Bunuri inferioare

Cătălin Avramescu
Ziarul BURSA #Editorial / 25 ianuarie 2011

Cătălin Avramescu

Ceva se întâmplă. Oamenii par să cunoască din ce în ce mai puţin despre sfera politicii. Nu mă refer anume la scandalurile zilei, care oricum atrag din ce în ce mai puţină audienţă. Mă refer, în general, la orice fel de informaţie politică. Am realizat acest lucru atunci când am în-tâlnit un student care credea că Spania se învecinează cu... Belgia. Altul, la un examen recent, credea că Roma este în nordul Italiei. Pentru altul, Canada era un stat din componenţa... Statelor Unite. Este limpede că de oriunde am alege să privim, cunoştinţele despre politică sunt în cădere liberă.

Cum se explică acest lucru? Am o teorie. Dar pentru aceasta, să descoperim mai întâi o distincţie pe care economiştii o fac între mai multe categorii de bunuri.

Una e aceea a "bunurilor normale", pentru care proporţia cheltuielilor din ansamblul veniturilor se menţine constantă odată cu creşterea veniturilor. Multe produse sau servicii par să aparţină acestei categorii. Chiriile, spre exemplu, evoluează într-o plajă normală pe un interval considerabil.

A doua categorie este aceea a "bunurilor superioare". Pentru acestea, proporţia cheltuielilor cu aceste bunuri creşte odată cu creşterea veniturilor. Produsele cosmetice sau călătoriile în străinătate pot fi exemple de asemenea produse sau servicii.

A treia este categoria "bunurilor inferioare". Pentru acestea, consumul scade odată cu creşterea veniturilor. Conservele, produsele congelate, slănina sau mălaiul sunt exemple la îndemână. Pe măsură ce veniturile unei persoane cresc, aceasta va consuma din ce în ce mai puţine produse de acest fel.

În fine, mai există "bunuri necesare". Pentru acestea, consumul nu e direct legat de evoluţia veniturilor. Indiferent de cât de mult câştigăm, tot nu vom putea bea mai mult de unu-doi litri de apă pe zi.

Să considerăm acum informaţia politică drept un produs pe care îl achiziţionăm de pe piaţă. La ziare, spre exemplu, avem abonament. Revistele le cumpărăm. Abonamentul TV îl plătim. La o conferinţă cu subiect politic ne deplasăm, cheltuind timp, dacă nu şi bani.

Întrebare: ce fel de produs este informaţia politică? Ce fel de curbă a cererii are, relativ la venituri? Am pus această întrebare unor studenţi. Majoritatea mi-au răspuns că, la prima vedere cel puţin, informaţia politică pare să fie un bun normal sau inferior. Îmi imaginez şi că opţiunea "bun necesar" ar fi rezonabilă.

Din păcate, răspunsul corect este: "bun inferior". De două decenii încoace plătim din ce în ce mai puţin pe informaţia politică.

La începutul anilor "90, la chioş-curile de ziare era coadă de la prima oră a dimineţii. Multe titluri se epuizau imediat. Tirajele de atunci erau astronomice după criteriile de azi. Nu mai vorbesc despre cititul de cărţi, o îndeletnicire pe cale de dis-pariţie... Toate acestea costau bani. Cheltuieli directe sau indirecte erau presupuse şi de participarea politică la mitinguri, întâlniri, seminarii.

Situaţia s-a schimbat odată cu apariţia televiziunii prin cablu. Aceas-ta din urmă nu mai permitea un calcul precis al costurilor. Plăteşti o taxă fixă (flat rate) şi ai acces la toate canalele pe unde se deversează zgomot politic.

Marea mutaţie însă a fost precipitată de apariţia Internetului. Costul "informaţiei" de pe Internet tinde spre zero. La aceasta s-au adăugat costurile de producţie ce tind, şi aces-tea, spre zero. Să scrii pe un blog sau pe Twitter "Am auzit că..." sau "Jos Cutare!" duce utilitatea, profitul şi costurile participării în derizoriu. Porţiunea din bugetul personal cheltuită pentru o informare/participare reală s-a evaporat.

