La peste o jumătate de an de la solicitarea acordării unor garanţii guvernamentale şi la o luna după aprobarea, de către Guvernul Român a cadrului normativ (prin OUG 139, pe 19 august 2020) şi autorizarea în regim de superurgenţă de către Comisia Europeană (pe 20 august 2020), Blue Air nu a primit încă împrumutul de salvare, conducerea companiei remiţându-ne o scrisoare deschisă către autorităţi,scrie HotNews.
Redăm mai jos scrisoarea conducerii Blue Air:
Echipa Blue Air a construit în ultimii 15 ani cea mai mare companie cu capital privat din industria aviatică românească - o companie solidă, de încredere, respectată de partenerii săi, care serveşte peste 4 milioane de pasageri pe an şi reprezintă principalul transportator aerian al micului antreprenoriat şi al diasporei româneşti.
În ultimii trei ani, Blue Air a plătit către statul român impozite, taxe şi contribuţii care au depăşit în mod constant 100 milioane lei/an şi a devenit o companie cu un rol esential pentru aviaţia românească.
După trei ani de investiţii masive în rute şi sloturi pe marile aeroporturi europene, compania a devenit profitabilă anul trecut, înregistrând in anul financiar 2019 un profit net de 72 milioane Ron.
Scurta istorie a măsurii de ajutor de stat aprobată de către Guvernul României prin OUG 139 din data de 19 august 2020 şi autorizată de către Comisia Europeană, în regim de superurgentă, în data de 20 august 2020
16 martie 2020- Acum 6 luni, odată cu declararea stării de urgenţă de către autorităţile române pe 16 martie 2020, Blue Air a fost nevoită să suspende zborurile regulate. În acelaşi timp, având în vedere faptul că, dată fiind lipsa zborurilor, încasările din vânzarea de bilete practic au dispărut şi ele, Blue Air a demarat imediat demersurile pentru a obţine un împrumut de salvare de la statul român, pentru a putea acoperi minimul de cheltuieli curente necesare supravieţuirii.
23 aprilie 2020- Statul român a confirmat angajamentul său de a acorda un împrumut de 300 milioane Ron, pe 6 ani, companiei Blue Air prin aprobarea de către Guvern a Memorandum-ului cu tema "Acordarea unui ajutor de stat, Societăţii Comerciale "Compania naţională de transporturi aeriene române - TAROM S.A., respectiv Societăţii Comerciale Blue Air Aviation S.A. pentru compensarea pierderilor suferite ca urmare a pandemiei COVID-19 şi cauzate direct de această pandemie, în baza art.107 alin. (2) lit. (b) din Tratatul privind Funcţionarea Uniunii Europenene",
30 aprilie 2020- Comitetul Interministerial pentru Finanţări, Garanţii şi Asigurări de Stat ("CIFGA"), a aprobat acordarea de către Eximbank a unui credit-punte de 30 milioane Ron, cu garanţii, pentru plata certificatelor de CO2 necesare pentru îndeplinirea obligaţiei de conformare cu Directiva 101 din 2008 a Comisiei Europene - credit cu scadenta 31 iulie 2020 si sursa de rambursare din creditul cu titlu de ajutor de stat aprobat prin Memorandum.
29 iunie 2020- În baza angajamentului statului român luat prin Memorandum şi reconfirmat de reprezentanţii Guvernului României şi ai Consiliului Concurenţei în teleconferintele formale avute pe această tema, şi având acordul de principiu al principalilor creditori, Blue Air a depus la Tribunalul Municipiului Bucureşti cererea de deschidere a procedurii de Concordat Preventiv şi a pus la vânzare orarul de zbor pentru reluarea treptată a curselor regulate în cursul lunii iulie.
30 iulie 2020 -La peste 3 luni de la aprobarea Memorandum-ului, statul român a reconfirmat angajamentul sau de a sprijini temporar compania Blue Air prin avizarea în prima citire, de către Guvernul României, a Ordonanţei de Urgenţă care stabileşte cadrul normativ necesar pentru garantarea de către stat a unui împrumut de 300 milioane Ron pe termen de 6 ani.
