Piaţa băuturilor răcoritoare încearcă să se dezvolte, orientându-se şi către publicul preocupat de un stil de viaţă sănătos. În timp ce băuturile obişnuite ale brandurilor tradiţionale au peste 130 de calorii şi 35 de grame de zahăr într-o cutie, iată că apare un nou tip de băutură care utilizează ingrediente naturale şi curate. Acestea încep să preia din cotele de piaţă ale giganţilor băuturilor, dar devin şi o ţintă pentru achiziţii, spune Bogdan Maioreanu, analist eToro.
Potrivit sursei citate, Coca-Cola a fost creată în 1886, iar Pepsi în anul 1890, dar şi-a primit numele în 1898. Înainte de cei doi giganţi, a fost Dr. Pepper, companie fondată în 1885 în Waco, Texas. Acesta a fost primul val de companii producătoare de băuturi răcoritoare din secolul al XIX-lea, iniţial, vândute ca tonice sau chiar medicamente. În prezent, studiile sugerează însă că unele dintre aceste produse ar putea să nu fie tocmai bune pentru sănătate, mai ales cele bogate în zahăr, iar acest lucru duce bătălia pentru supremaţia pe piaţă într-o direcţie complet nouă: băuturile răcoritoare sănătoase.
Ultimele ştiri menţionează că Poppi, o companie, care şi-a făcut reclamă la ultimul Super Bowl, este vizată pentru achiziţie de către Coca-Cola. Poppi este un suc acidulat care se adresează populaţiei preocupate de un stil de viaţă sănătos şi este un best seller pe Amazon. Acesta combină inulina de agave, oţet de cidru de mere (ACV) şi suc de fructe, rezultând o băutură care are puţine calorii şi puţin zahăr, dar conţine şi prebiotice. Compania a fost fondată de un cuplu soţ şi soţie, Stephen şi Allison Ellsworth, în 2015 şi a fost prezentată în cadrul emisiunii TV Shark Tank - Arena Leilor din SUA. Categoria sucurilor cu prebiotice este relativ mică, iar beneficiile pentru sănătate sunt încă în dezbatere. În timp ce toate companiile implicate au refuzat să comenteze cu privire la această potenţială tranzacţie, competiţia pentru băuturile răcoritoare sănătoase a fost, de asemenea, prezentată în media, ştirile de anul trecut indicând interesul Coca-Cola (KO) şi al PepsiCo (PEP) pentru brandul de sucuri prebiotice Olipop. Acesta se găseşte în peste 25.000 de magazine din SUA şi a generat venituri de peste 100 milioane de dolari în prima jumătate a anului 2023, potrivit Bloomberg.
Dar această presiune pentru a oferi băuturi răcoritoare mai sănătoase ar putea veni şi dintr-o direcţie surprinzătoare. Există noi medicamente minune care promit să rezolve uriaşa problemă a obezităţii. Ozempic, Wegovy de la Novo Nordisk şi Zepbound de la Eli Lilly arată o modalitate promiţătoare de a pierde în greutate. Dar utilizarea acestor medicamente nu îţi permite să mănânci ceea ce doreşti în orice cantitate, mai ales când vine vorba de alimente şi băuturi grase sau bogate în zahăr. Prin urmare, toate aceste medicamente ar putea submina apetitul consumatorilor pentru snacks-uri şi băuturi răcoritoare şi ar putea afecta vânzările acestor companii, obligându-le să îşi dezvolte portofoliul de opţiuni mai sănătoase pentru consumatori.
"Inflaţia şi ratele ridicate ale dobânzilor au, de asemenea, un impact asupra vânzărilor companiilor. Raportul privind rezultatele Coca-Cola a fost conform aşteptărilor investitorilor datorită creşterii preţurilor, în ciuda unui volum mai mic de vânzări în America de Nord, în scădere cu 1%. Pentru comparaţie, rivalul PepsiCo a înregistrat o scădere de 6% a volumului pentru unitatea sa de băuturi din America de Nord în trimestrul al patrulea, din cauza creşterilor de preţuri pe care clienţii nu au fost dispuşi să le plătească. Directorii PepsiCo au declarat că din cauza costurilor ridicate ale împrumuturilor şi a economiilor personale mai mici, bugetele consumatorilor s-au comprimat, ceea ce i-a determinat pe cumpărători să caute opţiuni în zona de private label sau au cumpărat produse în ambalaje de dimensiuni mai mici. Însă Coca-Cola a reuşit să transfere cu succes cea mai mare parte a costurilor în creştere către consumatori fără a pierde prea mult din business. În ultimele trei luni ale anului 2023, gigantul băuturilor a înregistrat un profit ajustat de 49 de cenţi pe acţiune, în concordanţă cu previziunile analiştilor. Veniturile nete de 10,8 miliarde de dolari au depăşit estimările de 10,7 miliarde de dolari şi au urcat cu 7% faţă de acelaşi trimestru al anului trecut", precizează analistul eToro.
Coca-Cola este singura companie de băuturi din top 20 cele mai deţinute acţiuni de către investitorii individuali de pe platforma socială de tranzacţionare şi investiţii eToro, ocupând locul 14 la nivel global, după o creştere de 5%, şi locul 18 în România, cu o creştere de 2% a numărului de investitori în ultimul trimestru din 2023.