Acest lucru are implicaţii în-fricoşătoare. Înseamnă că, în zilele noas-tre, informaţia politică este, din punctul de vedere al teoriei economice, un bun inferior. La fel ca hainele second-hand sau conservele de fasole. Ne mai mirăm că tinerii, al căror venit a crescut puternic în ultimii zece ani, nu mai găsesc acest tip de consum pe placul lor?

Principalii vinovaţi sunt cei care vorbesc despre politică în toate ocaziile. Şi când plouă, şi când ninge. S-a creat o situaţie în care informaţia politică este o marfă accesibilă la orice colţ. Se vinde pe jos, pe trotuar, de către tot felul de nechemaţi.

O responsabilitate o au şi consumatorii de informaţie. Cu decenii în urmă, oamenii acceptau să plătească un cost pentru a fi informaţi sau pentru a se califica drept participanţi la o dezbatere reală. Ascultai Europa Liberă sau citeai o carte serioasă. Acum mulţi dau năvală la gratuităţi sau "discount"-uri. Bucăţi de informaţie strâmbă, zvonuri vechi, rufe murdare: un adevărat talcioc. Sunt destui pentru care asta este suficient. Nu au minte sau resurse pentru altceva. Umblă printre tarabe şi se târguiesc cu vânzătorii de ocazie. Scot din sacoşă ce-au găsit pe-acasă. Pleacă bombănind, după ce au cumpărat un ambreiaj de Moskvich împachetat într-un ziar mototolit.

Ne mai mirăm atunci că, având o asemenea curbă a consumului, politica nu mai atrage "antreprenori" şi un public de calitate?

Notă: Domnul Cătălin Avramescu este consilier prezidenţial.

Opinia Cititorului ( 14 )

  1. Of Cataline, e de'a dreptul induiosator sa te vad cum, dupa ce tot ai fost prins cu pantalonii pe vine cu economia, totusi continui sa te autoflagelezi, muscand din problema pana dai de osul moale. Stiam de la sustinerea’ti publica ca’ti place carnea de om dar nu ma gandeam c’ ai sa te infrupti si dintr’a ta. Pliz, lasa'te de economie ca esti antitalent.

    Pai te contrazici singur fratica, dupa ce definesti (corect) bunurile inferioare (normal, ca doar potzi sa dai copy paste din manual) vii si descrii consumul de politica care numai de bun inferior nu este. Faci confuzie grava intre schimbarile de cost si de tehnologie care au miscat piata acestui produs cu consumul in sine. Prietene, oamenii numai ca....consuma mai multa politica acum, dar DAU SI MAI MULTI BANI PE EA. Daca dumneata crezi ca numai pretul cablului conteaza, esti naiv. Pretul cablului e ca sa traiasca si cablagiul. Televiziunile traiesc din reclama si pretul il platesc indirect totzi fraierii care se uita...numai ca unii sunt atat de fraieri ca nici nu’si dau seama de asta...

    1. Prima precizare este ca dl. Natafletz nu este programat sa afiseze acuma cand a afisat. De ce a afisat? Intrebarea are un raspuns. A doua precizare va urma si consta in aceea ca situatia este monitorizata. De ce si cine se stie. A treia precizare nu poate fi facuta.

      Ptiu la naiba, cum m'ai prins... si eu care credeam ca's camuflat perfect. Trebuie ca ai o inteligenta si o cunoastere superioare.

      He, he, atzi vrea voi (de fapt si io as vrea daca ar fi pe bani buni) sa fiu din ala... ca sa va hranitzi iluzia ca numai ce'i platitzi va combat, lumea buna va aduleaza...  