19 august 2020- La 3 săptămâni după prima citire, statul român a aprobat Ordonanţa de Urgenţă nr. 139 privind instituirea cadrului legal necesar pentru garantarea de către stat a unui împrumut de 300 milioane Ron pe termen de 6 ani, parţial cu titlul de ajutor de stat pentru acoperirea pierderilor înregistrate de companie în perioada de suspendare a zborurilor pe durata stării de urgenţă şi parţial cu titlu de ajutor de salvare pentru acoperirea deficitului de lichidităţi creat de reducerea cererii de zbor că urmare a pandemiei de COVID-19, în conformitate cu recomandările Comisiei Europene.
Astăzi, 21 septembrie 2020- La o luna după aprobarea, de către Guvernul Român a cadrului normativ (prin OUG 139, pe 19 august 2020) şi autorizarea în regim de superurgenta a măsurii de către ajutor de stat de către Comisia Europeană (pe 20 august 2020), Blue Air nu a primit încă împrumutul de salvare solicitat acum mai mult de şase luni.
Faptul că am reuşit să supravieţuim pe durata a peste 6 luni de forţă majoră, prin forţe proprii, doar din încasările din cursele organizate de noi şi fără nici un fel de sprijin financiar extern, este o realizare extraordinară a întregii echipe Blue Air. Acest lucru nu ar fi fost posibil fără încrederea pasagerilor, a statului român şi a partenerilor noştri comerciali (lessori, furnizori de tehnologie, autorităţi şi aeroporturi străine) în modelul nostru de business şi în competenţa întregii echipe.
În aceste 6 luni, singurele încasări au fost cele din zborurile cargo şi de repatriere desfăşurate pe perioada stării de urgenţă, şi cele din vânzarea de bilete din ultimele 3 luni. Din păcate, dată fiind cererea redusă de transport aerian, aceste încasări abia acoperă cheltuielile absolut esenţiale pentru desfăşurarea în condiţii de siguranţă a zborurilor curente şi nu pot compensa nici măcar costurile fixe din perioada de suspendare a zborurilor - fapt de altfel asumat atunci când, în baza angajamentului statului român, am luat decizia de protejare prin concordat şi de reluare a zborurilor regulate.
Deşi operăm la nivelul minimal necesar pentru a asigura un nivel de venituri care să acopere costurile de operare în condiţiile cererii reduse, în lipsa creditului solicitat în ultimele 3 luni nu am putut acoperi nici măcar salariile celor 30% din colegi care nu au fost în şomaj tehnic în această perioadă, şi din păcate nu ne-am putut respecta angajamentele de plata pentru luna septembrie luate prin oferta de concordat.
Decizia statului român de a ne sprijini, făcând posibil, prin garanţia de stat, accesul la finanţare, ne onorează şi ne motivează pentru a merge mai departe. Acest sprijin ne permite să continuăm să ne servim pasagerii, să contribuim semnificativ la bugetul de stat şi să creăm valoare pentru România.
Pentru că toate acestea să se poată însă întâmpla, Blue Air are nevoie acum de operaţionalizarea imediată a acestei garanţii - altfel nu ne putem onora angajamentele faţă de pasagerii, partenerii şi colegii noştri.
Colegii noştri, familiile lor, au nevoie de bani să trăiască, să poată să-şi crească copiii, să îşi plătească creditele.
Partenerii noştri comerciali (aeroporturi, agenţii de turism, furnizori de servicii) au nevoie şi ei de bani că să ne poată sprijini în continuare - să-şi poată plăti angajaţii, şi să continue să ne ofere servicii fără rabat de la calitate şi de la standardele de promptitudine şi siguranţă pe care ne bazăm cu toţii.
Pasagerii noştri au nevoie să le fie rambursate sumele pentru cursele anulate şi să aibă siguranţa zborurilor viitoare.
La Blue Air, noi suntem hotărâţi să continuăm să luptăm pentru această companie, pentru aviaţia românească, pentru echipa şi pasagerii noştri. Suntem hotărâţi să oferim soluţii de călătorie din ce în ce mai bune, atât ca nivel al serviciilor, cât şi ca preţ.
