Banca Centrală Europeană (BCE) propune băncilor o strategie în vederea curăţării portofoliilor de creditele neperformante (NPL).
Această strategie presupune, printre altele, înfiinţarea unor unităţi separate pentru o gestionare mai bună a NPL şi stabilirea unor ţinte clare pe un an şi pe trei ani pentru vederea curăţarea portofoliilor de astfel de împrumuturi.
Măsurile fac parte dintr-un plan menit să forţeze băncile să-şi rezolve problema creditelor toxice, care însumează 900 miliarde euro. Propunerile au fost publicate luni, potrivit The Wall Street Journal, citat de Mediafax.
BCE găzduieşte spraveghetorul unic al sistemului bancar din zona euro - Mecanismul de Supraveghere Unic -, iar propunerile băncii centrale fac parte, alături de testele de stres, din eforturile făcute pentru reconstruirea încrederii în băncile europene.
Acţiunile băncilor au scăzut cu mai mult de 20%, anul acesta, din cauza îngrijorărilor pe care le ridică evoluţia profiturilor lor într-un mediu cu dobânzi extrem de mici şi moştenirea de credite neperformante.
Propunerile BCE reprezintă un pas important "în cursa pe termen mediu pentru rezolvarea acestei probleme", a spus Sharon Donnery, viceguvernatorul băncii centrale a Irlandei, care conduce o echipă ce se ocupă special cu problema creditelor neperformante.
Donnery a explicat că peste 7% dintre împrumuturile date de cele mai mari bănci din zona euro au devenit neperformante. Problema este mai acută în ţările din sudul Europei. Circa 47% din împrumuturile din Grecia şi 45% din cele din Cipru sunt neperformante.
"Este necesară abordarea unei supravegheri armonizate şi transparente", a spus Donnery. Propunerile sunt neangajante, dar băncile vor fi obligate să explice de ce nu le respectă.
Ţara noastră se află printre statele din Europa Centrală şi de Est care înregistrează cele mai dinamice vânzări de credite neperformante, după cum arată un raport al Comisiei Europene.
Acesta subliniază: "Curăţarea bilanţului băncilor s-a realizat în principal prin eliminarea unor credite nerecuperabile provizionate integral sau parţial. În plus, în 2014 şi 2015, piaţa românească a fost una dintre cele mai dinamice pieţe din Europa Centrală şi de Est în ceea ce priveşte vânzarea activelor depreciate. De exemplu, în 2014, băncile au vândut credite neperformante în valoare de aproximativ 8,9 miliarde lei".
Răzvan Nan, Director Asociat, Dal Advisory, KPMG România, a precizat, în luna martie: "În piaţa din România au fost, în cursul anului 2015, portofolii de credite neperformante de peste 5 miliarde de euro scoase la vânzare. Pe parcursul anului au existat o serie de tranzacţii semnificative care nu s-au finalizat, acest lucru ducând la un scepticism al marilor investitori în a analiza astfel de active în România. În cele din urmă, finalul anului a dus la o revenire a pieţei, prin anunţarea semnării unor tranzacţii importante".
Reprezentanţi din piaţa de colectare a creanţelor susţin că, de obicei, astfel de tranzacţii se fac cu discounturi între 80-90%.
Avocaţii clienţilor bancari au cerut public, în mai multe rânduri, ca băncile să ofere disconturi similare debitorilor, însă reprezentanţii Băncii Naţionale a României au spus că nu sunt de acord cu această propunere, întrucât ar crea hazard moral.
Noua Ordonanţă, care va modifica OUG 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, urmează să reglementeze şi piaţa recuperatorilor de credite.
Astfel, "se interzice utilizarea de tehnici care să hărţuiască, oprime sau să abuzeze orice persoană în legătură cu recuperarea creanţelor; utilizarea, în cadrul procesului de recuperare creanţe, de ameninţării sau alte tehnici agresive cu scopul de a vătăma fizic ori psihic consumatorul ori rude ale acestuia, ori de a-i afecta reputaţia sau proprietatea; contactarea consumatorului, în cadrul procesului de recuperare creanţe, la locul de muncă al acestuia; comunicarea, în legătură cu recuperarea creanţelor, cu orice altă persoană decât consumatorul, avocatul acestuia, creditorul sau avocatul creditorului; afişarea la uşa apartamentului/blocului de notificări/somaţii/adrese în legătură cu recuperarea creanţelor; comunicarea entităţii de recuperare creanţe cu consumatorul în intervalul orar 20:00-09:00".
Anul trecut, au fost făcute publice mai multe sesizări venite din partea consumatorilor, ce reclamau tratamentul agresiv al recuperatorilor.