În condiţiile în care CFR Călători se confruntă cu o acută lipsă a materialului rulant necesar desfăşurării activităţii în condiţii optime care să genereze şi profit, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a lansat procedura de achiziţie publică pentru cumpărarea a 80 de trenuri automotor. Preţul total al achiziţiei este de un miliard de euro, sumă în care este inclusă şi mentenanţa garniturilor respective pentru 30 de ani.
Printre rutele pe care aceste trenuri vor fi folosite se numără Bucureşti-Ploieşti, Constanţa Feteşti şi Arad - Timişoara. Trenurile vor trebui să poată rula cu 160 km/h şi să aibă capacitate de minim 200 de pasageri. Trenurile vor fi necompartimentate şi vor putea fi amplasate şi scaune rabatabile.
Conform datelor furnizate de sindicaliştii din cadrul societăţii, la ora actuală CFR Călători are 670 de vagoane în exploatare, deşi minimul necesar este de 1150 de vagoane pe timp de iarnă şi de 1350 de vagoane pe timp de vară. Dintre cele 670 de vagoane, peste 200 sau chiar 300 de vagoane vor ieşi din circulaţie în acest an, deoarece le expiră revizia periodică, iar cele 115 de vagoane pe care CFR doreşte să le achiziţioneze nu vor acoperi această pierdere, ci doar o vor reduce un pic.
În privinţa licitaţiei organizată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară, ofertele vor fi deschise la 3 iunie, iar contractul prevede livrarea întregii cantităţi în 32 de luni de la semnarea contractului. Pentru fiecare lună în plus va fi scăzut 0.5% din scorul total iar ofertele ce vor conţine un termen mai mare de 40 de luni de la semnarea contractului vor fi declarate non-conforme şi eliminate.
Cerinţa primordială în cadrul licitaţiei se referă la experienţă în derularea unor contracte similare ca domeniu şi complexitate: Operatorul economic trebuie să facă dovada că în cursul unei perioade care acoperă cel mult ultimii 3 ani, a furnizat minim 40 produse similare şi a asigurat servicii de mentenanţă ale ramelor electrice în valoare de minim 114.288.000 lei, fără TVA, echivalentul a 24.000.000 euro, fără TVA.
Achiziţionarea de material rulant pentru CFR Călători este mai mult decât necesară în condiţiile în care ţara noastră va implementa directiva europeană privind liberalizarea activităţii de transport de persoane pe calea ferată. În starea actuală, cu locomotive care trag un singur vagon, lucrătorii feroviari susţin că CFR Călători nu se va putea înscrie la nicio licitaţie pentru atribuirea de trasee feroviare, deoarece nu va întruni nici măcar punctajul minim necesar pentru participarea la aceste licitaţii.