Pentru a realiza decarbonizarea sectoarelor energetic şi al transporturilor din UE, lucrătorii din aceste sectoare trebuie să dispună de competenţe "noi", avertizează Comitetul Economic şi Social European (CESE), solicitând factorilor de decizie să acţioneze fără întârziere.
UE trebuie să aibă un plan structurat şi eficient de dezvoltare a competenţelor critice necesare, dacă se doreşte realizarea tranziţiei energetice şi a celei în domeniul transporturilor. Energia şi transporturile curate au nevoie urgentă de noi competenţe, cunoştinţe şi abilităţi, iar traiectoria UE către emisii nete egale cu zero până în 2050 poate avea succes numai dacă merge mână în mână cu o forţă de muncă dotată cu competenţele adecvate.
Aceasta a fost principala concluzie a conferinţei pe tema "#ReskillEU - Noi locuri de muncă în sectorul energetic şi al transporturilor în Europa", găzduită în comun de Secţiunea pentru transporturi, energie, infrastructură şi societatea informaţională (TEN) a CESE şi de DG Cercetare şi Inovare a Comisiei Europene, la Bruxelles, la 8 noiembrie 2023.
Referindu-se la importanţa "noilor competenţe şi cunoştinţe pentru o tranziţie verde şi digitală lină în sectorul transporturilor şi cel al energiei", preşedintele CESE, Oliver Röpke, a subliniat: "Accentul pus pe tranziţia verde şi digitală nu trebuie să neglijeze elementul uman în atingerea acestor obiective. Numai împreună putem realiza aceste obiective ambiţioase şi trebuie să ne asigurăm că toţi membrii societăţii fac parte din această tranziţie."
Care sunt noile competenţe necesare, şi pentru ce fel de noi locuri de muncă în sectorul energetic şi cel al transporturilor în Europa?
Pentru a se asigura că lucrătorii dispun de competenţele "noi" necesare, UE trebuie să acţioneze acum, în conformitate cu obiectivele stabilite în Agenda europeană pentru competenţe pentru 2025 şi în contextul Anului european al competenţelor 2023.
Sectorul surselor regenerabile de energie din UE are nevoie, în prezent, de peste 1,2 milioane de lucrători calificaţi şi - potrivit Agenţiei Internaţionale pentru Energie Regenerabilă - aceste cifre ar urma să crească anual până în 2050.
Acelaşi lucru este valabil şi în sectorul transporturilor, în care sunt angajate peste 15 milioane de persoane în UE. Sectorul transporturilor trece printr-o transformare rapidă şi este modelat în mare măsură de automatizare, electrificare şi tehnologii verzi.
"În ceea ce priveşte sectorul energetic şi cel al transporturilor din Europa, amploarea provocării în materie de competenţe este extrem de clară", a subliniat Baiba Miltovièa, preşedinta Secţiunii TEN. "Trebuie să ne asigurăm că dezvoltarea cunoştinţelor şi a competenţelor, în special în domeniul competenţelor şi al formării verzi, se află în prima linie a eforturilor noastre. Acest lucru implică un angajament în favoarea învăţării continue, a recalificării şi a perfecţionării profesionale pentru a răspunde cerinţelor în continuă evoluţie din sectoarele energiei curate şi transporturilor."
Calea de urmat: accent pe cercetare şi inovare
Noile competenţe pot fi dezvoltate prin activităţi de cercetare şi inovare. Programul Orizont Europa al Comisiei este programul emblematic de finanţare al UE pentru cercetare şi inovare până în 2027. Acesta sprijină dezvoltarea competenţelor pentru a facilita tranziţia verde şi cea digitală a UE.
Luând cuvântul în numele Asociaţiei Centrelor Europene de Cercetare în Domeniul Energiei Regenerabile (EUREC), Nathalie Richet a subliniat că multidisciplinaritatea, interdisciplinaritatea, mobilitatea şi abordările multiculturale sunt vitale, iar programele de învăţământ superior trebuie să îşi expună studenţii la cele mai recente instrumente, practici şi know-how pentru a-i pregăti pentru piaţa forţei de muncă.
Potrivit lui Luigi Crema, reprezentant al Hydrogen Europe Research, sectorul hidrogenului cunoaşte o extindere accelerată, încurajată de factori privaţi şi publici şi de politicile UE, şi se preconizează că va genera câteva sute de mii de locuri de muncă în Europa până în 2030. Cu toate acestea, pentru a atinge acest obiectiv, este esenţial să se dezvolte o formare modulară şi standardizată, precum şi să se îmbunătăţească accesul la dezvoltarea profesională.
Alco Weeke, reprezentant al instituţiei de învăţământ şi cercetare STC Group, Universitatea de Ştiinţe Aplicate Maritime şi de Logistică, a subliniat că industria, forţa de muncă şi educaţia constituie un triunghi care are nevoie de condiţii de concurenţă echitabile pentru a putea coopera pe deplin în vederea eliminării viitoarelor lacune în materie de competenţe. În acest sens, învăţământul profesional şi învăţământul superior trebuie să meargă mână în mână pentru ca noua forţă de muncă să răspundă noilor nevoi.