Scandalul privind spionajul industrial de la producătorul auto francez "Renault" SA pare că viza costurile producţiei automobilelor electrice, după cum afirmă directorul executiv al companiei, Carlos Ghosn, într-un interviu apărut vineri, în publicaţia Wall Street Journal.
"Renault" şi partenerul său de alianţă "Nissan" (Japonia) s-au concentrat pe crearea de vehicule electrice şi intenţionează să lanseze câteva modele până în 2014, ca să răs-pundă cererii în creştere de pe acest segment.
Luna trecută, "Renault" a concediat trei directori din cauza acuzaţiilor de spionaj industrial, dar aceştia au negat acuzaţiile şi au acţionat în instanţă compania pentru calomnie. Până în prezent nu au fost date publicităţii detalii asupra activităţilor de spionaj ale celor trei directori, compania anunţând doar că acţiunile de spionaj au vizat mai degrabă rentabilitatea modelului decât tehnologia realizării vehiculelor electrice.
"Cea mai interesantă informaţie pe care o pot avea despre un concurent este costul", a afirmat directorul "Renault", răspunzând unei întrebări privind aspectul sensibil al informaţiilor referitoare la rentabilitatea modelului.
"De exemplu, pentru o baterie, cel mai important element este costul per kilowatt. Din costul per kilowatt pot deduce ce fel de tehnologie dezvolţi. Toate acţiunile decise de companie sunt destinate protejării firmei", a explicat Ghosn. Domnia sa a adăugat că este de competenţa procurorilor să afle exact cine este res-ponsabil pentru spionaj. "Cine a făcut spionaj şi modul exact în care a fost făcut nu este de competenţa noas-tră să decidem. Astăzi, toate aceste elemente sunt la dispoziţia Justiţiei şi este de competenţa procurorilor să afle diferitele responsabilităţi", a explicat Ghosn.
"Renault" şi "Nissan" au ca ţintă fabricarea a 500.000 de vehicule electrice anual, până cel târziu în 2015. Dar, în timp ce vehiculul electric Leaf al celor de la "Nissan" se vinde încă de anul trecut, "Renault" aşteaptă să lanseze anul acesta primele modele.
• Fuziunea nu este fezabilă
Carlos Ghosn consideră că o fuziune între "Renault" şi "Nissan" nu este fezabilă, însă structura parteneriatului s-ar putea schimba în timp. Gohsn arată că integrarea adminis-trării între cei doi producători auto nu face parte din strategia pe termen mediu, din cauza opoziţiei interne din cele două companii. În opinia sa, o eventuală fuziune ar avea rezultate nedorite din cauza diferenţelor culturale adânc înrădăcinate şi a hotărârii companiilor de a rămâne independente.
"Renault" a încheiat o alianţă strategică pe zece ani cu "Nissan". Compania franceză deţine 44% din "Nissan", iar societatea niponă are în proprietate 15% din capitalul "Renault".