Oferirea de ajutor de stat în domeniul audiovizualului, fără a sprijini în egală măsură domeniul presei scrise şi al mediului online, va crea, în opinia Biroului Român de Audit Transmedia (BRAT), dezechilibre semnificative în mass media şi va aduce un avantaj economic domeniului audiovizual.
BRAT transmite că apreciază intenţia Guvernului României, manifestată prin aprobarea OUG din data de 10 iunie 2015, care are obiectivul de a oferi ajutor de stat operatorilor economici din domeniul audiovizual care produc şi difuzează emisiuni informative, culturale şi educative, de interes public.
Înţelegând obiectivul Guvernului de a stimula operatorii economici ce sprijină interesul public în domeniul informării şi culturii, BRAT apreciază că o astfel de iniţiativa este benefică şi utilă în domeniul audiovizualului şi în egală măsură în domeniul presei scrise şi al mediului online. Emisiuni sau articole informative, culturale şi educative de interes public sunt difuzate atât prin intermediul audiovizualului (radio şi TV), cât şi prin intermediul presei scrise tipărite şi al mediului online. Cele două medii menţionate, presa scrisă tipărită şi mediul online, se confruntă cu o serie de dificultăţi persistente şi severe, aceste medii alocând resurse financiare şi umane importante pentru producţia şi distribuirea de programe informative, culturale sau educative, articole care în termeni economici sunt mai puţin eficiente (au valoare comercială mult redusă comparativ cu articole sau materiale de divertisment).
Potrivit BRAT, însă, pentru a-şi atinge cât mai bine obiectivul de a oferi publicului larg conţinut de calitate, informativ, cultural şi educativ, Guvernul trebuie să aibă în vedere că diseminarea acestui tip de conţinut se realizează prin intermediul tuturor celor 4 medii (tv, radio, presă scrisă, online). Astfel, oferirea ajutorului de stat echilibrat între cele 4 medii poate fi soluţia optimă pentru atingerea obiectivului asumat.
Criteriile de alocare a acestor ajutoare de stat, pe de o parte între cele 4 medii (tv, radio, presă scrisă, online), cât şi în interiorul fiecărui mediu între diversele posturi tv, staţii radio, publicaţii, siteuri de conţinut, trebuie şi pot fi realizate pe criterii de performanţă, transparenţă şi independenţă, care să asigure imparţialitatea şi corectitudinea alocării acestor fonduri.
BRAT este organizaţia industriei de media din România care măsoară audienţa presei scrise şi a mediului online, auditează tirajele (presa scrisă) şi monitorizează investiţiile în publicitate (presa scrisă, online, radio şi outdoor).