      Io scriu "ce'i platiti" ca asa mo invatat ca sa scriiu pe forume ca sa mai scriu si io undeva ca sa ma va lume'a ca scriu.

      !. Ar fi interesant de stiut ,ca sa nu murim prosti,cand ati scris editorialul acesta. Dupa ce seful dvs de la Cotroceni si-a luat portia de huiduieli ,la Iasi si Focsani ieri,24.01.11? Sau dupa ce a fost internat de urgenta la spitalul de la Balotesti al SRI? Cu o tahicardie greu de controlat,si de medicii de specialitate! Consecinta a manifestarilor de simpatie a celor carora le-a taiat pensiile,intr-o veselie de joc pe sarma de-asupra unei prapastii adanci! Prapastie care este o cale rapida spre zonele vesnic verzi. Suntem la curent cu bravada sinucigasa a grupului de consilieri prezidentiali.Pornind de la dvs,la Seba Lazaroiu,Alex Burian sau Iul.Fota. Rezultatele s-au vazut la Iasi si Focsani. De aici intrebarea din titlul opiniei de fata.! In ceea ce priveste informatia politica si costul ei dl Natafletz a pus punctul pe i Eu n-am ce sa mai comentez. Referitor la opinia nr 2, clona BG,nu exista decat in imaginatia celui care a scris opinia 2. Imaginatie saraca...

      BaGaretule, te dai mare; ti-am dat nume si acum te afisezi si falesti cu el. O sa-ti pretind taxa. 

    penibil, au aparut iarasi bolnavii sa comenteze. tratat0-va baieti!

    Eu am altă teorie, care zice că orice cunoaştere sfîrşeşte prin a fi integrată în industria de divertisment. Cînd marketingul şi laserele sincronizate cibernetic au revoluţionat industria spectacolelor, s-a terminat şi cu apariţiile sobre ale oamenilor politici. Au fost nevoiţi să asculte de "echipele de imagine şi sunet" pentru a nu distona cu lumea colorată a divertismentului. Pentru a intra în banda din ce în ce mai îngustă în care oamenii percep realitatea, oamenii politici au fost nevoiţi să îşi angajeze echipe de marketing politic. Dacă în popor nu ar fi dorinţa de distracţie (naturală sau indusă) cozile la chioşcurile de ziar ar fi trebuit să se regăsească în faţa bibliotecilor.

    Ceva se intampla.  

    Principalii vinovati sunt cei care scriu despre politica in / cu toate ocaziile si as adauga si pe cei care-i lasa / ii platesc pentru orice scriu cu /in toate ocaziile.

    Ii mai adaug si pe toti cei care ne-au facut sa ni se acreasca de aceasta politica si apologetii care scriu despre ea. 

    1. Asta ma include si pe mine postacul. Scriu si io ce pot ca nu mia placut la scoala. Ma duc sa scriu si prin alta parte stau mereu si scriu sa fiu postac.

      Atentie, postarea dela 10 este facuta de un Io si Mincinosul; poate fi autorul sau un altul care scrie ..... dar in mod sigur unul care s-a simtit pleznit la ficat. 

      Bei ala de'ti dai numele postacilor ke tu n'ai propria personalitate. Numai ce'ai zis de greseala lu Natafletz si ai comis'o ke nu TIA placut scoala... Vezi cum bate Dumnezeu pe impostori?

      Atentie nici postarea de la 12 nu e reala; ma astept si la alte postari false...

    Pentru MAKE.  

    Stimate dle Mahe, apropos de lucrurile inferioare; articolul dlui Avramescu ma determina sa va pun o intrebare : ce fel de calendar Bursa vindeti dle ? sunteti un ziar de specialitate ? pretindeti respect, dar faceti comert cu curve ! si le mai faceti si reclama ; ce fel de poze afisati ? . Considerati ca sunt compatibile cu statutul, stacheta ziarului ?. Va pun intrebarea aici, poate ne dati si un raspuns. Multumesc. 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb