băsescu aminteşte că Guvernul a anunţat o compensare parţială a creşterii acestei accize (cu mai mult de jumătate), banii utilizaţi în acest sens provenind de la bugetul de stat.

"Există în continuare riscul, anunţat chiar de către transportatori, ca un procentaj foarte ridicat din alimentările actuale de pe teritoriul României să se orienteze în afara ţării, creând astfel efecte negative asupra bugetului de stat prin scăderea consumului. Trebuie menţionat că o astfel de schemă de compensare implică un cost foarte mare de administrare, atât uman, cât şi financiar, iar potenţialul risc de fraudare este unul real. Prin urmare, această schemă de compensare a creşterii accizei este ineficientă şi creează probleme de conformare din partea transportatorilor", potrivit scrisorii deschise.

Şeful statului menţionează că Ministerul Agriculturii a anunţat compensarea creşterii accizei la motorină prin subvenţionarea majorării costului cu fonduri provenite de la bugetul de stat.

"Aşa cum am menţionat şi cu alte ocazii, aplicarea accizei de 7 eurocenţi domeniului agricol nu ar face altceva decât să frâneze dezvoltarea acestui sector, care a avut un rol crucial la obţinerea creşterii economice din anul 2013. Consider că agricultorilor români nu trebuie să li se pună niciun fel de povară fiscală suplimentară, având în vedere riscul de a pierde competitivitatea pe piaţa europeană", detaliază Traian Băsescu.

În opinia preşedintelui, cetăţenii României constituie singura categorie care nu va beneficia de bani de la bugetul de stat pentru diminuarea efectului resimţit prin majorarea accizei, având în vedere compensarea parţială sau totală în domeniul transporturilor şi al agriculturii.

"În aceste condiţii, populaţia va fi singura categorie defavorizată, discriminată, în condiţiile în care creşterea economică de 3,5% din anul 2013 nu se face resimţită direct în nivelul de trai al românilor, ci rămâne momentan un rezultat statistic, doar pe hârtie. De asemenea, trebuie menţionat că din sumele estimate iniţial de Guvern că vor fi colectate prin compensările acordate de la bugetul de stat rezultă o acciză care va genera un venit mult diminuat, dar care, în schimb, va genera numeroase efecte negative la nivelul inflaţiei şi consumului. Alternativa bugetară de compensare a creşterii accizei cu 7 eurocenţi a fost prezentată cu ocazia aprobării Legii bugetului de stat pe anul 2014, această măsură fiind una nejustificată dacă interesul Guvernului ar fi fost acela al generării unei creşteri economice sustenabile, bugetul incluzând resursele necesare compensării acesteia. Am propus, încă de la acel moment, câteva variante de compensare", se mai arată în scrisoare.

În aceste condiţii, liderul de la Cotroceni face un apel la şeful Executivului să îmbunătăţească procesul de colectare a veniturilor la buget.

"O mai bună colectare va salva românii de introducerea unor noi taxe şi impozite, aşa cum este şi această majorare a accizei la carburant. Având în vedere punctele menţionate mai sus, vă rog să renunţaţi la introducerea, începând cu 1 aprilie 2014, a creşterii cu 7 eurocenţi a accizei la carburant, aceasta fiind o măsură cu multiple efecte negative la nivelul populaţiei", încheie Traian Băsescu.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
IBC SOLAR
rpia.ro
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

26 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9759
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4629
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2641
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9642
Gram de aur (XAU)Gram de aur382.8727

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
energyexpo.ro
cnipmmr.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb