CFO Conference Iaşi 2023: CFO-ul a devenit un element care ne ajută să anticipăm pe termen mediu şi lung şi să facem scenarii

Comunicate de presă / 22 iunie 2023

CFO Conference Iaşi 2023: CFO-ul a devenit un element care ne ajută să anticipăm pe termen mediu şi lung şi să facem scenarii

Pe 13 iunie 2023, BusinessMark a revenit la Iaşi cu un nou proiect financiar dedicat specialiştilor locali. Astfel, în cadrul primei ediţii "CFO Conference" am avut alături specialişti din companii de top, care au vorbit despre rolul strategic al directorului financiar în a susţine creşterea sustenabilă a companiei şi de a gestiona situaţiile de criză, aşa cum s-a întâmplat în perioada pandemiei şi în anii ce au urmat, dominaţi de inflaţie, instabilitate economică şi război.

O atenţie aparte a fost acordată şi datelor, cu accent pe interpretarea lor pentru a lua cele mai bune decizii de business, cât şi implementării de soluţii digitale care să ajute în prelucrarea volumului mare de date. Invitaţii au vorbit şi despre provocările fiscale ale anului 2023.

Prima sesiune, cea de prezentări, a fost deschisă de Cristina Săulescu, Partener, Cabot Transfer Pricing, care a vorbit despre provocările fiscale ale anului 2023.

"2023 a adus modificări foarte importante privind veniturile pe salarii - îşi pierd caracterul de venituri neimpozabile contribuţiile la un fond de pensii facultativ, în limita a 400 euro anual, pentru fiecare persoană, primele de asigurare voluntară de sănătate, precum şi servicii medicale furnizate sub formă de abonament, suportate de angajatori pentru angajaţii proprii, în limita a 400 euro pentru fiecare persoană, contravaloarea cheltuielilor suportate de angajator pentru efectuarea testelor medicale de diagnosticare a infecţiei cu COVID-19, dar şi sumele acordate angajaţilor care desfăşoară activităţi în regim de telemuncă pentru susţinerea cheltuielilor cu utilităţile la locul în care angajaţii îşi desfăşoară activitatea.

Astfel, se introduc noi venituri neimpozabile, care nu trebuie să depăşească 33% din salariul de bază. Prin introducerea acestui sistem de plafonare în cascadă, statul a dat angajatorului un instrument pentru a atrage şi, chiar, fideliza angajaţii", a spus ea.

În continuare, Guillaume Macczak, GBS & Finance Advisory Lead, Partner, EY Romania, a adus în discuţie subiectul datelor şi cum pot fi acestea folosite pentru a contribui la strategia de creştere a organizaţiei.

"Cum putem începe un proiect de date financiare? În primul rând, ar trebui să creăm protocol de utilizare a datelor şi să vedem beneficiile de business, la un nivel înalt. Apoi, ar trebui să începem să ne uităm şi să fim flexibili la noi tendinţe, cum ar fi: stocarea în cloud, AI, machine learning. Infrastructura datelor tale trebuie îmbunătăţită. De asemenea, vă recomand să încercaţi a folosi datele pentru a lua decizii - nu are rost să faci rapoarte dacă nu foloseşti aceleaşi date pentru a face şi altceva cu ele. Dacă începi să foloseşti aceleaşi date pentru a lua decizii, vei începe să creezi valoare în cadrul companiei. Prin urmare, ar trebui să investeşti în business intelligence, pentru a evita o abordare bazată exclusiv pe Excel. Vă recomand şi să aveţi o infrastructură de securitate solidă, cât şi opţiuni de recuperare în caz de dezastre! Este foarte important să avem în organizaţie un analist de date, un specialist în date pentru a executa strategia - trebuie să definim cerinţele de competenţe organizaţionale pentru a pune în aplicare strategia şi pentru a reevalua abordarea financiară a talentului, colaborării şi analizei avansate a datelor. Trebuie să fim atenţi cum vom aborda această problemă - nu îi cere contabilului tău care lucrează acolo de 25 de ani să devină un specialist în date. Şi, în cele din urmă, vă recomand să vă jucaţi cu datele. Când începi să faci prognoze, nu ai nevoie de machine learning - poţi face acest lucru în Excel, de exemplu. Pentru analize predictiv, nu este neapărat necesar să foloseşti AI", a spus el.

