Brokerii pieţei de capital au căutat să se exprime cît mai elegant despre ceea ce ieri, Dan Paul, preşedintele ANSVM, într-o conferinţă de presă, a numit "rigiditatea proiectului de Cod fiscal", răbufnind, însă, în final, şi caracterizîndu-l drept "un Cod fiscal comunist".
Preşedintele ANSVM a arătat că operaţiunile din piaţa de capital sînt nuanţate şi complexe, aspect pe care Ministerul Finanţelor îl ignoră în proiectul Codului fiscal: "Să judeci numai pe operaţiunile de vînzare şi cumpărare este primitiv cînd în piaţă se fac tranzacţii pe derivate, pe drepturi, au loc operaţiuni de hedging", a spus Dan Paul, exclamînd "este un Cod fiscal comunist sau a fost făcut de comunişti!"
Deşi nu a explicat-o, exasperarea sa vine, probabil, din faptul că noul Cod fiscal dă semne că nu şi-a definit noţiunea de "profit", deoarece impozitează "cîştigurile" punctuale rezultate din tranzacţiile de vînzare/cumpărare, fără să ia seama la pierderi. Pe principiul "cîştigul este al nostru, pierderea-i a ta". Un principiu care, întradevăr, a funcţionat din plin în comunism.
Preşedintele ANSVM a relatat că, în discuţiile purtate la finanţe, reprezentanţii Minis-terului au avansat varianta impozitării în trepte a cîştigurilor din piaţa de capital: 16% la o deţinere a titlurilor pe o durată de peste un an, 10% la peste doi ani şi 5% la peste cinci ani.
Dan Paul a spus că a explicat finanţiştilor ce dificultăţi tehnice întîmpină o astfel de complicată soluţie fiscală (softul brokerilor a reuşit să fie finalizat abia în decembrie ca să satisfacă prevederile Codului fiscal aflat în exerciţiu acum). Preşedintele ANSVM a povestit că, la auzul argumentaţiei că regimul fiscal este prea complicat, ministrul finanţelor Sebas-tian Vlădescu ar fi exclamat: "Aha, este prea complicat? Atunci îl simplificăm: rămîne 16% peste tot!" Ceea ce, dacă este adevărat, atunci nu pare o reacţie nici principială şi nici prea liberală.
Anca Dumitru, directorul general ANSVM, a intervenit de bun simţ în conferinţa de presă, arătînd că impozitarea şi regulile ei trebuie să fie simple: "Ar fi urmat să fie emise norme, inspectorii fiscali le-ar fi interpretat, poate, în feluri neaşteptate, cu consecinţele dezastruoase pentru intermediarii pieţei; fiecare astfel de interpretare are consecinţe majore în concepţia softului folosit de casele de brokeraj."
Prezentă la conferinţă, Mihaela Bîciu, director la "Vanguard", a atras atenţia că dificultatea de calculare a impozitului creşte enorm în cazul obligaţiunilor: "Este un calcul extrem de sofisticat, pentru că tranzacţionarea se aplică la procente din principal, în corelaţie cu scadenţa obligaţiunii, profit la care ar fi trebuit să se ţină seama de lungimea duratei în care s-a realizat.
Dan Paul a revenit, arătînd că, oricum, stopajul la sursă (faptul că brokerii sînt obligaţi să-l calculeze şi să-l reţină de la clienţii lor) indică o anumită atitudine suspicioasă a finanţelor: "Minis-terul ne încarcă cu sarcina reţinerii impozitului, ca şi cînd i-ar fi teamă că investitorii vor fugi din ţară la sfîrşitul anului şi nu i-ar mai plăti impozitul!", adăugînd, cu mirare "Oare de ce statul priveşte tranzacţiile din piaţa de capital ca pe nişte potenţiale infracţiuni?!"
Reluînd, Dan Paul a semnalat cît de anormal ar funcţiona Codul fiscal la arbitrajul pe valute: "Imaginaţi-vă că v-aţi împărţit banii în două, că o jumătate o schimbaţi în euro şi o jumătate în dolari, ca să vă apăraţi de riscul de depreciere; imaginaţi-vă că, în continuare, euro ar creşte, iar dolarul s-ar prăbuşi; imaginaţi-vă că, atunci, profitul din jumătatea cîştigătoare a banilor dumneavoastră ar fi impozitat, dar că pierderea din cealaltă jumătate nu vi-o ia nimeni în calcul; în această situaţie, vi se pare că mai funcţionează vreunul din principiile de acoperire de risc valutar?!"
Preşedintele ANSVM a spus că brokerii nu se vor resemna să suporte un astfel de Cod fiscal, ci, dacă se adoptă, se vor adresa Avocatului poporului şi vor sesiza pe similarii lor din pieţele dezvoltate, solicitîndu-le solidaritate.