51% dintre brandurile comerciale validate de cercetare ca eligibile pentru statut provin din industrii precum Retail, Servicii, Construcţii, Mobilă, Tehnologie, Auto, Media, Îngrijirea sănătăţii, HoReCa, iar 49% activează în domeniul FMCG, potrivit unui comunicat primit la redacţie.
Brandurile româneşti îşi păstrează relevanţa: 32% dintre mărcile comerciale eligibile pentru statutul de Superbrand îşi au originea în România, dintre care 3 mărci se clasează între primele branduri eligible pentru statutul Superbrand, la ambele secţiuni Consumer şi Business.
Sustenabilitatea a fost inclusă, în premieră pentru România, drept criteriu de selecţie pentru statutul de Superbrand în Business.
Superbrands România, program derulat de către agenţia BDR Associates, anunţă încheierea primei faze a ediţiei curente. Au fost identificate brandurile comerciale şi de business eligibile pentru statutul de Superbrand, prin reputaţia şi cultura lor de branding, impecabile. Procesul de evaluare a fost asigurat cu sprijinul membrilor Consiliului Superbrands, format din 30 de reputaţi specialişti şi lideri în business din diferite companii, împreună cu Ipsos, partenerul oficial al Superbrands, în România.
"Reputaţia a devenit un obiectiv prioritar pentru branduri, în România, iar comunicarea de brand se dovedeşte esenţială în consolidarea poziţiei în piaţă, creşterea prestigiului şi câştigarea încrederii consumatorilor sau a partenerilor de afaceri. Atingem un reper excepţional pentru programele din România, sărbătorind în 2025, 20 de ani de continuă contribuţie la poziţionarea reputaţională a brandurilor în piaţă, iar brandurile cu origini româneşti urcă uriaş, de la an la an, în preferinţele consumatorilor sau devin redutabili parteneri de afaceri. Este o onoare pentru agenţia noastră să dezvolte programul dedicat României, în cadrul Organizaţiei Globale Superbrands, asigurându-i credibilitate şi longevitate în piaţa locală", declară Cătălina Rousseau, Preşedinte &CEO al BDR Associates şi Country Manager Superbrands România.
Deşi este ştiut faptul că Superbrands nu urmăreste un top şi că toate brandurile votate ca eligibile pentru statut se bucură de recunoaştere egală, şi ediţia din acest an prezintă un clasament reprezentativ pentru tendinţa de diversificare a categoriilor aflate în topul preferinţelor consumatorilor români. Astfel, dintre sutele de branduri declarate eligibile pentru statutul Superbrand, clasamentul principalelor 20 de mărci, conform votării, include în acest an mărcile: Visa, Strongbow, Dedeman, Glovo, FAN Courier, Dr. Max, Untold, Uber, Lidl, eMAG, Revolut, Bolt, olx.ro, Kaufland, Netflix, Pampers, Nike, McDonald's, Ikea şi BancaTransilvania.
Totodată , este pentru prima dată când un brand de servicii financiare se clasează pe primul
loc în lista Consumer Superbrands pentru România. Acest loc este ocupat în ediţia curentă de către Visa, care a urcat 3 locuri faţă de ediţia din 2021, în timp ce Revolut şi Banca Transilvania completează clasamentul primelor 20 de branduri calificate ca eligibile pentru statut de Superbrand, în domeniul lor de activitate. Această nouă evoluţie a clasamentului poate fi interpretată ca fiind corelată cu perioada de crize suprapuse pe care o traversăm, determinând consumatorii să acorde o atenţie sporită gestiunii finanţelor proprii şi ale gospodăriei.
Mărcile româneşti continuă să fie relevante, într-o piaţă dominată de branduri internaţionale. Dedeman, FAN Courier, Untold, eMAG şi Banca Transilvania se regăsesc între primele 20 de branduri validate ca eligibile pentru statut de Superbrand, în 2024. Per total, o treime
(32%) dintre brandurile astfel validate sunt mărci create în România, reprezentând o pondere
similară cu valul anterior al studiului.
În ce priveşte sustenabilitatea, Lidl şi Kaufland ocupă locurile fruntaşe, urmate de Coca-Cola şi
Carrefour. Au fost definite ca sustenabile acele mărci care respectă cel mai bine criteriile ESG
(Environmental, Social, and Governance/ Agenda de mediu, socială şi guvernanţa corporativă).
Lanţul farmaceutic Dr. Max, precum şi brandul Untold, cel mai mare festival de muzică din România, sunt poziţionate în primele 10.
De asemenea, Lidl, liderul pieţei româneşti de retail alimentar urcă tot printre primele 10
branduri eligibile, în timp ce categoria Restaurante, lanţuri fast-food şi cafenele accede între primele 20, prin intermediul McDonald's. "Peisajul brandurilor votate ca eligibile pentru acest statut, în România, în 2024, indică marea diversitate de opţiuni disponibile pentru consumatori, schimbarea comportamentelor de achiziţie şi consum, în pas cu dezvoltarea sectoarelor terţiar - servicii şi, respectiv, cuaternar - tehnologia informaţiei , dar si evoluţia "economiei timpului liber', plasând la vârf festivaluri. Consecvenţa în comunicarea de brand este confirmată de Visa, clasată pe primul loc în acest an, brandul regăsindu- se între primele patru branduri comerciale eligibile pentru statutul de Superbrand, în trei ediţii anterioare, în timp ce Dedeman, FAN Courier, eMAG sau Banca Transilvania continuă sa fie cele mai apreciate mărci româneşti", menţionează Dorian Cazacu, Senior Client Director la Ipsos România.