Un alt subiect abordat în cadrul conferinţei a vizat recuperarea TVA. Astfel, Costin Manta, Partener, Departamentul de Impozite Indirecte, EY Romania, a precizat: "Curtea Europeană de Justiţie a spus că, în esenţă, un furnizor nu este finanţatorul statului în materie de TVA. Ce înseamnă asta? Dacă un furnizor a făcut o livrare de bunuri sau o prestare de servicii pentru care a colectat TVA, iar clientul său nu îi plăteşte acel TVA, furnizorul este îndreptăţit să îşi ia TVA-ul înapoi de la buget, iar bugetul de stat să aştepte până când furnizorul îşi încasează suma de la debitor şi abia apoi să perceapă TVA-ul. Pare foarte simplu, însă problema este că Ministerul de Finanţe nu e de acord cu o interpretare atât de liberală, însă nu are de ales, pentru că deciziile Curţii Europene de Justiţie sunt obligatorii. Dacă aveţi situaţii cu debitori care nu vă plătesc sumele - nici nu reuşiţi să îi băgaţi în faliment, nici în cadrul insolvenţei nu se şterge creanţa - avem posibilitatea să facem o cerere la autorităţile fiscale în care le spunem că există acest caz care spune că nu trebuie să finanţez statul cu TVA-ul din banii mei, atât timp cât nu încasez de la client. Fiscul va spune că acest caz nu este în Codul Fiscal - nici nu trebuie, însă pentru ei este suficient ca să vă respingă cererea. De aici, există posibilitatea unei contestaţii, urmată de o acţiune în instanţă care, deşi durează mult, în esenţă aveţi 99% şanse să îl câştigaţi şi să vă recuperaţi sumele cu care finanţaţi statul, dar pe care nu le puteţi încasa. Dacă veţi câştiga acest caz, puteţi cere şi dobânzi de la Fiscul român, pentru că există cazul Curţii Europene de Justiţie Steaua Română."

A doua parte a conferinţei a inclus un panel de dezbatere moderat de Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark, la care au participat: Mircea Varga (Teilor Holding, Perla Harghitei, Safetech Innovation), Loredana Rotariu-Bosnoşanu (Zeelandia) şi Tiberiu Stoian (Exonia)

Rolul CFO-ului este esenţial, în special în situaţii de criză, pentru că poate ajuta business-ul să facă scenarii de risc, pe termen mediu şi lung, a explicat Tiberiu Stoian, CEO, EXONIA. "Gândindu-mă la perioada de criză pe care am parcurs-o, într-adevăr, am devenit rezilienţi. Noi am încercat, cumva, să anticipăm permanent, dar nu am fost în situaţia în care să anticipăm o blocare totală a fabricii noastre, în 2020, când entuziasmul nostru a fost zdruncinat de venirea pandemiei şi a fost foarte dificil să punem nişte echipamente în funcţiune, în baza cărora colegii departamentul financiar a făcut nişte previziuni.

Ei bine, am avut o surpriză că, în momentul în care nu am putut pune în funcţiune aceste echipamente, ne-am trezit cu multe cheltuieli ce nu erau bugetate în niciun fel. Acela a fost un moment de cotitură, în care a trebuit să găsim de urgenţă nişte soluţii, iar partea cea mai bună este că ne-am păstrat optimismul. Am reuşit, însă, să găsim resurse pentru a ne asigura stocurile de materie primă, dar şi finanţarea necesară pentru a reuşi să aducem în fabrică o cantitate uriaşă de materii prime, iar chestiunea aceasta nu a fost deloc simplă. Rolul CFO-ului este unul extrem de important: este un membru al echipei ce conduce SUV-ul pe teren accidentat. CFO-ul a devenit un element care ne ajută să anticipăm pe termen mediu şi lung şi să facem scenarii, pentru a nu fi luaţi pe nepregătite de anumite situaţii. În organizaţia mea, rolul CFO-ului abia de acum începe să fie unul important, ne dezvoltăm echipa, mai ales că ne-am propus să devenim lideri în piaţa de ambalaje biodegradabile", a spus el.