De aceea, în ultimele 6 luni, echipa Blue Air a făcut tot ce este omeneşte posibil pentru a asigura continuitatea activităţii noastre. Acum, avem nevoie de sprijinul urgent al statului român.
Dacă nu am fi avut angajamentul statului român de a ne sprijini în această situaţie de forţă majoră, Blue Air nu ar fi solicitat intrarea în procedura de concordat pe 29 iunie 2020 şi nu ar fi reluat zborurile regulate începând cu luna iulie 2020.
Probabil am fi decis să rămânem o companie mică, de chartere şi eventual cargo, să continuăm activităţile care ne-au salvat în perioada de stare de urgenţă; în mod sigur nu am fi continuat să ne îndatorăm şi nu am fi continuat să vindem bilete.
Am fi asistat cu tristeţe la dispariţia unei companii româneşti reputabile, care concurează de la egal la egal cu marile linii aeriene europene - dar măcar nu ne-am fi asumat angajamente pe care acum nu le putem respecta.
Am fi pierdut mii de locuri de muncă de înalta calificare, atât direct la Blue Air cât şi la companiile de pe fluxul nostru de valoare adăugată, aeroporturi, operatori la sol - dar măcar ne-am fi respectat promisiunile, aşa cum am făcut-o până acum.
Pentru a putea obţine împrumutul pe 6 ani care ne ajută să acoperim pierderile generate de pandemie şi să putem asigura continuitatea activităţii Blue Air, solicităm reprezentanţilor Ministerului de Finanţe să finalizeze în regim de urgenţă proiectul Hotărârii de Guvern ("HG") care stabileşte termenii şi condiţiile garanţiei de stat, conform prevederilor Art. 6 (1) din OUG 139.
Din punctul de vedere al Blue Air, noi am îndeplinit toate condiţiile prevăzute de cadrul normativ respectiv: am furnizat toate informaţiile şi evaluările solicitate, am constituit garanţiile la Eximbank în favoarea statului român şi am modificat componentă Consiliului de Administraţie pentru a integra reprezentanţii autorităţilor.
Acordarea împrumutului pentru acoperirea pierderilor generate de pandemie reprezintă o condiţie indispensabilă pentru aprobarea planului de redresare de către creditorii concordatari şi pentru reluarea operaţiunilor Blue Air pe baze solide.
Cu cât primirea acestui credit este amânată, pieţele pe care noi nu le mai putem deservi vor fi preluate de către operatori străini - care nu vor contribui la bugetul de stat al României şi nu vor lua decizii având în minte interesul românesc.
Fiecare zi de întârziere subrezeste încrederea partenerilor noştri în Blue Air şi în statul român şi întăreşte poziţia competitorilor noştri direcţi - care profita de oportunitatea nesperata de a zbura pe o piaţa rămasă neservita de către Blue Air.
La Blue Air, suntem hotărâţi să continuăm să zburăm. Ştim ce avem de făcut, şi am demonstrat până acum că reuşim să facem ceea ce ne propunem.
Reiterăm faptul că prin redresarea activităţii BLUE AIR se realizează un impact asupra bugetului României care este este strict pozitiv, întrucât astfel va fi evitat efectul direct al falimentului Blue Air asupra bugetulului de stat din acest an precum şi efectul de multiplicare negativ asupra aviaţiei româneşti şi economiei naţionale, iar în urma primirii finanţării BLUE AIR va redeveni un contributor semnificativ la bugetul statului - acesta însemnând că odata cu atingerea nivelului de activitate din 2019 contribuţia sa la buget va depăşi din nou 100.000.000 Lei anual.
Existenţa unor companii româneşti solide în domeniile strategice pentru ţară reprezintă singura garanţie pentru protejarea intereselor strategice româneşti. Blue Air este una dintre aceste companii. Va puteţi baza pe noi.
Rămânem la dispoziţia Dumneavoastra 24/7 pentru orice clarificări veţi considera necesare în vederea finalizării de urgenţă a acestui proces. Cu incredere ca vom gasi totusi o solutie pentru aceasta situatie limita, va multumesc pentru tot sprijiinul de pana acum.
C