CE, împreună cu Banca Europeană de Investiţii lansează un studiu de prefezabilitate pentru a stabili modalităţile optime de conectare a reţelelor feroviare din Ucraina şi Republica Moldova la reţeaua transeuropeană de transport (TEN-T), conform unui comunicat de presă remis Redacţiei.
Ecartamentul căilor ferate utilizat în cea mai mare parte a UE este diferit de cel din Europa de Est, ceea ce îngreunează transportul de mărfuri în ambele direcţii. O soluţie la această problemă ar fi ca ecartamentul feroviar utilizat în UE să fie adoptat şi în aceste ţări vecine, şi anume din Polonia şi România în Ucraina şi Moldova.
Studiul iniţiat astăzi, 21 octombrie, reprezintă o etapă esenţială a pregătirii pentru îmbunătăţirea conectivităţii după război între UE, pe de o parte, şi Ucraina şi Republica Moldova, pe de altă parte.
Comisarul pentru transporturi, Adina Vălean, a declarat: "Acest studiu face parte din măsurile pe termen mediu şi lung stabilite în Planul de acţiune privind culoarele de solidaritate şi este strâns legat şi de propunerea prezentată de Comisie în iulie 2022 privind extinderea TEN-T înspre Ucraina şi Republica Moldova. În felul acesta, pregătim terenul pentru soluţii pe termen mai lung, ajutând Ucraina să îşi organizeze schimburile comerciale de după război şi eforturile de reconstrucţie, scopul imediat fiind mai ales eliminarea decalajului de interoperabilitate de la frontiere".
Serviciul de consultanţă tehnică JASPERS din cadrul Băncii Europene de Investiţii (BEI) este responsabil de finalizarea studiului până în mai 2023, în strânsă cooperare cu toate ţările în cauză, se mai arată în comunicat.