Băncile nu vor mai putea executa imediat, doar în baza contractului de credit, imobilele puse garanţie dacă proiectul prin care se doreşte transpunerea Directivei 17/2014 va fi adoptat în actuala formă, ci ar trebui ca, mai întâi, să îi acţioneze în judecată pe consumatori.
Directiva privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile rezidenţiale, elaboarată de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), prevede că, prin derogare de la unele reglementări, printre care şi art. 120 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, şi de la prevederile Codului Civil, contractul de credit nu mai reprezintă titlu executoriu.
Un proiect legislativ similar, iniţiat de senatorul Cristiana Anghel, se află în dezbatere în Parlament şi prevede abrogarea articolului 120 din OUG nr. 99/2006, care stabileşte: "contractele de credit, inclusiv contractele de garanţie reală sau personală, încheiate de o instituţie de credit, constituie titluri executorii".
Avocatul Gheorghe Piperea subliniază faptul că, în timp ce acesta abrogă un articol dintr-o lege, proiectul ANPC face derogare de la el doar pentru contractele de credit încheiate între creditori şi consumatori (adică persoanele fizice care au contractat creditul în scop personal, nu comercial), prevederea care stabileşte că un contract de credit este titlu executoriu rămânând valabilă pentru persoanele juridice.
Deşi se arată sceptic în ceea ce priveşte adoptarea iniţiativei din Parlament, Gheorghe Piperea susţine proiectul de lege, apreciind că este unul care vine în sprijinul celor cu dificultăţi la plata ratelor. Recent, domnia sa ne-a explicat: "Dacă această iniţiativă va fi aplicată, pentru ca să execute silit proprietăţile puse garanţie, băncile ar trebui să se adreseze instanţelor, în vederea obţinerii de titluri executorii. Astfel, şi clienţilor li s-ar da posibilitatea să-şi apere locuinţele".
Proiectul se află în dezbatere în Camera Deputaţilor, după ce Senatul a adoptat textul de lege cu 61 de voturi pentru, două voturi împotrivă şi şapte abţineri.
• Entitatea care cumpără creanţe - răspunzătoare pentru eventualele clauze abuzive din contract
Proiectul ANPC reglementează şi piaţa cesiunilor, printre altele subliniind că, după data intrării în vigoare a contractului de cesiune, contractul de credit nu mai produce efecte între creditorul cedent si consumator.
Iniţiativa legislativă mai arată: "În cazurile în care contractul de credit însuşi ori numai creanţele rezultate dintr-un contract de credit se cesionează, consumatorul are dreptul să invoce împotriva cesionarului, orice mijloc de apărare la care putea recurge împotriva creditorului iniţial, inclusiv dreptul la despăgubire.
Cesionarul se subrogă în drepturile şi obligaţiile cedentului, răspunzând faţă de consumator atât pentru aspectele trecute, cât şi pentru cele viitoare cu privire la creanţele primite, inclusiv cu privire la eventualele clauze abuzive din contractele de credit sau la eventualele practici incorecte".
Cesionarul contractului de credit, respectiv cesionarul creanţei este obligat să aibă sediul social sau o sucursală în România pentru rezolvarea eventualelor litigii şi pentru a răspunde în faţa autorităţilor publice, conform noului proiect de lege.
Acesta interzice cesionarea de creanţe către entităţi de recuperare creanţe care au printre acţionari creditorul cedent iniţial sau pe oricare dintre cedenţii ulteriori.
Ordonanţa ar urma să intre în vigoare în data de 21 martie 2016 şi se va aplica contractelor de credit încheiate după această dată.
Despre cesionarea creditelor performante, recent, Ionuţ Dumitru, preşedintele Consiliului Fiscal, ne-a spus că această procedură nu contravine legii, explicând care a fost raţionamentul băncilor când au făcut astfel de externalizări: "Înainte de criză, au existat reglementări administrative în special pentru creditele în valută. La vremea respectivă, băncile nu puteau avea în bilanţ credite a căror valoare să depăşească de trei ori nivelul fondurilor proprii ale băncii, neacoperite la riscul valutar. Această reglementare a fost eliminată, ulterior ridicându-se pragul rezervei minime obligatorii (RMO) până la 40%.
Aceştia au fost doi factori care au stimulat exportul creditelor.
Pentru ca o bancă să acorde împrumuturi, trebuie să atragă surse, pentru care constituie rezerve. Întrucât costurile aferente erau foarte mari, în perioada când nivelul RMO era de 40%, băncile au început să externalizeze creditele, care, odată cesionate, nu mai aveau nevoie de surse atrase. Când dispare activul, dispare şi pasivul, respectivele resurse atrase fiind rambursate sau relocate pentru alte instrumente".