La rândul său, Mircea Varga, Chairman of the Board, Teilor Holding, Administrator independent, Perla Harghitei (apă minerală), Board Member, Safetech Innovations, a completat că este important să învăţăm lecţiile pe care o criză le aduce, pentru a evita astfel de dificultăţi pe viitor.

"Când treci printr-o criză, este important să învăţăm lecţiile din criză, în aşa fel încât să evităm pe viitori să trecem prin astfel de şocuri. Sunt foarte multe companii care, din păcate, dintr-un astfel de şoc ajung în faliment. De aceea, managementul anticipativ este foarte important atunci când facem forecast-uri, scenarii de stres.

Atunci când îmi propun ceva şi va ieşi mai bine, nimeni nu se va supăra, însă dacă nu iese aşa cum îmi propun, voi supăra mulţi stakeholderi. De aceea, vă recomand să faceţi câteva scenarii de stres. Ce se întâmplă dacă veniturile mele sunt cu 10, 20% mai mici? Dacă suntem puşi în gardă, vom avea măsuri de criză pe care să le luăm într-un astfel de scenariu. Când vine criza, niciodată nu se întâmplă o cădere brutală, bruscă, ci am semnale care să îmi permită să iau măsuri. Există viaţă după criză, însă trebuie să ne păstrăm optimismul şi să fim mai buni decât ceilalţi în momentele critice", a spus el.

Un alt subiect abordat în cadrul conferinţei a vizat digitalizarea departamentului financiar. Astfel, Loredana Rotariu-Bosnosanu, CFO, Zeelandia, a punctat că: "Producem anumite rapoarte pentru că suntem obligaţi de către stat să le producem. De ce? Pentru că sunt foarte multe companii în piaţă şi trebuie să avem un standard de comparabilitate. Însă accounting nu este egal cu finance. În companiile mari, rolul CFO-ului nu s-a schimbat, însă în cele care au crescut de la an la an, rolul s-a schimbat: nu mai suntem contabilii de altă dată, nu mai suntem cei care făceam rapoarte, iar aceste rapoarte nu trebuie produse doar de dragul de a o face. Nu trebuie să privim documentele doar din perspectiva arhivistică şi să vedem puţin mai departe de cifre - pentru că aşa vom deveni acei business partners de care au nevoie companiile, şi nu doar nişte contabili.

Merită să investim în softuri, pentru că vor salva timp - trebuie să ajungem la 20% prelucrare de date şi 80% interpretare. Mie îmi place mult Excelul, iar de curând am trecut la fratele mai mare al lui, PowerBI, unde am descoperit că, introducând anumite date, vor primi înapoi informaţiile cele mai relevante cu care să mergem spre board. Dacă merg în faţa board-ului cu 50 de pagini de situaţii financiare, după 15 minute i-am pierdut. Digitalizarea costă, dar merită să investim în ea, pentru că de aici vine creşterea companiei din care facem parte. Business-ul creşte şi nu vom putea face faţă să analizăm manual un număr mare de date. Digitalizarea ne ajută să ne realizăm unde trebuie să ne centrăm atenţia. Lucrurile se schimbă, oamenii se schimbă. Este greşit să spunem că avem aceleaşi obiceiuri de consum ca acum 5 ani. Ne-am schimbat şi comportamentul şi se presupune că funcţia noastră, cea financiară, va fi preluată în viitor de către roboţi, în procent de 80%. Suntem speriaţi de inteligenţa artificială, însă către asta ne îndreptăm, fie că ne place sau nu", a spus ea.

Ziarul BURSA a fost partener media al evenimentului.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
transilvaniainvestments.ro
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

17 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9738
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4662
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2921
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9047
Gram de aur (XAU)Gram de aur369.6415

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
citiesoftomorrow.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
thediplomat.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb