Calea ferată din România este într-o situaţie extrem de dificilă, fiind foarte aproape de a rămâne fără energie electrică şi de ai fi executate trenurile şi gările din cauza datoriilor foarte mari, a declarat ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, într-o conferinţă de presă. "Calea ferată este într-o situaţie foarte, foarte dificilă din cauza dezechilibrelor mari între venituri şi cheltuieli. Sunt două soluţii pentru a ieşi din acest dezechilibru: fie se majorează veniturile de la buget prin introducerea unor taxe şi impozite noi pe care populaţia le va plăti, fie se vor muta nişte sume de la bugetul de stat de la educaţie, de la sănătate pentru a fi acordate drept subvenţii la CFR", a spus ministrul Transporturilor. Acesta a precizat că deocamdată sindicatele de la calea ferată nu sunt interesate de cum pot fi majorate veniturile şi reduse cheltuielile, mai ales că 80% din cheltuielile Companiei Naţionale de Căi Ferate (CFR SA) merg către salarii.
C alea ferată este într-o situaţie dramatică şi din cauza datoriilor imense pe care le are CFR SA, administratorul infrastructurii feroviare, către furnizorii de electricitate, acestea ridicându-se la 1,2 miliarde lei, urmând ca în cel mai scurt timp calea ferată să rămână fără energie electrică, iar cei care trebuie să primească banii vor fi nevoiţi să apeleze la executori judecătoreşti pentru a-şi recupera aceste datorii.
"În toamna anului trecut, CFR SA a încheiat o înţelegere cu furnizorii de electricitate fie de stat, fie privaţi pentru reeşalonarea acestei datorii prin plata unei sume lunare. Din nefericire, a fost plătită doar tranşa din octombrie din cele 12 tranşe lunare programate, iar săptămâna trecută aceste companii la care CFR are datorii au rupt această înţelegere, astfel încât ne putem aştepta oricând la întreruperea energiei electrice pentru calea ferată şi la executarea companiilor de cale ferată, prin vânzarea unor trenuri sau chiar a unor gări", a spus ministrul Transporturilor. Secretarul general al Asociaţiei Industriei Feroviare din România (AIF) a anunţat recent că peste 20.000 de angajaţi ai companiilor din sectorul feroviar privat vor fi concediaţi în 2009 din cauza lipsei comenzilor şi a lipsei de perspectivă pentru industria feroviară.