Şeful Consiliului Fiscal ne-a precizat că, după liberalizarea contului de capital, externalizarea creditelor nu a fost niciodată ilegală, întrucât fluxurile de capital sunt libere.
Astfel, băncile din ţara noastră folosesc portiţe de ieşire din reglementările administrative, conchide Ionuţ Dumitru.
Domnia sa ne-a precizat că, în condiţiile de liberalizare a contului de capital, condiţiile administrative nu funcţionează decât pe termen scurt, un exemplu care validează această afirmaţie fiind cesionarea creditelor performante, un subiect controversat în ultima perioadă.
1. Foarte corect
(mesaj trimis de anonim în data de 22.01.2016, 06:11)
Am avut o masima am platit cat valora ea, nu am mai putut platii, au venit ,2 baieti au luat-,o executat, in 1-2 luni a fost vanduta, masina avea putini km , am fost iar executat pe difetenta.
Paradoxul a fost ca la 3 luni dupa ce am fost executat am avut banii sa o revumpar, dar de unde nici nu mi sa facut oferta, nici nu am fost anuntat.
Am luat-o pe firma de la un IFN, in leasing.
Cand nu am putut platii am marit durata, a aparut cost de prelungire recalculare, dupa cateva luni rata era aproape la fel ca inainte desi euro nu crescuse asa mult. A fost in 2009.
Mi-am cumparat auto second din Germania.
Au scazut cca 50% de atunci auto nou.
M-am ars o data si bine.
Proces mi-as fii dorit, avocatul firmei mi-a zis ca nu am nici o sansa, doar aman si cresc costul.
Pana nu au fost pe profit, se rugau sa platim asa asa, dupa ce au fost pe profit executari.
Respectiva firma si-a schimbat numele.
Oare si obiceiul?
1.1. Invata sa scrii !!! (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Doru în data de 22.01.2016, 13:26)
Corect se scrie "mi-as fi dorit ..." in loc de "mi-as fii dorit". Deci cu un singur i.
Corect se scrie "nu am putut plati" (cu un singur i ) in loc de "nu am putut platii".
Saraca limba romana !
1.2. antireclama (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de maria în data de 22.01.2016, 15:10)
Ar trebui sa dai numele firmei sa nu mai pateasca nimeni ce ai patit tu si sa nu mai aiba clienti
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.01.2016, 19:47)
Mi-e frica.
Doru sunt 50% maghiar scuze ca am pocit limba.
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.01.2016, 20:27)
Looby bancar mult prea mare in tara si in lume.
2. Supraregementare si profitori de situatie.
(mesaj trimis de Gelu în data de 22.01.2016, 09:43)
deja avem supraregementare pe sistemul financiar, si normal ca face rau, mai ales in economia libera.
Etapa urmatoare e revenirea la comunism.
Si asta datorita subiectului populist la o parte a populatiei, captiva din diferite motive in acesta situatie, dar si specularii acestei situatii de unii c evor sa profite de pe urma ei.
Si pe care de fapt nu ii intereseaza economia si viitorul tarii.
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.01.2016, 10:18)
Despre care viitor vorbesti barbate?Ala fara paduri,cu resurse vandute,cu fabrici puse la pamant,cu tinerii plecati din tara?Esti un bancher deranjat ca va trebui sa fi corect.Nu vom ceda ,ati furat prea mult.Stop! Afara din Romania cu toate firmele austriece ,afara si cu Van groh groh .
3. de ce?doar pt credite ipotecare
(mesaj trimis de wlad în data de 22.01.2016, 11:50)
de ce doriti o lege doar pentru cei care au credite ipotecare domnule Piperea?de ce nu o lege pentru toate tipurile de credit ! indiferent de societatea care a acordat creditul (in afara de banci mai activeaza in romania si alte societati financiare care ofera credite) stiti cumva la cit poate ajunge DAE pentru cei care au accesat credite de la aceste institutii !
3.1. pt ca vine legea falimentului (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Make Don în data de 22.01.2016, 17:24)
Va veni legea falimentului. Un credit ipotecar beneficiaza de garantie ipotecare. Este absurd sa bagi in faliment un consumator de credit garantat ipotecar. Un consumator de orice, fara garantii, are dreptul la faliment. Nu insa si in Romania. Deocamdata aici datoriile se rostogolesc si dupa faliment ceea ce inseamna ca Romania nu este o tara capitalista. Sistemul este un socialism financiar in care statul si bancile jupoaie populatia pana la os, nimeni n-are drepturi, iar statele si bancile nu dau faliment. Pana in ziua in care sistemul se schimba (vezi cipru+sistem bancar). :)